2026-06-08, 02:16
  #1
Avstängd
https://www.youtube.com/watch?v=LyDvOIHdGA4 Videon är 4.32 minuter lång

Han belyser här perfekt hur en person över 40 blir överkörd av en som är 20, och tänk då hur det är att vara 50+ och arbetslös, det finns ju inte en jävla arbetsgivare i detta landet som skulle anställa en 50+ som varit arbetslös ett antal år pga av olika orsaker

Vad finns det för hopp? Även om du nu är 30+ och kanske varit sjukskriven i några år, vem skulle anställa dig? Jämfört med en 20 åring utan historik?

Ja som sagt om du är 30 år och blir utbränd, säg du blir borta från arbete i 4 år, det glappet i CV kommer att göra att du kommer garanterat bli utsållad av AI direkt...

Jag blev utsållad från ett jobb jag sökte inom 24 timmar, aldrig varit med om något så snabbt, annars brukar det ta åtminstone 2-5 dagar innan standard svaret kommer.

"Vi är glad att du sökte men det är många som sökt och vi har tyvärr gått vidare med andra kandidater..."

Vad är era tankar, vet att det finns liknande trådar, men va fan ska 40+ människor göra???
__________________
Senast redigerad av TordNyman 2026-06-08 kl. 02:20.
Citera
2026-06-08, 04:57
  #2
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
https://www.youtube.com/watch?v=LyDvOIHdGA4 Videon är 4.32 minuter lång

Han belyser här perfekt hur en person över 40 blir överkörd av en som är 20, och tänk då hur det är att vara 50+ och arbetslös, det finns ju inte en jävla arbetsgivare i detta landet som skulle anställa en 50+ som varit arbetslös ett antal år pga av olika orsaker

Vad finns det för hopp? Även om du nu är 30+ och kanske varit sjukskriven i några år, vem skulle anställa dig? Jämfört med en 20 åring utan historik?

Ja som sagt om du är 30 år och blir utbränd, säg du blir borta från arbete i 4 år, det glappet i CV kommer att göra att du kommer garanterat bli utsållad av AI direkt...

Jag blev utsållad från ett jobb jag sökte inom 24 timmar, aldrig varit med om något så snabbt, annars brukar det ta åtminstone 2-5 dagar innan standard svaret kommer.

"Vi är glad att du sökte men det är många som sökt och vi har tyvärr gått vidare med andra kandidater..."

Vad är era tankar, vet att det finns liknande trådar, men va fan ska 40+ människor göra???


Det är som i Hasse & Tages visa ”vid trettiotre är man passé, vid trettiofem då kan man hälsa hem, vid fyrtio jämnt är man ett skämt”.

Sverige anses vara ett av länderna västvärlden som har mycket stora problem med åldersdiskriminering på arbetsmarknaden.

Din beskrivning stämmer tyvärr. Men vad ska man göra?
Vi matas hela tiden med att idealet är den unga människan; i annonser, i information från myndigheter o s v. För politikerna tycks det vara en ickefråga. Diskrimineringslagen är ganska tandlös.
Det enda tillfälle då du som till åren kommen efterfrågas, det är om du har någon specialkunskap.

Så tyvärr, att du är mindre värd ju äldre du blir genomsyrar hela vårt samhälle och jag tror inte att det går att bryta.
Citera
2026-06-08, 05:56
  #3
Medlem
Jordgubbes avatar
I ett gammalt avsnitt av Spanarna tog Calle Norlén upp att i Sverige betraktas man för hur het man är just nu medan i Spanien betraktas man för vad man ackumulerat. Han tog operadivor som exempel, som i Sverige bara ses som ointressanta föredettingar medan där som hyllade vandrande legender som bemöts som kungligheter. Kanske tillskruvat, men jag tyckte då analysen var intressant och det vore roligt att få fler eventuella exempel på skillnader mellan länder.
Citera
2026-06-08, 06:09
  #4
Medlem
Jag kan meddela att efter 50 är det helt kört. Iaf om man ska söka via meriter såsom erfarenhet och utbildning.
Ska du söka jobb (oaktat branch tror jag) efter 50, så är det via kontakter, som personligen känner dig.

Det finns annars bara ett alternativ kvar, att skapa dig ett eget jobb. Alltså att starta upp ett eget företag. Men för att starta upp det krävs ju allt som oftast ett startkapital, och det kan ju bli ett moment22 om man gått arbetslös innan. Bankerna är inte heller intresserad av dig om du är äldre och saknar arbete.

Så… skaffa kontakter eller skapa något eget som inte kostar något. Annars ser jag faktiskt inte någon lösning på problemet.

Det är möjligen om man kan göra som Kramer i ett avsnitt Seinfeld: ta på sig en kostym och ta med en portfölj och bara ta ett skrivbord på en större arbetsplats där alla är stressade och inte har koll. Och sedan bara börja jobba. Lite ”fake it, until you make it”. Och det är ju också så bedragare gör för att lura till sig pengar. Få andra att tro, att man redan har pengar, och sen bygga på det.
Citera
2026-06-08, 06:12
  #5
Medlem
En modernare Det är mycket nu.
Citera
2026-06-08, 06:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
https://www.youtube.com/watch?v=LyDvOIHdGA4 Videon är 4.32 minuter lång

Han belyser här perfekt hur en person över 40 blir överkörd av en som är 20, och tänk då hur det är att vara 50+ och arbetslös, det finns ju inte en jävla arbetsgivare i detta landet som skulle anställa en 50+ som varit arbetslös ett antal år pga av olika orsaker

Vad finns det för hopp? Även om du nu är 30+ och kanske varit sjukskriven i några år, vem skulle anställa dig? Jämfört med en 20 åring utan historik?

Ja som sagt om du är 30 år och blir utbränd, säg du blir borta från arbete i 4 år, det glappet i CV kommer att göra att du kommer garanterat bli utsållad av AI direkt...

Jag blev utsållad från ett jobb jag sökte inom 24 timmar, aldrig varit med om något så snabbt, annars brukar det ta åtminstone 2-5 dagar innan standard svaret kommer.

"Vi är glad att du sökte men det är många som sökt och vi har tyvärr gått vidare med andra kandidater..."

Vad är era tankar, vet att det finns liknande trådar, men va fan ska 40+ människor göra???

Vilken arbetsgivare vill ha dementa personer som t ex inte kan skriva åldersdiskriminering?
Citera
2026-06-08, 08:28
  #7
Medlem
RFTs avatar
https://share.google/RJy55QtkP0xMzVuRT

Artikel i SVD. Den bekräftar det tråden handlar om.
Citera
2026-06-08, 11:54
  #8
Medlem
swebarbs avatar
Dom får sänka pensionsåldern, det kommer inte hålla att man redan vid 40 sorteras bort av en jävla AI och tanken är att vi ska jobba tills 67 ? Hela systemet kommer krascha om det fortsätter såhär

Och svaret att vid 40+ om du inte får jobb gå utbilda dig det är heller ingen lösning för långt ifrån alla som utbildar sig får jobb då vi har rekordmånga arbetslösa akademiker nu.
__________________
Senast redigerad av swebarb 2026-06-08 kl. 11:57.
Citera
2026-06-08, 12:03
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2026-06-08, 17:03
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dom får sänka pensionsåldern, det kommer inte hålla att man redan vid 40 sorteras bort av en jävla AI och tanken är att vi ska jobba tills 67 ? Hela systemet kommer krascha om det fortsätter såhär

Och svaret att vid 40+ om du inte får jobb gå utbilda dig det är heller ingen lösning för långt ifrån alla som utbildar sig får jobb då vi har rekordmånga arbetslösa akademiker nu.
Ja framtiden ser förbannat mörk ut (i flera bemärkelser)
Citera
2026-06-08, 19:45
  #11
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
https://www.youtube.com/watch?v=LyDvOIHdGA4 Videon är 4.32 minuter lång

Han belyser här perfekt hur en person över 40 blir överkörd av en som är 20, och tänk då hur det är att vara 50+ och arbetslös, det finns ju inte en jävla arbetsgivare i detta landet som skulle anställa en 50+ som varit arbetslös ett antal år pga av olika orsaker

Vad finns det för hopp? Även om du nu är 30+ och kanske varit sjukskriven i några år, vem skulle anställa dig? Jämfört med en 20 åring utan historik?

Ja som sagt om du är 30 år och blir utbränd, säg du blir borta från arbete i 4 år, det glappet i CV kommer att göra att du kommer garanterat bli utsållad av AI direkt...

Jag blev utsållad från ett jobb jag sökte inom 24 timmar, aldrig varit med om något så snabbt, annars brukar det ta åtminstone 2-5 dagar innan standard svaret kommer.

"Vi är glad att du sökte men det är många som sökt och vi har tyvärr gått vidare med andra kandidater..."

Vad är era tankar, vet att det finns liknande trådar, men va fan ska 40+ människor göra???

Bytte jobb vid 53, sedan vid 57 och nu senast vid drygt 61 efter en tids arbetslöshet. Inga speciella jobb utan det handlar om kundservice. Ytterst tacksam för det senaste efter ett par hundra "tack för din ansökan men vi har valt att gå vidare med en annan"
Citera
2026-06-08, 23:56
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Bytte jobb vid 53, sedan vid 57 och nu senast vid drygt 61 efter en tids arbetslöshet. Inga speciella jobb utan det handlar om kundservice. Ytterst tacksam för det senaste efter ett par hundra "tack för din ansökan men vi har valt att gå vidare med en annan"
Fan va nice, kul att se att det finns ljus i mörkret
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in