Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Är gräsänkling och bestämde mig för att köpa pizza idag. Det är första gången på jag vet inte hur länge jag bara köpt en pizza. Den kostade 129 kr, en vanlig Vesuvio.
Fick mig att börja fundera och rotade fram menyn från vår pizzerian jag tog när jag flyttade till området för dryga 20 år sedan. En Vesuvio på vår pizzeria 2004 kostade 45 kr!!! (Ja jag har ätit samma pizza i öveg 20 år)
Priset har på 20 år ökat med 287%, det är ju hejdlöst mycket! Kollade med SCB:s prisomräknare och 45 kr 2004 motsvarar 67 kr justerat för inflation.
Så varför har min pizza blivit dubbelt så dyr på 20 år? Och var är pizzastödet från Tidö, så vanliga familjer har råd att köpa pizza som om det vore år 2000 typ!
Priser skiftas genom tider, som en annan byter kallingar. Men... Visst vore det helsuspekt om priserna ändrades från timme till timme och från dag till dag, orkar någon ens med det för att prioritera sanning? Nej. Man undviker den.
Vad skulle egentligen vara
onormalt med att ändra priser från millisekund till millisekund? Människor hinner inte med teknologin i överlevnad och realtid. Kunde faktiskt inte bry mig mindre, och det känns superhärligt! 😁
Finns så mycket gott-gott att lära sig i den här världen. Hinner du med bland svängarna? 😁