2026-06-07, 22:01
  #1
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Är gräsänkling och bestämde mig för att köpa pizza idag. Det är första gången på jag vet inte hur länge jag bara köpt en pizza. Den kostade 129 kr, en vanlig Vesuvio.
Fick mig att börja fundera och rotade fram menyn från vår pizzerian jag tog när jag flyttade till området för dryga 20 år sedan. En Vesuvio på vår pizzeria 2004 kostade 45 kr!!! (Ja jag har ätit samma pizza i öveg 20 år)

Priset har på 20 år ökat med 287%, det är ju hejdlöst mycket! Kollade med SCB:s prisomräknare och 45 kr 2004 motsvarar 67 kr justerat för inflation.

Så varför har min pizza blivit dubbelt så dyr på 20 år? Och var är pizzastödet från Tidö, så vanliga familjer har råd att köpa pizza som om det vore år 2000 typ!
Citera
2026-06-07, 22:13
  #2
Avstängd
bra fråga särskilt med tanke på att pizza är riktig skitmat med billigaste tänkbara råvaror - mjöl och burkskinka.

dessutom lagat av människor helt utan utbildning.

pizza är nog det värsta man kan äta och det dyraste sätt till råvaror och alla andra icke-kostnader (analfabet som lagar i en smutsig källarlokal)
Citera
2026-06-07, 22:13
  #3
Medlem
Saker som lokalhyra och el har gått upp väldigt mycket i pris (en pizzeria har en helt horribel elräkning). Eftersom ingen vill betala med kontanter längre är de numera också tvungna att göra nästan alla transaktioner vita.

Själv tappade jag hakan sist jag skulle ta en kopp kaffe med beställningen i McDonalds drive-thru; 31 kr för en liten kaffe!

Det brukade vara stor prisskillnad på gatukök/snabbmat och lunchrestauranger, men jag har nyligen upptäckt att skillnaden mellan t.ex en Big Mac-meny och en rätt bra och populär lunchrestaurang nära jobbet är ca 15kr idag, och då får jag kaffe, kaka och salladsbar med på köpet på lunchrestaurangen.
Citera
2026-06-07, 22:14
  #4
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har för mig att pizzan kostade 30 kr där jag bodde för 25 år sedan för den billigaste varianten. För jämförelse, den minsta kebabstorleken "Stor Kebab" kostade 20 kr, nästa storlek "Jättekebab" kostade 25 kr och största storleken "Bamsekebab" kostade 30 kr.

Jag bara spekulerar, men dels hade många av pizzeriorna nystartsbidrag vilket man märkte på att de ofta bytte namn när någon ny kusin tog över för att få bidraget på nytt och dels dök det så småningom upp en högre klass av pizzerior där pizzorna plötsligt kostade kanske 80 kr vilket höjde pizzans status.
Citera
2026-06-07, 22:26
  #5
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Är gräsänkling och bestämde mig för att köpa pizza idag. Det är första gången på jag vet inte hur länge jag bara köpt en pizza. Den kostade 129 kr, en vanlig Vesuvio.
Fick mig att börja fundera och rotade fram menyn från vår pizzerian jag tog när jag flyttade till området för dryga 20 år sedan. En Vesuvio på vår pizzeria 2004 kostade 45 kr!!! (Ja jag har ätit samma pizza i öveg 20 år)

Priset har på 20 år ökat med 287%, det är ju hejdlöst mycket! Kollade med SCB:s prisomräknare och 45 kr 2004 motsvarar 67 kr justerat för inflation.

Så varför har min pizza blivit dubbelt så dyr på 20 år? Och var är pizzastödet från Tidö, så vanliga familjer har råd att köpa pizza som om det vore år 2000 typ!
Priset har gått upp med 187%, inte 287%. Anledning kallas inflation samt kollektivavtal.
Citera
2026-06-07, 22:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Saker som lokalhyra och el har gått upp väldigt mycket i pris (en pizzeria har en helt horribel elräkning). Eftersom ingen vill betala med kontanter längre är de numera också tvungna att göra nästan alla transaktioner vita.

Själv tappade jag hakan sist jag skulle ta en kopp kaffe med beställningen i McDonalds drive-thru; 31 kr för en liten kaffe!

Det brukade vara stor prisskillnad på gatukök/snabbmat och lunchrestauranger, men jag har nyligen upptäckt att skillnaden mellan t.ex en Big Mac-meny och en rätt bra och populär lunchrestaurang nära jobbet är ca 15kr idag, och då får jag kaffe, kaka och salladsbar med på köpet på lunchrestaurangen.
Ja, vem äter skräpmat på McDonalds när man kan få riktig lagad mat, sitta ned vid riktiga bord med duk och få kaffe på maten?
Vad är det för fel på folk.
Åter till frågan om dyr Pizza.
Pizzapriset nästan fördubblades för några år sen och alla skyllde på elpriset.
Men djupfrysta pizzor har nästan stått still i pris?
Citera
2026-06-07, 22:46
  #7
Medlem
Håller med om att prisökning är helt bisarr. En delförklaring kan ju ligga i ökade hyreskostnader, personalkostnader och sådant.
Citera
2026-06-07, 22:48
  #8
Medlem
Pbird900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Är gräsänkling och bestämde mig för att köpa pizza idag. Det är första gången på jag vet inte hur länge jag bara köpt en pizza. Den kostade 129 kr, en vanlig Vesuvio.
Fick mig att börja fundera och rotade fram menyn från vår pizzerian jag tog när jag flyttade till området för dryga 20 år sedan. En Vesuvio på vår pizzeria 2004 kostade 45 kr!!! (Ja jag har ätit samma pizza i öveg 20 år)

Priset har på 20 år ökat med 287%, det är ju hejdlöst mycket! Kollade med SCB:s prisomräknare och 45 kr 2004 motsvarar 67 kr justerat för inflation.

Så varför har min pizza blivit dubbelt så dyr på 20 år? Och var är pizzastödet från Tidö, så vanliga familjer har råd att köpa pizza som om det vore år 2000 typ!

Priser skiftas genom tider, som en annan byter kallingar. Men... Visst vore det helsuspekt om priserna ändrades från timme till timme och från dag till dag, orkar någon ens med det för att prioritera sanning? Nej. Man undviker den.

Vad skulle egentligen vara onormalt med att ändra priser från millisekund till millisekund? Människor hinner inte med teknologin i överlevnad och realtid. Kunde faktiskt inte bry mig mindre, och det känns superhärligt! 😁

Finns så mycket gott-gott att lära sig i den här världen. Hinner du med bland svängarna? 😁
__________________
Senast redigerad av Pbird900 2026-06-07 kl. 22:52.
Citera
2026-06-07, 22:51
  #9
Medlem
buhbyes avatar
I mitt område är det 150% priset på pizza numera, med minus cirka 10% kvar av smaken.


Har helt slutat köpa pizza här numera. Går bara att köpa pizza på ett ställe, och då betalar jag bara för att få riktig smak.
__________________
Senast redigerad av buhbye 2026-06-07 kl. 22:56.
Citera
2026-06-07, 22:54
  #10
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Saker som lokalhyra och el har gått upp väldigt mycket i pris (en pizzeria har en helt horribel elräkning). Eftersom ingen vill betala med kontanter längre är de numera också tvungna att göra nästan alla transaktioner vita.

Själv tappade jag hakan sist jag skulle ta en kopp kaffe med beställningen i McDonalds drive-thru; 31 kr för en liten kaffe!

Det brukade vara stor prisskillnad på gatukök/snabbmat och lunchrestauranger, men jag har nyligen upptäckt att skillnaden mellan t.ex en Big Mac-meny och en rätt bra och populär lunchrestaurang nära jobbet är ca 15kr idag, och då får jag kaffe, kaka och salladsbar med på köpet på lunchrestaurangen.

31 kronor är snarare billigt för en enkel espresso.
Citera
2026-06-07, 22:54
  #11
Medlem
Ni får åka till Skillingaryd i mörkaste Småland! Där har det varit pizzeria snart 1 år! 80:- för allt på menyn är inte helt fel...

https://www.jp.se/vaggeryd/pizzakriget-i-skillingaryd-vi-kan-ga-ner-till-65-kronor/
Citera
2026-06-07, 22:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Är gräsänkling och bestämde mig för att köpa pizza idag. Det är första gången på jag vet inte hur länge jag bara köpt en pizza. Den kostade 129 kr, en vanlig Vesuvio.
Fick mig att börja fundera och rotade fram menyn från vår pizzerian jag tog när jag flyttade till området för dryga 20 år sedan. En Vesuvio på vår pizzeria 2004 kostade 45 kr!!! (Ja jag har ätit samma pizza i öveg 20 år)

Priset har på 20 år ökat med 287%, det är ju hejdlöst mycket! Kollade med SCB:s prisomräknare och 45 kr 2004 motsvarar 67 kr justerat för inflation.

Så varför har min pizza blivit dubbelt så dyr på 20 år? Och var är pizzastödet från Tidö, så vanliga familjer har råd att köpa pizza som om det vore år 2000 typ!

Vad hade du i lön för 20 år sedan och vad har du idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in