2026-06-08, 22:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Hur det ska förstås är att LVU-enheten i Örebro kommun har fungerande rutiner och myndighetsutövning, därmed inte sagt att de inte kan göra fel eller att det inte gjorts fel i de icke granskade fallen.

Problemet med den här typen av granskningar är att de sällan går på djupet.

Det som egentligen borde granskas är exempelvis om originalhandlingarna faktiskt stödjer de påståenden som förs fram i utredningarna. I de utredningar jag själv har gått igenom har jag sett stora skillnader mellan underlagen och de slutsatser som presenteras och i vissa fall sådana skillnader att det närmast kan beskrivas som rent fusk.

Det innebär att det som hamnar på domstolens eller nämndens bord i praktiken kan bygga på felaktiga, missvisande eller i vissa fall rent påhittade uppgifter.

Om det är den typen av information som ligger till grund för bedömningarna spelar det mindre roll hur väl de interna rutinerna fungerar. En rättssäker process förutsätter inte bara fungerande rutiner, utan också att de faktiska uppgifter som bedöms är korrekta och går att verifiera mot originaldokumentationen.
Citera
2026-06-09, 11:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
De LVU-ärenden som granskades var slumpvis utvalda, vilket också är standardförfarande när man inte har möjlighet att granska alla ärenden. Visst, man kan tycka att mediefallen skulle tagits med i urvalet.
Se sidan 10 i rapporten för urvalsprocessen:
https://www.orebro.se/download/18.523ac55219e631884d61bc5/1780471316579/PwC-rapport,%20%C3%96versyn%20av%20organisation%20och% 20arbetss%C3%A4tt%20omh%C3%A4ndertagande%20av% 20barn,%20LVU%20-%20%C3%96rebro%20kommun.pdf

Citat:
Hur det ska förstås är att LVU-enheten i Örebro kommun har fungerande rutiner och myndighetsutövning, därmed inte sagt att de inte kan göra fel eller att det inte gjorts fel i de icke granskade fallen.
Ingen har ifrågasatt detta. Kritiken gäller bristande saklighet och opartiskhet i enskilda fall och det har inte granskats. Dock påtalar rapporten problem av den typen kritiken avser, exempelvis på sidan 16 (fetat av mig):
I intervjuer framkommer vidare att såväl medarbetare som
chefer upplever att antalet dokumenterade rutiner
och stöddokument är omfattande samt svåra att överblicka
och orientera sig i. Det beskrivs även vara otydligt vem som har
ansvar för att säkerställa att dokumenten hålls aktuella, något
som uppges variera mellan enheterna. Det framhålls att
det tidigare funnits en ambition att samtliga enheter skulle
arbeta utifrån samma rutiner, men att detta inte genomförts. Mot
denna bakgrund framhålls att man i det dagliga arbetet i stor
utsträckning vänder sig till kollegor och gruppledare för
vägledning, snarare än att aktivt ta stöd i dokumenterade
rutiner.
Det spelar ingen roll hur många styrdokument man har om medarbetarna inte bryr sig om dessa i det dagliga arbetet. Därmed faller allt som ett korthus.
Citera
2026-06-09, 18:55
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Se sidan 10 i rapporten för urvalsprocessen:
https://www.orebro.se/download/18.523ac55219e631884d61bc5/1780471316579/PwC-rapport,%20%C3%96versyn%20av%20organisation%20och% 20arbetss%C3%A4tt%20omh%C3%A4ndertagande%20av% 20barn,%20LVU%20-%20%C3%96rebro%20kommun.pdf

Ingen har ifrågasatt detta. Kritiken gäller bristande saklighet och opartiskhet i enskilda fall och det har inte granskats. Dock påtalar rapporten problem av den typen kritiken avser, exempelvis på sidan 16 (fetat av mig):
I intervjuer framkommer vidare att såväl medarbetare som
chefer upplever att antalet dokumenterade rutiner
och stöddokument är omfattande samt svåra att överblicka
och orientera sig i. Det beskrivs även vara otydligt vem som har
ansvar för att säkerställa att dokumenten hålls aktuella, något
som uppges variera mellan enheterna. Det framhålls att
det tidigare funnits en ambition att samtliga enheter skulle
arbeta utifrån samma rutiner, men att detta inte genomförts. Mot
denna bakgrund framhålls att man i det dagliga arbetet i stor
utsträckning vänder sig till kollegor och gruppledare för
vägledning, snarare än att aktivt ta stöd i dokumenterade
rutiner.
Det spelar ingen roll hur många styrdokument man har om medarbetarna inte bryr sig om dessa i det dagliga arbetet. Därmed faller allt som ett korthus.

Länken fungerar inte.

Att man vänder sig till kolleger, ledare och chefer istället för att gå till rutindokumenten är sannolikt det absolut vanligaste förfarandet inom alla verksamheter i offentlig och privat sektor, därför att det går snabbast. Det är heller inget problem så länge som källan uppger rätt information och där finns så klart en visklekerisk. Nu spelar det ingen större roll då ÖK ändå sammanfattningsvis klarade granskningen väl sett till anklagelserna.
Citera
2026-06-09, 18:56
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet med den här typen av granskningar är att de sällan går på djupet.

Orkar inte läsa längre än så här. Jag har själv arbetat med revision och ditt påstående stämmer inte.
Citera
2026-06-09, 19:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Orkar inte läsa längre än så här. Jag har själv arbetat med revision och ditt påstående stämmer inte.

Jag har granskat flera barnutredningar och de innehöll alla grovt fusk som revisionen inte fångar upp. Frågan är varför ni mörkar sanningen?
Citera
2026-06-09, 20:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Länken fungerar inte.

Att man vänder sig till kolleger, ledare och chefer istället för att gå till rutindokumenten är sannolikt det absolut vanligaste förfarandet inom alla verksamheter i offentlig och privat sektor, därför att det går snabbast. Det är heller inget problem så länge som källan uppger rätt information och där finns så klart en visklekerisk. Nu spelar det ingen större roll då ÖK ändå sammanfattningsvis klarade granskningen väl sett till anklagelserna.
Länken fungerar. Det är bara formalia som granskats. Det klarar alla kommuner. Ingen materiell prövning av besluten har gjorts, vilket innebär att man inte tagit ställning till själva sakfrågan i ärendena. Det som du menar att kommunen ”klarade” är alltså sådant som är ointressant givet kritiken som drivit fram granskningen.

Självklart är det synnerligen allvarliga problem om offentliganställda inte känner till regelverket – och speciellt vid myndighetsutövning. Att du försöker släta över den kritiken är obegripligt och direkt motbjudande.
Citera
2026-06-10, 07:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Länken fungerar. Det är bara formalia som granskats. Det klarar alla kommuner. Ingen materiell prövning av besluten har gjorts, vilket innebär att man inte tagit ställning till själva sakfrågan i ärendena. Det som du menar att kommunen ”klarade” är alltså sådant som är ointressant givet kritiken som drivit fram granskningen.

Självklart är det synnerligen allvarliga problem om offentliganställda inte känner till regelverket – och speciellt vid myndighetsutövning. Att du försöker släta över den kritiken är obegripligt och direkt motbjudande.

Ja precis och revisionen går inte in på detaljnivå och det är ofta där bristerna är stora. Så varför återkommer samma fel år ut och år in? Och varför återkommer ständigt samma kritik mot socialtjänsten? Jo för att revisionens utredning är alldeles för grund. Allmänheten får inte veta hur illa det faktiskt är och alla verkar skydda varandra. Revisionen, politikerna, socionomerna. Alla är en del av samma sekt.

Vad som exempelvis inte undersöks, men som borde undersökas av revisionen är en så enkel sak som om beslutsunderlaget ens stämmer överens med rådatan som utredningen bygger på. Vem fan bryr sig om formalian, när vi har en socialtjänsten som sitter och fabricerar år ut och år in i barnutredningar? Det ska inte kunna hända i ett demokratiskt land, men det gör det eftersom det inte finns någon riktig kontroll och granskning av socialtjänstens uppgifter de lämnar till domstol och nämnd.

Politikerna verkar inte läsa underlaget i sin helhet heller. De bara litar blint på att det är korrekt och inga oegentligheter förekommer.
Citera
2026-06-10, 16:50
Medlem
Citat:
Jag har granskat flera barnutredningar och de innehöll alla grovt fusk som revisionen inte fångar upp. Frågan är varför ni mörkar sanningen?

Fast du har dragit mängder med falska påståenden bara här i tråden utan några axiom som stödjer dem. Så vad du tror dig se när du "granskar" ger jag inte mycket för.

Det betyder inte att du har fel, men det är tydligt att du är emotionell, inte rationell i din kritik. Du är väldigt luddig och vag i din kritik. Du sitter och gissar, gör svepande antagningar och motiverar dessa mer med vibes än något.

Det är trist att du inte tar detta på allvar för det är viktiga frågor. Eftersom du verkar investera både tid och energi så borde du dessutom ha konkreta, specifika exempel på de problem du så gärna talar om utan att belägga.
Citera
2026-06-10, 17:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Fast du har dragit mängder med falska påståenden bara här i tråden utan några axiom som stödjer dem. Så vad du tror dig se när du "granskar" ger jag inte mycket för.
Vad skulle vara "falska påståenden" i sammanhanget? Jag råkar känna flera av varandra drabbade familjer som råkat ut för socialtjänstens maktmissbruk och gått igenom deras handlingar och journaler som de begärt ut.

Citat:
Det betyder inte att du har fel, men det är tydligt att du är emotionell, inte rationell i din kritik. Du är väldigt luddig och vag i din kritik. Du sitter och gissar, gör svepande antagningar och motiverar dessa mer med vibes än något.
Nej tvärtom. Jag är faktamässig i min kritik och har sett regelrätta avvikelser. Du anklagar mig för precis det socialtjänsten gör mot svenska barnfamiljer. Hur kommer det sig att alla ni som som stödjer socialtjänsten i vått och torrt kommer med precis samma typ av anklagelser som istället borde riktas mot socialtjänsten själv?

Citat:
Det är trist att du inte tar detta på allvar för det är viktiga frågor. Eftersom du verkar investera både tid och energi så borde du dessutom ha konkreta, specifika exempel på de problem du så gärna talar om utan att belägga.
Det är ju just det jag gör. Frågan är varför inget politiskt parti vågar göra något åt socialtjänstens fuskande i barnutredningar. Det är ett av de största hoten vi har idag mot demokratin. Att jag inte kan gå in på djupare detaljer har att göra med att det handlar om barn.

Men det jag kan säga är att det jag sett är precis samma typ av fel som många forskare, advokater och experter larmat om under lång tid. Frågan är. Varför lever så många i total förnekelse och inser inte vad det är som pågår? Det är sjukt och påminner om ett sektbeteende av sällan skådat slag.
Citera
2026-06-10, 17:12
Medlem
Citat:
Vad skulle vara "falska påståenden" i sammanhanget? Jag råkar känna flera av varandra drabbade familjer som råkat ut för socialtjänstens maktmissbruk och gått igenom deras handlingar och journaler som de begärt ut.

Nej tvärtom. Jag är faktamässig i min kritik och har sett regelrätta avvikelser. Du anklagar mig för precis det socialtjänsten gör mot svenska barnfamiljer. Hur kommer det sig att alla ni som som stödjer socialtjänsten i vått och torrt kommer med precis samma typ av anklagelser som istället borde riktas mot socialtjänsten själv?

Det är ju just det jag gör. Frågan är varför inget politiskt parti vågar göra något åt socialtjänstens fuskande i barnutredningar. Det är ett av de största hoten vi har idag mot demokratin. Att jag inte kan gå in på djupare detaljer har att göra med att det handlar om barn.

Men det jag kan säga är att det jag sett är precis samma typ av fel som många forskare, advokater och experter larmat om under lång tid. Frågan är. Varför lever så många i total förnekelse och inser inte vad det är som pågår? Det är sjukt och påminner om ett sektbeteende av sällan skådat slag.

Dina slutsatser saknar belägg och då kan de bara antas vara falska.

Nu gör du massa antaganden om mig som inte stämmer. Det blir svårt att ta dig på allvar när du bara slänger ur dig saker.
Citera
2026-06-10, 17:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Dina slutsatser saknar belägg och då kan de bara antas vara falska.

Nu gör du massa antaganden om mig som inte stämmer. Det blir svårt att ta dig på allvar när du bara slänger ur dig saker.

Mina slutsatser saknar inte alls belägg, utan det är återkommande kritik. Allt är frid och fröjd menar du in om socialtjänsten och inget fusk förekommer alls i barnutredningar?
Citera
2026-06-11, 15:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
PwC rapport visar att Örebro kommuns socialtjänst, utifrån de ärenden och processer som granskats, har arbetat inom ramen för gällande lagar och regler.

Örebro kommun har presenterat resultatet av den externa PwC-granskningen av socialtjänstens LVU-verksamhet. Granskningen initierades efter den omfattande uppmärksamheten kring bland annat Elsa-fallet och Malin-fallet samt den efterföljande debatten om rättssäkerheten i socialtjänstens arbete. De förbättringsområden som identifierats handlar om att ytterligare utveckla kvalitet och uppföljning, inte om att socialtjänsten skulle ha befunnits ha agerat i strid med regelverket.

PwC slutsats är att socialförvaltningen har grundläggande strukturer och arbetssätt som stödjer en rättssäker handläggning av LVU-ärenden. I de ärenden som granskats har PwC inte funnit några avvikelser från lagstiftning, Socialstyrelsens föreskrifter, socialnämndens delegationsordning eller förvaltningens egna rutiner. Granskningen har således inte visat att socialtjänsten agerat felaktigt i de ärenden som omfattades av PwC genomgång.

Samtidigt lämnar PwC ett antal rekommendationer för att ytterligare stärka verksamheten. Dessa rör bland annat förbättrad dokumentation, utvecklad kvalitetssäkring och egenkontroll, tydligare hantering av styrande dokument samt ett ökat erfarenhetsutbyte mellan olika enheter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebros-socialnamnd-maste-skarpa-rutiner-extern-granskning-fardig

Frågeställning:
Utifrån hur media presenterat bland annat fallet Elsa, är du förvånad över utfallet?
Hur kommer detta påverka hur du framledes ser på medias rapportering?
Hur kan detta vara till nackdel eller fördel för LVU-konspiratörerna?
De har uppenbart bara hyrt in någon som de sagt åt vad de ska säga.

Utredningen är ett skämt.
Senast redigerad av Ajogen 2026-06-11 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in