2026-06-10, 13:49
Medlem
Kosminskis avatar
Det verkar vara retail som är taggade på SpaceX-noteringen. Det framstår som helt obegripligt hur den värderingen ska kunna framstå som rimlig. Jag har ansökt om aktier men jag kommer dumpa dem illa kvickt om jag får tilldelning.
Citera
2026-06-11, 13:29
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
X ägs av xAI som ägs av SpaceX numera. Sannolikt att Tesla slukas av SapceX också.

Mycket sannolikt scenario. Lyssnade nyss på AleXandra Merz (via Herbert Ong) som menar att detta sannolikt kommer ske inom ett antal månader. Förmodligen i samband med att Robotaxi rullas ut i större skala.
Citera
2026-06-11, 15:26
Medlem
Kosminskis avatar
Donald Trump sänker börsen för andra dagen i rad. I ett nytt inlägg på Truth Social skriver han att USA ska attackera Iran ”hårt i natt” och att man ska ta kontroll över landets olja – liksom USA gjort i Venezuela.

https://www.di.se/live/trump-vi-ska-ta-irans-olja/

Gör Trump detta för att jävlas med Elon. Jag trodde Trump var mer mån om marknaden än så här. Att eskalera kriget medan inflationen fortsätter stiga, oljepriserna går upp och marknaden svajar är inte särskilt klokt.

Nu har ansökningstiden för aktier i SpaceX löpt ut. Vilka har ansökt?
Citera
2026-06-12, 10:57
Medlem
Kosminskis avatar
Vilka till tilldelning på SpaceX? Jag fick 1 aktie. Känns sådär.
Citera
2026-06-12, 13:17
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Gustav har köpt aktier för 250 000: ”Blev besatt”

Gustav från Värmland har investerat 250 000 kronor i Space X, inför börsnoteringen på Wall Street.

Till SvD Näringsliv säger Gustav, som inte vill medverka med efternamn, att hans intresse för Elon Musks rymdbolag började när han surfade via satellitbredbandet Starlink för första gången.

https://omni.se/gustav-har-kopt-aktier-for-250000-blev-besatt/a/8pEz3w

Hur har Gustav kunnat göra detta innan aktien är noterad? Är man garanterad fler aktier om man ansöker om högre belopp? 250k är småsmulor i sammanhanget.
Citera
2026-06-13, 09:56
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Apropå frågan om Musks storhet som togs upp i SpaceX-tråden kan nämnas: Får blinda att se, döva att höra, Starlink, Tesla, Robotaxi, Optimus, rymdskepp som fångas med metallarmar, datahallar i rymden (på gång), tunnlar under städer (tekniken framtagen med Mars i sikte), Grok, Twitter/X, etc.

Apropå aldrig skänkt pengar. Elon Musk och Andrew Tate donerade en miljon dollar var för att finansiera en serie offentliga väggmålningar och minnesprojekt till minne av Iryna Zarutska.
Senast redigerad av JacquesDuquesne 2026-06-13 kl. 10:02.
Citera
2026-06-14, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
https://omni.se/gustav-har-kopt-aktier-for-250000-blev-besatt/a/8pEz3w

Hur har Gustav kunnat göra detta innan aktien är noterad?

Blev också fundersam. "Köpt aktier" = vad han lagt in i förhoppning att få tilldelning. Typ så. Inte säkert att varken journalisten i fråga eller Gustav själv förstår skillnaden dock. Keep your expectations low...
Citera
2026-06-16, 17:03
Medlem
barkeepers avatar
Tesla som bolag har peakat, tillväxten inom personbilsindustrin håller på att fullständigt tvärdö, dels på grund av hushållens urholkade ekonomier, dels på grund av Kinas ekonomiska krigsföring (överproduktion).

Då passar det ju bra att börsnotera ett annat företag, så att man kan låna pengar med de aktierna som säkerhet istället.

Elon är fan i mig ett luftslott hela han
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in