2026-06-09, 11:44
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Kvinnor har som bekant sämre resultat än män på anonyma standardprov, som exempelvis högskoleprovet. Så de högre studiebetygen tyder på en bias hos betygssättaren, inte på att kvinnor presterar bättre. När jag undervisade på universitet så rättades alltid tentorna anonymt, så att vi lärare inte visste vem som hade skrivit tentan. Det föreligger ett stort problem med bias vad gäller betygssättning.
Det är ju dock så att högpresterande kvinnor i högre utsträckning inte behöver göra högskoleprovet då de tar sig in på högre utbildningar på sina betyg, så det blir lite skevt att jämföra mäns och kvinnors resultat på hp.
Citera
2026-06-09, 11:49
  #98
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är ju dock så att högpresterande kvinnor i högre utsträckning inte behöver göra högskoleprovet då de tar sig in på högre utbildningar på sina betyg, så det blir lite skevt att jämföra mäns och kvinnors resultat på hp.

Experimentet på handels talar för att du har fel:


Citat:
För att komma ifrån de upplevda problemen med glädjebetyg införde Handelshögskolan i Stockholm krav på högskoleprov. Men konsekvensen blev istället att färre kvinnor kom in på utbildningarna.

– Det fick negativa effekter på mångfalden. Vi tar nu bort kravet på högskoleprov inför hösten 2026, säger Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan.

För att komma in på Handelshögskolans prestigefyllda utbildningar krävs toppbetyg från gymnasiet. I år behövde de sökande också ha gjort högskoleprovet och fått ett resultat på minst 1,25. Orsaken var att skolan tyckte att det fanns omfattande problem med glädjebetyg på vissa gymnasieskolor.

– Då vi inte fullt ut litade på gymnasiebetygen ville vi ”kontrollbesiktiga” dem, säger Lars Strannegård, Handelshögskolans rektor.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/handelshogskolan-drar-tillbaka-krav-pa-hogskoleprov
Citera
2026-06-09, 12:31
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är ju dock så att högpresterande kvinnor i högre utsträckning inte behöver göra högskoleprovet då de tar sig in på högre utbildningar på sina betyg, så det blir lite skevt att jämföra mäns och kvinnors resultat på hp.

Ja, som redan påpekats så det där ett absolut bevis på att kvinnor tilldelas glädjebetyg, jämfört med männen.

Det går ju inte att mixtra med högskoleprovet, det finns ingen lärare som kan ge tjejerna högre betyg än vad de är förtjänta av.
Citera
2026-06-09, 17:56
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Visst att det går att förstå vissa koncept, men helheten?

Saken är ju den att de inte förstår konceptet. Väldigt få förstår helheten med modern teknologi då den produceras så fragmenterat. Exempelvis kan en jättebra programmerare inte veta något om maskinkod. Kvinnor förstår dock ofta inte konceptet bakom saker de använder dagligen. Exempelvis så har jag fått frågan från en kvinna var man får tag på en elkabel med stickpropp i båda ändarna eftersom hon behövde en sådan. Det tyder på att man inte förstått någonting kring el och elkablar.
Citera
2026-06-09, 19:39
  #101
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du förstod tydligen inte vad jag skrev. Provresultat jämförs med betyg, det handlar alltså inte om att kvinnor med höga betyg hoppar över högskoleprovet. Vid samma nivå på betygen så presterar män bättre på högskoleprovet. Det här är inte ett svenskt fenomen, detsamma kan konstateras för de amerikanska högskolproven SAT och ACT. Här i Sverige ser vi dessutom samma mönster med de nationella proven i grundskola och gymnasium, och de proven skrivs av samtliga elever, inklusive de smartaste kvinnorna. Flickor får högre slutbetyg relativt sina provresultat än pojkar. Det här är väl beforskat och känt sedan länge. Det enda sättet att komma ifrån den här snedvridningen av betyg är att använda anonym rättning, och i de fall det inte låter sig göras, använda externa examinatorer.

Ja, pga flickor kombinerar högt IQ med flit.

En pojke och flicka med samma IQ -> Flickan får högre betyg eftersom hon pluggar mer än pojken.

HP mäter IQ -> Pojken och flickan får samma resultat, men pojken hade lägre betyg.

Det har inget med bias att göra, utan enbart att flickor är bättre på skolarbete under gymnasieåren.
Citera
2026-06-09, 20:35
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det har inget med bias att göra, utan enbart att flickor är bättre på skolarbete under gymnasieåren.

Vad man gör i gymnasiet är extremt partiskt i fördel för det kvinnliga könet. Om du kan läsa 10 skönlitterära böcker per termin och har fem synonymer för varje ord så har du en fördel över någon som förstår sig på vätskedynamik.

Högskolebetyget jämfört med betyg är något som bleknar i jämförelse med att jämföra betyg med arbetslivet. Där kan det vara så att män och kvinnor har samma betyg, samtidigt som alla framgångsrika inom ett område är män.
Citera
2026-06-09, 20:44
  #103
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Ja, som redan påpekats så det där ett absolut bevis på att kvinnor tilldelas glädjebetyg, jämfört med männen.

Det går ju inte att mixtra med högskoleprovet, det finns ingen lärare som kan ge tjejerna högre betyg än vad de är förtjänta av.
Pojkar får även lägre skolbetyg än flickor, jämfört med vad man presterar på nationella proven.
Lite intressant är att pojkars betyg steg jämfört med flickor, när man hade distansutbildning under pandemin.
Citera
2026-06-09, 22:57
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Pojkar får även lägre skolbetyg än flickor, jämfört med vad man presterar på nationella proven.
Lite intressant är att pojkars betyg steg jämfört med flickor, när man hade distansutbildning under pandemin.
Lite intressant? Det är väldigt avslöjande. Jag säger det igen: Anonym rättning och externa examinatorer. Varför är det så många som ser det som oproblematiskt att pojkar diskrimineras negativt vid betygssättning? Om det vore tvärtom så hade det blivit ett fasligt liv.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in