Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Du förstod tydligen inte vad jag skrev. Provresultat jämförs med betyg, det handlar alltså inte om att kvinnor med höga betyg hoppar över högskoleprovet. Vid samma nivå på betygen så presterar män bättre på högskoleprovet. Det här är inte ett svenskt fenomen, detsamma kan konstateras för de amerikanska högskolproven SAT och ACT. Här i Sverige ser vi dessutom samma mönster med de nationella proven i grundskola och gymnasium, och de proven skrivs av samtliga elever, inklusive de smartaste kvinnorna. Flickor får högre slutbetyg relativt sina provresultat än pojkar. Det här är väl beforskat och känt sedan länge. Det enda sättet att komma ifrån den här snedvridningen av betyg är att använda anonym rättning, och i de fall det inte låter sig göras, använda externa examinatorer.
Ja, pga flickor kombinerar högt IQ med flit.
En pojke och flicka med samma IQ -> Flickan får högre betyg eftersom hon pluggar mer än pojken.
HP mäter IQ -> Pojken och flickan får samma resultat, men pojken hade lägre betyg.
Det har inget med bias att göra, utan enbart att flickor är bättre på skolarbete under gymnasieåren.