2026-06-07, 00:55
Medlem
Min kompis berättade att på hans barns förskola så har alla pedagoger blivit jättesmala helt plötsligt denna termin. Han tror att de flesta pedagoger börjat med Ozempic. Han sa att det tidigare har varit många storväxta på förskolan, många med högt BMI, men nu är alla smala helt plötsligt.

Jag tänker att detta kan ju inte vara bra för barnen? Som jag förstått äter man tillsammans vid frukost, mellis, lunch. Och tar man Ozempic så slutar man äta. Så då äter nu ingen med barnen.

Vad är det för förebilder för barnen att ha Ozempic-pedagoger som knappt äter nåt? Är detta acceptabelt enligt läroplanen?
Senast redigerad av Devalvera 2026-06-07 kl. 01:01.
Citera
2026-06-07, 01:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tanken med medicinen är att du äter men blir snabbare mätt och alltså äter mindre mängd.
Barnen kommer egentligen inte märka någon skillnad om man sköter det snyggt.
Citera
2026-06-07, 01:06
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Min kompis berättade att på hans barns förskola så har alla pedagoger blivit jättesmala helt plötsligt denna termin. Han tror att de flesta pedagoger börjat med Ozempic. Han sa att det tidigare har varit många storväxta på förskolan, många med högt BMI, men nu är alla smala helt plötsligt.

Jag tänker att detta kan ju inte vara bra för barnen? Som jag förstått äter man tillsammans vid frukost, mellis, lunch. Och tar man Ozempic så slutar man äta. Så då äter nu ingen med barnen.

Vad är det för förebilder för barnen att ha Ozempic-pedagoger som knappt äter nåt? Är detta acceptabelt enligt läroplanen?
Svårt att ändra läroplanen så tätt inpå dessa ”diabetesmediciners” världsrevolution. Antar att de äter mindre portioner bara? Tror inte barn mår dåligt av att fröknarna inte äter tillsammans med dem heller.
Citera
2026-06-07, 01:57
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Ozempic har blivit lika vanligt som att ta en snus. Det förekommer inte bara på förskolor. Även blandannat inom de flesta politiska partiernas ungdomsförbund har detta blivit synonymt för att nå framgång, men SSU kör utan Ozempic.
Citera
2026-06-07, 02:07
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Fantastiskt, sunda kostvanorna formas tidigt i livet.
Citera
2026-06-07, 02:21
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Äter gör de fast inte så mycket som innan medicinen!
Citera
2026-06-07, 05:12
Medlem
Jag har tagit Ozempic som en del av min diabetesbehandling men har valt att sluta med detta preparat. Det har inkommit ett 30-tal anmälningar till sjukvården om att det påverkar synen. En person har enligt tidningsartiklar blivit helt blind. Jag har märkt förändringar i synen också, jag fick ett dimseende och ljusa slöjor som störde synen. Jag undrade vad det var som hände, blev skraj och slutade direkt med denna medicin.
Citera
2026-06-07, 05:25
Medlem
Trodde det skulle handla om att barnen fick ozempic, kom nämligen en rubrik om det igår, alltså att ozempic-användningen bland barn skenar.

Om fröknarna använder det lär barnen inte ta notis. De äter, fast lite mindre. Främst lär det vara småätande på fritiden som påverkas.
Citera
2026-06-07, 07:26
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

De är utmärkta förebilder, med tanke på att antalet barn som behöver fetmamediciner har fördubblats de senaste åren:

Stor ökning av fetmamedicin till barn >>
Citera
2026-06-07, 07:30
Moderator
Maviels avatar
Rubrik förtydligad. Är man missnöjd med min rubrik går det utmärkt att PM:a ett bättre förslag. Utgången rubrik:

Alla på förskolan börjat med Ozempic?

/Moderator
Citera
2026-06-07, 07:52
Medlem
kyrkstockens avatar
Att vara borta från hemmets trygga vrå från 12 månaders ålder är den stora faran.

Vi har sett detta i galloperande diagnos inflation. (ja, dessa diagnosbarn var de som var mest beroende av att få växa upp i hemmets trygga vrå).

Att då ha synpunkter på personalen är som att diskutera hjälm när barn tågsurfar i 130km en hårsmån från 16,000 volt.

Vårt land och hela västvärlden verkar ha många sådana meningslösa diskussioner, samtidigt som vår civilisation står i brand.
Citera
2026-06-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tanken med medicinen är att du äter men blir snabbare mätt och alltså äter mindre mängd.
Barnen kommer egentligen inte märka någon skillnad om man sköter det snyggt.
Barn märker detaljer extremt bra. Dom märker om någon inte äter och kanske slutar äta själv och slutar växa.

En hypotes jag drar redan nu är att snittlängden kommer sjunka pga mindre näring in hos barn pga Ozempic-lärare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in