2026-06-07, 23:28
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
De helt vanliga, människofientliga illegala bosättarna som blivit en integrerad del av det israeliska samhället och har lett till en uppsjö resolutioner som i princip hela världen har backat.

Yes, dom menar jag.

Jag tror du menar Judar från Judea. Tycker du palestinier gjort sig förtjänta av att använda deras land som hemland?
Citera
2026-06-08, 08:01
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jag tror du menar Judar från Judea. Tycker du palestinier gjort sig förtjänta av att använda deras land som hemland?

Hur gör man sig förtjänt av att använda land menar du?

Legalt är det deras land, det finns stipulerade gränser samt dom bor där. Är det något mer du tycker behövs?

Annars skulle ju etnonationalistiska sektgalningar av det här slaget kunna börja ifrågasätta det mesta landägandet i världen. Det är inte så att den mänskliga arten har betett sig fredligt genom historien.

Men det som händer i så fall är ju att stora av Israels claim rasar i retur. Så detta är en delikat variant av galenskap där majoriteten måste LÅTSAS som att dom inte håller med bosättarna, men ändå se mellan fingrarna och låta bosättarna vara deras attackstyrka.
Citera
2026-06-08, 08:06
Medlem
Citat:

Legalt är det deras land, det finns stipulerade gränser samt dom bor där. Är det något mer du tycker behövs?

Du har som vanligt inte någon koll på det du skriver. Israeliska bosättningar i Judéen är byggda antingen på judisk privatägd mark, eller statsmark som kontrollerades av först Osmanska riket, sedan brittiska mandatet, sedan Jordanien och nu Israel. Marken är inte stulen av någon.

I fallet Gush Etzion som jag tidigare beskrivit för dig köpte judar marken legalt på det brittiska mandatets tid. Judarna som bodde i kibbutzer där mördades sedan 1948 av araberna. Förklara gärna varför du tycker att judar inte skall få bo i Judéen, på mark lagligt inköpt. Enligt beslut i Nationernas förbund tillhör all mark väster om Jordanfloden den judiska staten. Några andra, senare beslut i markfrågan existerar inte.
Citera
2026-06-08, 08:27
Medlem
Citat:
Hur gör man sig förtjänt av att använda land menar du?

som i en gäst i ditt hem, eller likt utvisningslagarna i sverige.

uppför dig, eller åk ut.

Citat:

ja , lagrum behövs ju, kan du länka och citera din lilla johadist där…

A
Citat:
nnars skulle ju etnonationalistiska sektgalningar av det här slaget kunna börja ifrågasätta det mesta landägandet i världen. Det är inte så att den mänskliga arten har betett sig fredligt genom historien.

skå e till danmark? västra poland till tyskland? eller begränsar du di ”moral och känslosås” till just judar och ”babelstanier”
?

Citat:

Men det som händer i så fall är ju att stora av Israels claim rasar i retur. Så detta är en delikat variant av galenskap där majoriteten måste LÅTSAS som att dom inte håller med bosättarna, men ändå se mellan fingrarna och låta bosättarna vara deras attackstyrka.

det är en väldigt smutssig och kissluktande snuttefilt du suger på, 1990 i samband med andra intifadan bode det kanske 70k judar i judea (västbanks delen), 2006 tömdes gazaremsen (igen….) och blev judenrein. 0, 5, 50k, 500k judar i sitt hemland, det spelar ingen roll, annat än om pallestinerna kör ett drottningatan-dåd på judar per vecka eller månad.
Citera
2026-06-08, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du har som vanligt inte någon koll på det du skriver. Israeliska bosättningar i Judéen är byggda antingen på judisk privatägd mark, eller statsmark som kontrollerades av först Osmanska riket, sedan brittiska mandatet, sedan Jordanien och nu Israel. Marken är inte stulen av någon.

I fallet Gush Etzion som jag tidigare beskrivit för dig köpte judar marken legalt på det brittiska mandatets tid. Judarna som bodde i kibbutzer där mördades sedan 1948 av araberna. Förklara gärna varför du tycker att judar inte skall få bo i Judéen, på mark lagligt inköpt. Enligt beslut i Nationernas förbund tillhör all mark väster om Jordanfloden den judiska staten. Några andra, senare beslut i markfrågan existerar inte.

Okej, så om jag gör en liten djupdykning under dagen nu här kommer jag hitta följande:

1. Samtliga illegala israeliska bosättare i palestinska områden agerar bara i lagligt inköpta områden som världen erkänner som israeliskt territorium.

2. Allt våld som pågår från israeliskt bosättarhåll har alltså skett på ovanstående territorium och i avsikt att försvara sin lagligt köpta mark.

Kan redan den här snurran. Du kommer sluta svara, gapa antisemtism i någon annan tråd senare under dagen och antyda att jag hävdar att judar bakar påskbröd med spädbarnsblod.

Det är liksom ingen idé. Samma kritik som jag lägger fram mot andra länders agerande får ett helt eget sorts svar från den israeliska ingruppen.

Vet att ni vill hävda atr det är jag som är hatisk, men det är väldigt konstigt att ingen annan grupp/nation någonsin hävdar att samma typ av argument är hatiskt. Du gömmer dina synder bakom en mur av förnekelse. Du har all rätt att göra det, men låt oss andra slippa. Det börjar bli tröttsamt. På gränsen till trollande.
Citera
2026-06-08, 08:44
Medlem
Citat:
Okej, så om jag gör en liten djupdykning under dagen nu här kommer jag hitta följande:

1. Samtliga illegala israeliska bosättare i palestinska områden agerar bara i lagligt inköpta områden som världen erkänner som israeliskt territorium.

Jag har aldrig hävdat det du påstår. Jag svarade på ditt påstående att alla judiska bosättningar i Judéen är illegala. Den inställningen kan man bara ha om man blundar helt för israeliska argument. Det är en absurd åsikt, att judar inte skulle få bo i det land, Judéen, som givit namn åt judarna, och där judar kontinuerligt bott i mer än 3000 år.

Citat:
2. Allt våld som pågår från israeliskt bosättarhåll har alltså skett på ovanstående territorium och i avsikt att försvara sin lagligt köpta mark.

De stora judiska bosättningsblocken är moderna städer där de boende inte ens är särskilt religiösa. De arbetar och sköter sitt. De är inte ute och kastar sten på palestinier. Du betraktar religiösa extremister och det dessa gör och överför sedan slutsatserna till alla bosättningar.

Om araberna hade sagt ja till något av alla fredsavtal Israel erbjudit skulle vi inte ens diskutera denna fråga. Då hade nämligen de stora bosättningsblocken annekterats av Israel, några mindre utrymts och en palestinsk stat skapats på det som blir över inklusive mark som Israel skänker för att kompensera de annekterade bosättningarna.
Citera
2026-06-08, 08:50
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är för att kunna hänga så pass många Palestinier som möjligt.

Israel’s discriminatory death penalty law marks grave human rights retrogression, UN anti-racism committee warns

GENEVA – Israel’s newly adopted “Death Penalty for Terrorists Law” perpetuates racial discrimination against Palestinians and amounts to a grave erosion of human rights, the UN Committee on the Elimination of Racial Discrimination warned today, urging Israel to immediately repeal the law.

Så nu hittar de på en massa svepskäl för att kunna klassa Palestinier som terrorister och på så vis ha ihjäl dem.
Araber fattar bara extrem tydlighet, Israel borde vara ett föredömme för hela Europa.
Citera
2026-06-08, 08:55
Medlem
Citat:
Jag har aldrig hävdat det du påstår. Jag svarade på ditt påstående att alla judiska bosättningar i Judéen är illegala. Den inställningen kan man bara ha om man blundar helt för israeliska argument. Det är en absurd åsikt, att judar inte skulle få bo i det land, Judéen, som givit namn åt judarna, och där judar kontinuerligt bott i mer än 3000 år.

Säkert, men ursprungsargumentet var att stenkastningen mest pågår mot illegala bosättare och IDF-soldater.

Nu blir tråden istället en metadiskussion och en mantrafabrik där vi ska snacka om att det finns vissa legala bosättningar också.

Du gnäller och påstår att jag skapar metadiskussioner, men är inte helt oäven på att skapa dom själv.

Kan du redovisa för var terror-stenkastningarna inträffat? Är det mot israeliska civila i israeliska områden, eller är det mot isrealiska bosättare och soldater i palestinska områden?

Citat:
De stora judiska bosättningsblocken är moderna städer där de boende inte ens är särskilt religiösa. De arbetar och sköter sitt. De är inte ute och kastar sten på palestinier. Du betraktar religiösa extremister och det dessa gör och överför sedan slutsatserna till alla bosättningar.

Om araberna hade sagt ja till något av alla fredsavtal Israel erbjudit skulle vi inte ens diskutera denna fråga. Då hade nämligen de stora bosättningsblocken annekterats av Israel, några mindre utrymts och en palestinsk stat skapats på det som blir över inklusive mark som Israel skänker för att kompensera de annekterade bosättningarna.

Jag vet att du vill ha det till detta, men om man kollar omröstningarna i FN gällande bosättarna så ser man att en övervägande majoritet av världens länder inte håller med. Här har du resolution 2334 från 2016 exempelvis, som röstades igenom med siffrorna 14 - 0.

Ibland gäller de internationella besluten, som Nationernas Förbunds beslut gällande Israel exempelvis. Ibland inte, gällande bosättarna exempelvis.

"Mmm men lagen hit och lagen dit"

Det spelar ingen roll. Ändå en stor kogntiv dissonans som exponeras här.

Edit: Uppdaterar med länk:

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_2334
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-06-08 kl. 09:05.
Citera
2026-06-08, 09:01
Medlem
Citat:

Den kognitiva dissonansen uppstår i så fall med extrem kraft när "illegala" israeliska bosättningar över en natt blir "legala" och annekteras av Israel efter ett fredsavtal. Alla vet ju att varje möjligt fredsavtal innebär annekterade israeliska bosättningar. Det visste även palestinierna på 1990-talet och början av 2000-talet eftersom förhandlingarna fördes på den premissen. Det skall bli väldigt intressant att se om västaktivisterna fortsätter fiskmåsskrika "ockuperad mark" även efter ett fredsavtal som emir Abbas Husseini undertecknat.
Citera
2026-06-08, 09:34
Medlem
Citat:
Den kognitiva dissonansen uppstår i så fall med extrem kraft när "illegala" israeliska bosättningar över en natt blir "legala" och annekteras av Israel efter ett fredsavtal. Alla vet ju att varje möjligt fredsavtal innebär annekterade israeliska bosättningar. Det visste även palestinierna på 1990-talet och början av 2000-talet eftersom förhandlingarna fördes på den premissen. Det skall bli väldigt intressant att se om västaktivisterna fortsätter fiskmåsskrika "ockuperad mark" även efter ett fredsavtal som emir Abbas Husseini undertecknat.

Som sagt, det är en annan diskussion. Palestinierna är inte helt utan skuld i det stora hela.

Däremot spelar det roll för om stenkastandet är terror beroende på var brottet skett, varför det skett och mot vilka.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-06-08 kl. 09:45.
Citera
2026-06-08, 10:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Säkert, men ursprungsargumentet var att stenkastningen mest pågår mot illegala bosättare och IDF-soldater.

Nu blir tråden istället en metadiskussion och en mantrafabrik där vi ska snacka om att det finns vissa legala bosättningar också.

Du gnäller och påstår att jag skapar metadiskussioner, men är inte helt oäven på att skapa dom själv.

Kan du redovisa för var terror-stenkastningarna inträffat? Är det mot israeliska civila i israeliska områden, eller är det mot isrealiska bosättare och soldater i palestinska områden?

Jag vet att du vill ha det till detta, men om man kollar omröstningarna i FN gällande bosättarna så ser man att en övervägande majoritet av världens länder inte håller med. Här har du resolution 2334 från 2016 exempelvis, som röstades igenom med siffrorna 14 - 0.

Ibland gäller de internationella besluten, som Nationernas Förbunds beslut gällande Israel exempelvis. Ibland inte, gällande bosättarna exempelvis.

"Mmm men lagen hit och lagen dit"

Edit: Uppdaterar med länk:

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_2334

Det sker ofta bland småpallarna. Ungefär som när klockan ringde för rast i låg och mellanstadiet så sprang man ut och spelade boll. Istället så slår palleläraren i klockan och småpallarna springer ut allt dom kan och kastar iväg lite stenar tills klockan ringer in igen. Så undervisar palleläraren om olika stenkastartekniker och berättar att om de gör bra ifrån sig så finns det en väntande plats i Hamas respektive Al-Aqsa-martyrernas brigad när de blir några år äldre.
Citera
2026-06-08, 21:21
Medlem
Kido-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det är ju vad som händer, har du någon annan info? Delge oss gärna!

Har jag skrivit att det är ”helt lugnt” eller?
Lätt att överreagera.
Grejen är att medier nämner inte ens att sånt sker ofta i Israel och Västbanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in