Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Jag har aldrig hävdat det du påstår. Jag svarade på ditt påstående att alla judiska bosättningar i Judéen är illegala. Den inställningen kan man bara ha om man blundar helt för israeliska argument. Det är en absurd åsikt, att judar inte skulle få bo i det land, Judéen, som givit namn åt judarna, och där judar kontinuerligt bott i mer än 3000 år.
Säkert, men ursprungsargumentet var att stenkastningen mest pågår mot illegala bosättare och IDF-soldater.
Nu blir tråden istället en metadiskussion och en mantrafabrik där vi ska snacka om att det finns vissa legala bosättningar också.
Du gnäller och påstår att jag skapar metadiskussioner, men är inte helt oäven på att skapa dom själv.
Kan du redovisa för var terror-stenkastningarna inträffat? Är det mot israeliska civila i israeliska områden, eller är det mot isrealiska bosättare och soldater i palestinska områden?
Citat:
De stora judiska bosättningsblocken är moderna städer där de boende inte ens är särskilt religiösa. De arbetar och sköter sitt. De är inte ute och kastar sten på palestinier. Du betraktar religiösa extremister och det dessa gör och överför sedan slutsatserna till alla bosättningar.
Om araberna hade sagt ja till något av alla fredsavtal Israel erbjudit skulle vi inte ens diskutera denna fråga. Då hade nämligen de stora bosättningsblocken annekterats av Israel, några mindre utrymts och en palestinsk stat skapats på det som blir över inklusive mark som Israel skänker för att kompensera de annekterade bosättningarna.
Jag vet att du vill ha det till detta, men om man kollar omröstningarna i FN gällande bosättarna så ser man att en övervägande majoritet av världens länder inte håller med. Här har du resolution 2334 från 2016 exempelvis, som röstades igenom med siffrorna 14 - 0.
Ibland gäller de internationella besluten, som Nationernas Förbunds beslut gällande Israel exempelvis. Ibland inte, gällande bosättarna exempelvis.
"Mmm men lagen hit och lagen dit"
Det spelar ingen roll. Ändå en stor kogntiv dissonans som exponeras här.
Edit: Uppdaterar med länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_2334