2026-06-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hamas använder barnsköldar dagligen.

Ja, Hamas är nästan lika illa som IDF.
Citera
2026-06-07, 16:38
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Exempel:

https://www.gov.il/en/pages/wave-of-terror-october-2015

Tycker detta är lite intressant. Terroristiska handlingar brukar vara handlingar som syftar till:
  • Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp.
  • Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd.
  • Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/vad-ar-terrorism

Att påstå att stenkastning är ”terrorism” är ju då bara löjligt. Snacka om att urvattna begreppet. Ingen tar Israel seriöst om dom håller på och slänger sig med begreppen på detta sätt. Ingen blir rädd för att en liten Västbankspojke kastar grus på en IDF-soldat i full mundering.

Varför hävdar Israel att stenkastning är terrorism?

Varför kastar ditt folk sten om det är helt verkningslöst?
Citera
2026-06-07, 16:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ännu ett fall där palestinier mördar judiska spädbarn. Det finns verkligen ingen gräns för dessa terrorister! Bra att du visar. Vi får aldrig glömma de brott palestinska spädbarnsmördare gjort sig skyldiga till.
Sista raden är värda att notera också:
In 2012 over 4,370 stones were hurled at Israeli citizens and 1,195 already in 2013.
Citera
2026-06-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Fast det beror enbart för att "steningsversen" har tagits bort i dagens officiella pocketkoran. Det blev för uppenbart.

Intressant. Källa?
Citera
2026-06-07, 20:02
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Intressant. Källa?

Mohammed.
Citera
2026-06-07, 20:04
Medlem
Citat:
Mohammed.

Misstänkte lite att du inte hade något att komma med.
Citera
2026-06-07, 20:13
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Misstänkte lite att du inte hade något att komma med.

Jaså det misstänkte du? Själv så insåg jag att du var för svagbegåvad för att klara av att fylla i "steningsversen koranen" i google på eget initiativ.
Citera
2026-06-07, 20:31
Medlem
Citat:
Jaså det misstänkte du? Själv så insåg jag att du var för svagbegåvad för att klara av att fylla i "steningsversen koranen" i google på eget initiativ.

Du kanske inte ska kalla andra för svagbegåvade när du hänvisar till haditherna. Dessa skrevs långt efter M död och var ofta fabricerade och vinklade så det passade dåtidens män av makt.

https://www.quora.com/Were-there-a-verse-in-the-Quran-that-has-been-eliminated-Ive-heard-of-a-stoning-verse-What-is-this-c laim

Citat:
From an academic perspective, on the other hand, I can tell you that the matter is a bit more obvious. There was almost certainly not any such stoning verse, but rather, this report attributed to Umar was a pious forgery intended to bolster a jurisprudential opinion (i.e. the stoning of adulterers).

Citat:
This is complete nonsense. I will summarize the whole thing. Prophet Muhammed (PBUH) used to apply the penal system of the bible before he had any revelation concerning certain rules, because in the end Muslims believe in Moses (PBUH) and Jesus (PBUH). So “maybe” it happened that two or three persons were stoned, but after revelations, the punishment was stated as flogging. Now this whole story of some omitted verse doesn’t have any sort of proof. So don’t believe anything you read. Quran states that the punishment for Zina “i.e adultery or fornication” is one : flogging.

Dessutom är Koranens guds ord och får inte ändras på något sätt så bara där faller hela tesen om en "steningsvers".

Dessutom:

Citat:
The Qur'an does not in any place order that adulterers be stoned, rather their prescribed punishment is being whipped 100 times (24:2). The ulamaa', however, are unanimous in their opinion that the penalty for married men or women who commit adultery is to be stoned to death. This discrepancy is explained by the hadith as due to the loss of this verse in the Qur'an to a hungry goat which ate the page upon which it was preserved.

Så versen blev uppäten av en get? Det hela är så jävla dumt att jag inte ens vet varför jag bemödar mig för att svara på detta trams.

Källa: https://wikiislam.net/wiki/Qur%27an,_Hadith_and_Scholars:Stoning

Gör om, gör rätt.
Senast redigerad av Pusher. 2026-06-07 kl. 20:34.
Citera
2026-06-07, 20:45
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Du kanske inte ska kalla andra för svagbegåvade när du hänvisar till haditherna. Dessa skrevs långt efter M död och var ofta fabricerade och vinklade så det passade dåtidens män av makt.

https://www.quora.com/Were-there-a-verse-in-the-Quran-that-has-been-eliminated-Ive-heard-of-a-stoning-verse-What-is-this-c laim

Dessutom är Koranens guds ord och får inte ändras på något sätt så bara där faller hela tesen om en "steningsvers".

Jag vet inte inte riktigt hur ni moslems resonerar och tänker runt pocketboken. Fast det vore väl mer irrationellt att skriva om mohammed innan han var föddes? Eller hur resonerar moslems egentligen om sådant? Såhär står det lite kort om manualen till stena folk till döds i pocketboken ( icke-censurerade versionen)

"Enligt islamiska traditioner (hadither) uppenbarades versen ursprungligen och reciterades av Muhammeds följeslagare. Den ska ha varit en del av kapitel 33 (Surat al-Ahzab)"

Så här står det om varför den försvann.

"De islamiska källorna ger olika förklaringar till varför den inte längre finns i Koranen. En vanlig berättelse i Sunan Ibn Majah (en av de kanoniska hadithsamlingarna) hävdar att originalskriften förvarades under Muhammeds hustru Aishas säng, och att en tam get av misstag kom in och åt upp texten efter profetens bortgång)"

Illa att Mohammeds favoritget kom in och käka upp just den versen.

Fascinerande att du anser att det låter helt befängt att profetens tandlösa get åt upp manualen för att stena otrogna fruar till döds. Fast du är helt bekväm med att profeten åkte upp till paradiset på en åsna mitt i natten. Det har du inga problem att acceptera rakt av.

Moslems, dessa moslems.

Sedan rekommenderar jag att läsa koranen vers 5.21. Tänkt på att det är Allah som skrivit koranen, vilket du själv var noga med att upplysa om.
Citera
2026-06-07, 20:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte inte riktigt hur ni moslems resonerar och tänker runt pocketboken. Fast det vore väl mer irrationellt att skriva om mohammed innan han var föddes? Eller hur resonerar moslems egentligen om sådant? Såhär står det lite kort om manualen till stena folk till döds i pocketboken ( icke-censurerade versionen)

"Enligt islamiska traditioner (hadither) uppenbarades versen ursprungligen och reciterades av Muhammeds följeslagare. Den ska ha varit en del av kapitel 33 (Surat al-Ahzab)"

Så här står det om varför den försvann.

"De islamiska källorna ger olika förklaringar till varför den inte längre finns i Koranen. En vanlig berättelse i Sunan Ibn Majah (en av de kanoniska hadithsamlingarna) hävdar att originalskriften förvarades under Muhammeds hustru Aishas säng, och att en tam get av misstag kom in och åt upp texten efter profetens bortgång)"

Illa att Mohammeds favoritget kom in och käka upp just den versen.

Fascinerande att du anser att det låter helt befängt att profetens tandlösa get åt upp manualen för att stena otrogna fruar till döds. Fast du är helt bekväm med att profeten åkte upp till paradiset på en åsna mitt i natten. Det har du inga problem att acceptera rakt av.

Moslems, dessa moslems.

Sedan rekommenderar jag att läsa koranen vers 5.21. Tänkt på att det är Allah som skrivit koranen, vilket du själv var noga med att upplysa om.

Bekväm med att att profeten åkte upp på en åsna? Jag som trodde det var en bevingad häst

Sen tar du för givet att jag är muslim vilket gör det hela ännu mer komiskt. Jag är ateist men tycker ändå religion är intressant att diskutera.

Självklart är det befängt att tro att en get åt upp en vers. Lika väl befängt är det att tro att alla hadither är korrekta. Så återigen, som jag har visat, "steningsversen", är en myt, påhittad av galningar och saknar all förankring. Det finns absolut galningar som vill att detta ska vara sant så man kan stena sina kvinnor men man måste skilja på kultur och religion. Det verkar vara svårt för vissa.
Citera
2026-06-07, 20:55
Medlem
buhbyes avatar
Om det är "267 stone-throwing incidents" bara i april.. Så är det ju ingenting att diskutera mer än varför jämnt och ständigt dessa terrorist hot?
Citera
2026-06-07, 20:57
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Bekväm med att att profeten åkte upp på en åsna? Jag som trodde det var en bevingad häst

Sen tar du för givet att jag är muslim vilket gör det hela ännu mer komiskt. Jag är ateist men tycker ändå religion är intressant att diskutera.

Självklart är det befängt att tro att en get åt upp en vers. Lika väl befängt är det att tro att alla hadither är korrekta. Så återigen, som jag har visat, "steningsversen", är en myt, påhittad av galningar och saknar all förankring. Det finns absolut galningar som vill att detta ska vara sant så man kan stena sina kvinnor men man måste skilja på kultur och religion. Det verkar vara svårt för vissa.

En ateist som försöker tolka religiösa texter alltså? Det förklarar ju saken.

Jag kan tänka mig att just den där gethistorian är av sådan art som berättas av en arab runt lägerelden med ögon stora som golfbollar som spretar åt olika håll.

Ur ett mer ateistiskt vetenskapligt sätt som du känner dig mer bekväm att röra dig i. Så ansågs antagligen den versen lite väl avslöjande och togs därför helt enkelt bort från den officiella pocketboken. Fast så kan man ju inte säga till de troende att ett kapitel som skrivits av självaste Allah har strukits, därav gethistorian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in