Citat:
Ursprungligen postat av
Pusher.
Du kanske inte ska kalla andra för svagbegåvade när du hänvisar till haditherna. Dessa skrevs långt efter M död och var ofta fabricerade och vinklade så det passade dåtidens män av makt.
https://www.quora.com/Were-there-a-verse-in-the-Quran-that-has-been-eliminated-Ive-heard-of-a-stoning-verse-What-is-this-c laim
Dessutom är Koranens guds ord och får inte ändras på något sätt så bara där faller hela tesen om en "steningsvers".
Jag vet inte inte riktigt hur ni moslems resonerar och tänker runt pocketboken. Fast det vore väl mer irrationellt att skriva om mohammed innan han var föddes? Eller hur resonerar moslems egentligen om sådant? Såhär står det lite kort om manualen till stena folk till döds i pocketboken ( icke-censurerade versionen)
"Enligt islamiska traditioner (hadither) uppenbarades versen ursprungligen och reciterades av Muhammeds följeslagare. Den ska ha varit en del av kapitel 33 (Surat al-Ahzab)"
Så här står det om varför den försvann.
"De islamiska källorna ger olika förklaringar till varför den inte längre finns i Koranen. En vanlig berättelse i Sunan Ibn Majah (en av de kanoniska hadithsamlingarna)
hävdar att originalskriften förvarades under Muhammeds hustru Aishas säng, och att en tam get av misstag kom in och åt upp texten efter profetens bortgång)"
Illa att Mohammeds favoritget kom in och käka upp just den versen.
Fascinerande att du anser att det låter helt befängt att profetens tandlösa get åt upp manualen för att stena otrogna fruar till döds. Fast du är helt bekväm med att profeten åkte upp till paradiset på en åsna mitt i natten. Det har du inga problem att acceptera rakt av.
Moslems, dessa moslems.
Sedan rekommenderar jag att läsa koranen vers 5.21. Tänkt på att det är Allah som skrivit koranen, vilket du själv var noga med att upplysa om.