2026-06-07, 10:42
Medlem
Room531s avatar
Att skuldsätta och utpressa länder till att infiltrera regeringar och hierarkier som FN för att ta beslut som går emot nationers och folks bästa, till och med säkerhet, plundra & medvetet orsaka otrygghet, grov kriminalitet, markövertagande och destabilisering inom ländernas gränser är inte terrorism?

invasionshotell i land efter land fyllda av islamistmän, jihadister och random kaoz betalt av ländernas arbetare, medhjälp till terrorism?

Inte ett dugg över till Hamasgalningarna, men att bomba sönder norr om 80% av byggnaderna i hela Palestina för att man är arg över gisslandramat och terrorismen emot sig, inte vet vart gisslan hålls men bombar sönder allt man ser (och antagligen dödar några inom gisslan med genom det med som man sa sig ville rädda), ja spränga ett helt land i princip inte terrorism, eller ens nära? Jag vet inte vem som började just den konflikten så ska väl inte säga så mycket, men undrar vart början & slutet på denna generationer av blodshämndcykel är & blir...

Men visst kan ju stenkastning vara en form av terrorism, beror på hur stenarna kastas, omfattning, mot vad, varför... man kan ju kasta sten med katapulter, slangbellor, rep, osv med. precis som jag tycker att alla utpressnings & portbomber med mera jihadvåld som överfall, våldtäkter och dylikt kan ses som terrorism mot en befolkning, så som görs här mot Svenskar och i andra länder med.. Lite svårt att definiera är det kanske...

Kan stolkastning också vara terrorism? 🤔🤣https://x.com/realMaalouf/status/1998849645360091305?t=bwQEu0ShvWhXqI1IUm4fRw&s=19

Citat:
Tycker detta är lite intressant. Terroristiska handlingar brukar vara handlingar som syftar till:
Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp.
Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd.
Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer
Skulle läst klart trådstarten jag är ofta lite för snabb med att utgå från rubrik hehe. Men det är väldigt intressanta, tänkvärda definitioner detta.....det ringer några klockor i resonans över vad som görs mot väst bland annat från våra egna "regeringar".
Senast redigerad av Room531 2026-06-07 kl. 10:54.
Citera
2026-06-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Din tråd är ren propaganda, rätt uppenbart.

Nej jag skrev inte att hela världen ser stenkastning som terrorism. Eftersom terrorism inte är beroende av vapen utan av orsak.

Om du begår ett terrorbrott och använder stenar så är det även i Sverige terrorism. Men vi har inte den typen av brott i Sverige.

Testa att googla själv. Detta svar får jag.

Inklippt text
Ja, stenkastning kan klassas som terrorism i svensk lag, förutsatt att handlingen är allvarlig, att den utförs i syfte att injaga allvarlig fruktan hos en befolkning (eller skada samhällsfunktioner), och att den uppfyller kraven i Terroristbrottslagen. [1, 2, 3]

Det handlar inte om val av vapen utan syftet med handlingen.

Små pojkar kastar säkert grus men är inte terrorism. Här du något bevis på att detta är det som syftar?

När det kommer till terrorism i Israel är detta inte grus utan stenar och ibland ordentliga större stenar, även slunga kan användas.

Det gäller särskilt stenar som kastas mot civila fordon och i samband med upplopp, som det är terrorism i Israel. Det är vanligt förekommande att Palestinier gör detta men senare år har även Israeler börjat göra detta men i mindre skala naturligtvis. Men det är naturligtvis lika illa oavsett vem som kastar.

Här är en artikel i ämnet. Som du kanske gillar eftersom den till stor del handlar om att en bosättare kastade en sten i huvudet på en palestinsk mamma så hon dog. Jag tycker artikeln är läsvärd, då den beskriver problematiken. Att folk dör av stenkastningen, att det av omvärlden inte togs på allvar innan men att det mer görs det nu och att det spridit sig så att nu även det finns palestinskt dödsoffer för stenkastning.
https://www.jns.org/column/jonathan-s-tobin/israels-foes-finally-admit-that-rocks-can-kill

Stenkastning görs som terrorism i Israel och Palestina. Självklart måste det göra något åt det och det skadar när folk som du försöker bagatellisera det till små pojkar som kastar grus.
Är det ren propaganda att fråga varför Israel anser stenkastning är terrorism? Vilken parodi du är, du missbrukar begreppet propaganda oxå…

Du skrev visst att hela världen anser stenkastning är terrorism. Sluta ljug.

Ja beviset finns i trådstarten, där står att stenkastning anses som terrorism.

Dina AI-svar kan du hålla för dig själv och istället börja argumentera varför stenkastning är terrorism.
Citera
2026-06-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Nej. Islamism är en avart, precis som evangelikala är en avart inom kristendomen.

Det finns massor av muslimer här i Sverige som inte är så mycket mer troende än vad vi svenskar är kristna. Som absolut inte ser ner på eller hatar svenskar.

Jag själv är extremt kritisk mot den invandringspolitik Sverige har fört och de bekymmer den medfört. Men det finns idag en tendens att peka ut "muslimer" som skyldiga till allt ont.

Ofta är det Israels fan club som ligger bakom. Ibland anklagar de till och med muslimer för att inte vara tillräckligt feministiska eller HBTQ-certifierade som ett argument till varför de inte passar in i Sverige.

En konservativ invandringskritiker bör definitivt passa sig väldigt noga innan han sjunger med i den kören. Och vi bör definitivt inte behandla vanliga muslimer illa på ett sådant sätt att det objektivt blir vi som blir "the bad guys".
Muslimska män utgör ca 5% av svenska populationen men står för 63% av alla våldtäkter.
Citera
2026-06-07, 10:57
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Är det ren propaganda att fråga varför Israel anser stenkastning är terrorism? Vilken parodi du är, du missbrukar begreppet propaganda oxå…

Du skrev visst att hela världen anser stenkastning är terrorism. Sluta ljug.

Ja beviset finns i trådstarten, där står att stenkastning anses som terrorism.

Dina AI-svar kan du hålla för dig själv och istället börja argumentera varför stenkastning är terrorism.
Stenkastning i sig självt är inte terrorism. Men stenkastning kan vara terrorism och i Israel och Palestina är detta ett problem och existerande.

Det dör folk i detta. Dels för att stenar kastas rätt på människor men också för att de kastas på bilar när de kör. Vilket leder till trafikolyckor.

Samt att folk också bli skadade.

Men du hävdar på något konstigt sätt att Israel ser stenkastning så även grus av små pojkar som terrorism och förminskar detta problem till enbart detta.

Detta är en vanlig propaganda som personer har försökt säga i många år. Man blundar för att folk dör av detta och istället lyfter fram det som en frihets handling. Men nu när även palestinier börjat dö av detta så har folk slutat med det, utan du då.

Vad som är terrorism är som exempel att kasta sten på bilar i hög fart för att orsaka skada och få en befolkning att bli rädd. Vilket sker när det blir vanligt förekommande. Speciellt om det sker på samma vägsträckor.
Citera
2026-06-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Stenkastning i sig självt är inte terrorism. Men stenkastning kan vara terrorism och i Israel och Palestina är detta ett problem och existerande.

Det dör folk i detta. Dels för att stenar kastas rätt på människor men också för att de kastas på bilar när de kör. Vilket leder till trafikolyckor.

Samt att folk också bli skadade.

Men du hävdar på något konstigt sätt att Israel ser stenkastning så även grus av små pojkar som terrorism och förminskar detta problem till enbart detta.

Detta är en vanlig propaganda som personer har försökt säga i många år. Man blundar för att folk dör av detta och istället lyfter fram det som en frihets handling. Men nu när även palestinier börjat dö av detta så har folk slutat med det, utan du då.

Vad som är terrorism är som exempel att kasta sten på bilar i hög fart för att orsaka skada och få en befolkning att bli rädd. Vilket sker när det blir vanligt förekommande. Speciellt om det sker på samma vägsträckor.
Nånting säger mig att när israeler kastar sten eller när IDF kastar granater i syfte att skrämma bort palestinier från Västbanken och olagligt ockupera deras land så anses det inte vara terrorism…
Citera
2026-06-07, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Berker
Terror är skräck. Att utföra terrorism är att försöka väcka skräck i någon eller flera, oftast genom våld.
Oftast utförs terrorism för att sprida en ideologi eller få sin vilja fram osv.

Om jag nu tar en sten och kastar den mot folk för att göra dom rädda, är inte det en form av terrorism?
Terrorism sker inte bara via bombningar eller skjutningar.

Han som körde bilen in i en folkmassa i Stockholm för typ 10 år sen är ju en terrorist.

Låter som en snäv definition.

Då skulle det vara terrorism varje gång Djurgården och AIK möter varandra i fotboll.
Citera
2026-06-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Men skulle inte en vänstrande kvinna stenas till döds?

Nej. Som sagt så står det inget om stening i Koranen. Däremot i Gamla Testamentet...

Citat:
Vad säger Bibeln om stening?
Texten säger " stena honom så att han dör " (5 Mos 13:11 [10]) eftersom en stenkastning inte nödvändigtvis är dödlig (se 2 Sam 16:6); därav tillägget "att han dör (וָמֵת)", för att kräva att steningen fortsätter tills den dömde mannen är död.

Folk har dock svårt att skilja på kultur och religion.
Citera
2026-06-07, 12:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Nej. Som sagt så står det inget om stening i Koranen. Däremot i Gamla Testamentet...

Folk har dock svårt att skilja på kultur och religion.

Fuck båda två
Citera
2026-06-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Fuck båda två

Håller med 👊
Citera
2026-06-07, 12:42
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.

Fast det beror enbart för att "steningsversen" har tagits bort i dagens officiella pocketkoran. Det blev för uppenbart.
Citera
2026-06-07, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Fast det beror enbart för att "steningsversen" har tagits bort i dagens officiella pocketkoran. Det blev för uppenbart.

Dom har sina regler för kvinnor , muhammedanerna, med eller utan stenar
Citera
2026-06-07, 12:46
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Nånting säger mig att när israeler kastar sten eller när IDF kastar granater i syfte att skrämma bort palestinier från Västbanken och olagligt ockupera deras land så anses det inte vara terrorism…
Något säger dig?

För att kolla upp det orkar du inte utan lever hellre med dina fantasier.

Jag gav dig ett namn på en palestinsk kvinna som dödats hon fanns med i artikeln jag länkade till dig innan och jag skrev om henne.

Han som ska ha kastat stenen var en 16 kille. Man hade hans DNA på stenen, där av att han blev dömd. Den kastades mot en bil gick igenom rutan och dödade kvinnan som körde.

Lod-Central District Court fann i måndags att en extremistisk bosättare ungdom begått handlingar av nationalistiskt motiverat dråp, grov sten kasta på ett fordon, och avsiktligt skada ett fordon, alla som terrorhandlingar, över en stenkastattack 2018 som han utförde där Aisha Rabi, en palestinsk mor till åtta, dödades när den klippa han kastade slog henne i huvudet när hon körde.
https://www.google.com/amp/s/www.timesofisrael.com/extremist-settler-found-guilty-of-terror-charges-in-2018-killing-of-palestinian-woman/amp/

Det är dok inte så vanligt att det är åt det hållet. Det vanligaste är att det är Palistinier som kastar sten på Israeliska bilar.

Så nu vet du det och slipper leva med din "Något säger mig" felaktiga fantasi.

Det är naturligtvis illa och en utbredd terror handling i Israel, detta med att kasta stenar på fordon. Begås mycket av Palestinier men också avl bosättare sedan 2018. Oavsett illa vem som kastar. Men jag känner inte till fler fall då någon Palestinier dödats av sten kastade mot bil en denna kvinna. Kan inte heller hitta mer fall. Men det kan ju naturligtvis finnas. Så där av att jag skriver sedan 2018. För innan dess hade det inte hänt.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-07 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in