2026-06-06, 20:45
  #1
Medlem
Valet 2010 såg ut att bli en lätt match för vänsterblocket. Opinionsmätningarna visade på stort övertag för rödgröna, och S gick med på att V skulle få komma med i en regering. Som vi vet vann högra blocket.

Nu visade nyligen en mätning att 20% av de rödgröna väljarna kan tänka sig att rösta på Tidö om V skall in i Rosenbad.

Med andra ord, V skrämmer en hel del. Och V är numer mer extrema än de var 2010. Partiet är infiltrerat av Hamassupportrar, ayatolla-älskare och judehatare.

Nooshi och de andra kan bedöma att Tidö vinner om V ska hålla fast vid regeringsposter. Och V ser såklart hellre att S regerar ensamma eller med Mp och c istället för Tidöregering. Därför håller jag det för troligt att Vänsterpartiets ledning om nån månad går ut med att man svängt i frågan och inte längre kräver ministerposter. Nooshi kan säga att man offrar jaget för laget; det är för att hindra Tidö man gör manövern.

Vi får komma ihåg att Tidö, helt riktigt, kommer att ägna mycket tid åt att påminna folk om V:s opålitlighet och deras många stollar i partiet.

Internt kommer V:s ledning såklart att få en svekdebatt på halsen, man kommer anklaga partiledningen för att återigen nöja sig med att vara dörrmatta, men ledningen hänvisar till verkligheten, att Magda ensam är bättre än Tidöregeringen.
Citera
2026-06-06, 20:49
  #2
Medlem
VoktorDodkas avatar
Bara inför valet, kommer Magdalena till makten så är det V och MP som styr, S har ingen annan politik än att ljuga och smutskasta SD, allt annat kommer de vänsterextrema partierna bestämma över, annars får inte Magda bestämma någonting.
Citera
2026-06-06, 20:52
  #3
Medlem
Då får dom göra som L, kalla till extrastämma.
Citera
2026-06-06, 20:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Bara inför valet, kommer Magdalena till makten så är det V och MP som styr, S har ingen annan politik än att ljuga och smutskasta SD, allt annat kommer de vänsterextrema partierna bestämma över, annars får inte Magda bestämma någonting.

nja, S har oftast lagt sig mer åt mitten, S har accepterat borgerliga skattesänkningar, S själva har avskaffat arvsskatt, sänkt bolagsskatt mm.
Det är först nu V har bröstat upp sig och ställt krav, och mycket talar för att det kan leda till stora rösttapp för de rödgröna, en omvändning från Nooshi är trolig.
Citera
2026-06-06, 20:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då får dom göra som L, kalla till extrastämma.

De hinner möjligen anordna en digital sådan. Men V:s ledning kommer nog ta befälet och överge ministerkraven.
Citera
2026-06-06, 21:05
  #6
Medlem
MarcoStars avatar
Min killgissning är att V släpper kravet på ministerposter i år, mot fyra års kvalificeringstid för att komma in i regering efter valet 2030.

Nooshi har redan börjat uttrycka att "politikens innehåll är viktigare än ministerposter" så hon inser nog själv vad som är möjligt och inte.
Citera
2026-06-06, 21:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Min killgissning är att V släpper kravet på ministerposter i år, mot fyra års kvalificeringstid för att komma in i regering efter valet 2030.

Nooshi har redan börjat uttrycka att "politikens innehåll är viktigare än ministerposter" så hon inser nog själv vad som är möjligt och inte.

Du gissar troligen rätt. Nooshi kommer att få mycket skit internt. Men håller hon fast vid krav på statsrådsposter lär Tidö ta hem valet.
Som Tidöväljare hoppas jag att V benhårt håller kvar sitt krav på att vara med i regeringen… Dock tror jag att V även valet 2030 skippar ministerkrav. Det kommer fortfarande att finnas gott om dårar i V 2030.
Citera
2026-06-06, 21:22
  #8
Medlem
Det togs ett kongressbeslut om ATT V ska sitta i regeringen. Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson har bränt enormt mycket internt förtroendekapital på just den här frågan. Bl.a. med "regeringsskola" med Wallenberg och mängder med uteslutningar av palestinaaktivister. Finns för dem ingen som helst möjlighet att backa.
Citera
2026-06-06, 21:31
  #9
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det togs ett kongressbeslut om ATT V ska sitta i regeringen. Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson har bränt enormt mycket internt förtroendekapital på just den här frågan. Bl.a. med "regeringsskola" med Wallenberg och mängder med uteslutningar av palestinaaktivister. Finns för dem ingen som helst möjlighet att backa.

De kan komma runt det med att: Ja, i enlighet med kongressbeslutet har de slutit en överenskommelse med sossarna om att ingå i regering - efter valet 2030.

Ett annat alternativ är att sossarna går med på att ge dem nån post som jämställdhetsminister eller annat mindre uppdrag, som även C kan acceptera för att trycka gult.
__________________
Senast redigerad av MarcoStar 2026-06-06 kl. 21:35.
Citera
2026-06-06, 21:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det togs ett kongressbeslut om ATT V ska sitta i regeringen. Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson har bränt enormt mycket internt förtroendekapital på just den här frågan. Bl.a. med "regeringsskola" med Wallenberg och mängder med uteslutningar av palestinaaktivister. Finns för dem ingen som helst möjlighet att backa.

Många ansåg att Liberalerna inte kunde backa från sin hårda linje mot SD, men likväl gjorde L detta. Pga att läget var prekärt.
V kommer troligen att backa från kravet på ministrar, med förklaringen att V vill göra allt för att få bort Tidö. Jag kan ha fel, men tror att min bedömning är rätt.

För länge sedan, före 1970, när systemet med sk utjämningsmandat kom, hände det att VPK i de valkretsar man låg långt från att erhålla mandat, uppmanade sina väljare att rösta S för att rädda Erlander kvar vid makten och hindra Holmberg-Hedlund-Ohlin att ta makten. Så nog kan V vara taktiska och icke egennyttiga om det behövs.
Citera
2026-06-06, 21:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Många ansåg att Liberalerna inte kunde backa från sin hårda linje mot SD, men likväl gjorde L detta. Pga att läget var prekärt.

Fast L är i princip Svenskt Näringslivs representanter i riksdagen. Mellan valrörelserna finns inte partiet i princip. Det är skillnad mot V som menar sig företräda en folkrörelse. Då måste man respektera demokratiskt tagna beslut.
Citera
2026-06-06, 21:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Fast L är i princip Svenskt Näringslivs representanter i riksdagen. Mellan valrörelserna finns inte partiet i princip. Det är skillnad mot V som menar sig företräda en folkrörelse. Då måste man respektera demokratiskt tagna beslut.

Det är riktigt, men V kommer troligen att hävda att det är närmast ett nödläge; man måste göra allt för att få bort Kristersson, även om det innebär att återigen hållas utanför regeringskansliets dörr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in