2026-06-06, 17:37
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är exakt tvärtom, från de 300.000 anställda invandrarna inom vården får vi skatteinkomster som vi ger till de helsvenska tanterna som besöker sjukvården 10 gånger per år i genomsnitt.

De dyraste invånarna vi har är svenska gamla tanter. De billigaste är män 25-50 år som arbetar och inte begår brott. Hur svårt kan det vara att fatta.

Nej du förstår inte. Om en miljon människor behöver mer samhällsservice än genomsnittet, kommer behovet av mer än 1 miljon människor inte behövas om de flyttar.

Invandrare i offentlig vård skapar inte något värde. Deras löner består redan av skatter som privat sektor betalat. Att de betalar skatt på redan skattade pengar betyder bara att pengar förflyttas, inte att vi får mer intäkter.
Citera
2026-06-06, 17:39
  #86
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det är ju för att staten bränner pengar på massor av onödigt. Men jag gissar att du och många på din politiska kant anser att skattesänkningar är slöseri med statens pengar? Och att de som har hög lön är de som roffar åt sig mest?

Så är det inte - Alla får skattesänkningar, men den som betalar in 300 000 i skatt varje månad får också den största minskningen i kronor och ören. För att denne i utgångsläget betalar så in i helvete mycket i skatt.

Blev det tydligare nu?

Det blev tydligare att du inte vet vad du pratar om.

Alla har absolut inte fått skattesänkningar. Det är bara de som får sin inkomst från lön som fått det. Mest har högavlönade fått, eftersom regeringen sänkt den statliga inkomstskatten.
Citera
2026-06-06, 17:44
  #87
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Många invandrare har jobb inom vården, och största delen av t.ex taxichaufförer är inte svenskar.
Hade svenskar bemannat dessa yrken om vi inte haft invandringen, eller hade dessa branscher fallit samman?

Tror inte branscher faller samman pga avsaknad av MENA, tillgång och efterfrågan kan regleras med lönen.
Citera
2026-06-06, 17:44
  #88
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
USA har tagit in flest människor på jorden. De är rikare än någonsin.

Få människor är rika i USA, men istället har man producerat en massa onödiga skitjobb som invandrarna får hålla på med och Medicare blöder pengar som den fattiga medelklassen får betala

Ditt resonemang lär varit mer relevant innan 2010 men knappast nu
Citera
2026-06-06, 17:48
  #89
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Just precis, fram tills nu.


Ja, det var S som satte fart genom sin helomvändning i NATO frågan, Där kommer det att kosta pengar.
I spåren därav blev alla plötsligt rädda för ryssen, och som sen genererar pengar till Ukraina, både direkt och indirekt... DYRT!
Allt annat som TIDÖ måste lägga krut på för att få ner onödiga utbetalningar, kostar massor.

Statsskulden kommer att öka men inte mer än andra svängningar som ju skett historiskt.
Citera
2026-06-06, 17:53
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
F! har ju i princip upphört att existera och vänsterpartiet har legat ganska stabilt mellan typ 4.5 - 8 % med ett snitt strax över 5% i typ 50 år.
Vänsterpartiet är inget utan flyktingar de hade droppat till under 4%
Citera
2026-06-06, 17:53
  #91
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Undra hur mycket massinvandringen av muslimer kostat Sverige??

Bara en skjutning kostade 70 miljoner. Tänker på:
SFI, driva asylanläggningar, betala personal på migrationsverket, alla bidrag, bidragsfusk, nybyggnation av bostäder, övrig brottslighet, pengar för integration, extra pengar till utsatta områden, kriminalvård m.m.

Måste ju vara astronomiska summor räknat över 30 år...

1000 miljarder vart 10 år.
Det fanns ekonomer som räknade på detta för 10-15 år sen... dom blev tystade och utfrysta.
Citera
2026-06-06, 17:57
  #92
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det blev tydligare att du inte vet vad du pratar om.

Alla har absolut inte fått skattesänkningar. Det är bara de som får sin inkomst från lön som fått det. Mest har högavlönade fått, eftersom regeringen sänkt den statliga inkomstskatten.

Om du hade haft annan inkomst än bidrag så hade du märkt av jobbskatteavdrag förstärkts. Men även andra sänkningar har genomförts som även kommer dig till del.

Att sänka skatt för alla löner gör att de som arbetar vill jobba mer och hårdare, det tjänar vi alla på. Skattesänkning på bidrag ger ingen samhällsvinst och i denna grupp kan man först om folk tjurar.
Citera
2026-06-06, 17:58
  #93
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Få människor är rika i USA, men istället har man producerat en massa onödiga skitjobb som invandrarna får hålla på med och Medicare blöder pengar som den fattiga medelklassen får betala

Ditt resonemang lär varit mer relevant innan 2010 men knappast nu
Jo, men latinos och asiater är ju ändå i USA frivilligt och kan resa hem när de vill, men deras egna länder sköter ekonomin ännu sämre så de stannar i usa.

Sverige kommer naturligtvis att bli likadant. För att fixa jobb åt de minst utbildade somalierna så blir det bärplockning. En ny högerregering kommer att jobba på detta i 4 år och alla arbetslösa får åka hem. Finns ju ingen anledning att betala pension till en somalier bara för han råkar befinna sig här. Den förtjänar man via arbete och skatt.
Citera
2026-06-06, 18:00
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Brottsligheten i Sverige är ungefär samma som innan 2010 och sjönk senaste året. Antalet mord är samma sedan 60 år och sjunkande. Oklart vad du menar helt enkelt.

Sjukvårdskostnaderna och pensionerna ökar kraftigt och det är äldre över 80 som står för det.

Om Sverige som land överöser MENA med bidrag, nej det gör vi inte, så är det väl upp till Sverige att sluta göra det. På dig låter det som om svenskar är idioter och MENA är genier. Jag tror tvärtom.

Helt korkat och felaktigt argument.

Morden innan 90-talet bestod främst av pundar- och alkoholistmord i nära relationer. De har gått med kraftigt. Dessutom var sjuk- och akutvård betydligt sämre då. Om massmorden i Falun hade hänt idag så hade alla 7 med största sannolikhet överlevt. Det blir mer korrekt att titta på antal mordflrsök.

Problemen vi har är gängskjutningar. Människor med invandrarbakgrund står för majoriteten av alla mors i dag. Mord har gått ned i hela väst, men mindre insvetuge pga det. Vi hade alltså haft mindre än hälften av morden idag utan invandrare. Så jo, mitt påstående var helt korrekt.

Problemet
Citera
2026-06-06, 18:01
  #95
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Helt korkat och felaktigt argument.

Morden innan 90-talet bestod främst av pundar- och alkoholistmord i nära relationer. De har gått med kraftigt. Dessutom var sjuk- och akutvård betydligt sämre då. Om massmorden i Falun hade hänt idag så hade alla 7 med största sannolikhet överlevt. Det blir mer korrekt att titta på antal mordflrsök.

Problemen vi har är gängskjutningar. Människor med invandrarbakgrund står för majoriteten av alla mors i dag. Mord har gått ned i hela väst, men mindre insvetuge pga det. Vi hade alltså haft mindre än hälften av morden idag utan invandrare. Så jo, mitt påstående var helt korrekt.

Problemet
Återstår för dig att visa hur mycket bättre det gamla Sverige var med knivmördade svenska fyllon, mot nuvarande där knarkbaroner anlitar 16-åringar med utländska namn för att skjuta 16-åringar med utländska namn. Mord som mord säger jag.
Citera
2026-06-06, 18:02
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Vänsterpartiet är inget utan flyktingar de hade droppat till under 4%

Varför har deras röstsiffror knappt förändrats sedan femtiotalet i så fall? Det är ju knappast som att flyktingantalet har varit konstant sedan dess. Och varför säger väljarundersökningar kring vilka som röstar på partiet idag att det deras väljare främst består av högutbildade, kvinnor och människor bosatta i storstäder (den senare kategorin kan iofs inbegripa invandrare). Tidigare (fram till sent nittiotal, men på vissa håll även nu) har även partiet haft sina starkare fästen i norrlands norra delar, där det inte har funnits någon avsevärt hög flyktingmottagning.
__________________
Senast redigerad av BrotherClark 2026-06-06 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in