2026-06-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Distansarbete är ju bara ett alternativ för de med kontorsjobb (och utan direkt kundkontakt).
Men eftersom jag har just ett sådant jobb skulle jag gärna vilja bredda frågan:

- Jag tycker jag får mer gjort de dagar jag är på kontoret.
Det beror dels på att jag har närmare till mina medarbetare (och slipper strul med videomöten etc).
Men dels beror det också på att jag fokuserar på jobbet, och blir inte distraherad av det som behöver göras hemma.

Jag tycker jag är mer produktiv när jag fokuserar på en sak, istället för att bolla en massa saker samtidigt.

Är det någon annan som tycker dom får mer gjort under kontorsdagara? Och i så fall: Jobbar vi "gratis" åt chefen eller höjer det egna välmåendet?

Fast det är väl just när man har kundkontakt som distansarbete är möjligt ?

Inte att man inte ska träffa kunder, men alltså att an har ett hemmakontor man utgår ifrån.

Glöm inte hur dyrt pendling är

Säljare är bäst för man utgår hemma och behöver aldrig lägga en krona på transport själv.

En vanlig knegare får bilen söndekörd på väg till jobbet, milersättningen är ett skämt
Citera
2026-06-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Kan lova dig att det inte är så lätt.
Har jobbat på ett bolag där vi vid 2 separat tillfällen försökt bli av med personer som haft olovlig frånvaro.

En som sjukskrev sig konstant utan sjukintyg = olovlig frånvaro. Facket blev inkopplat och det tog månader att bli av med den personen. Som för övrigt bara slutade gå till jobbet en dag.
Låer ju som det gick alldeles utmärkt bara att det var en process.
Citera
2026-06-06, 14:47
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Låer ju som det gick alldeles utmärkt bara att det var en process.

Nja, det krävdes typ 1 månads ogiltig frånvaro för att bli av med hen: inte ett frisörbesök direkt
Citera
2026-06-06, 14:51
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ja min son son och mängder från hans jobb stack. I princip hela ”eliten” som lämnade när de sa att de skulle återgå efter pandemin. Alla sökte sig till nya distansarbeten då de flesta förändrat sin livssituation just pga att man kunnat jobba hemma.

Detta var några år sedan och det företaget går på knäna nu, har svårt att rekrytera folk mm.. Nyligen gick de ut med att distansarbete är ok igen för att locka folk.
Vilket företag talar vi om?
Citera
2026-06-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Fast det är väl just när man har kundkontakt som distansarbete är möjligt ?

Inte att man inte ska träffa kunder, men alltså att an har ett hemmakontor man utgår ifrån.

Glöm inte hur dyrt pendling är

Säljare är bäst för man utgår hemma och behöver aldrig lägga en krona på transport själv.

En vanlig knegare får bilen söndekörd på väg till jobbet, milersättningen är ett skämt

Tänkte nog mer på butiksanställda, hotell- o restaurang, mäklare och sådant. Svårt för dem att sköta jobbet på distans.
Citera
2026-06-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vi känner alla igen det.
Volvo har stoppat det. Nu stoppade Scania det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?

Nej, men så har jag nog aldrig träffat någon som haft ett arbete som tillåtit distansarbete alls från första början heller.
Citera
2026-06-06, 15:09
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vi känner alla igen det.
Volvo har stoppat det. Nu stoppade Scania det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?

Ja. Bland annat jag. Fick igenom mitt krav på distans för att jag skulle stanna på arbetsplatsen.
Citera
2026-06-06, 15:25
Medlem
Ja, några läkare.
Citera
2026-06-06, 15:26
Medlem
Sunimods avatar
Men hur ser dessa hemarbetsplatser ut?
Troligen har några ett eget arbetsrum med höj och sänkbart skrivbord och en bra kontorsstol.
En del kanske även AC och bra belysning.
Men många sitter nog på en köksstol vid köksbordet med bara en laptop med liten skärm. En del med barn som stör arbetet då de saknar eget arbetsrum.

Men arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön och att skyddsronder genomförs. Troligen väldigt få arbetsgivare som varit hemma hos sin personal för att se hur det ser ut.
Arbetsgivaren är även ansvarig för hur mycket övertid personalen gör och att det finns vettiga arbetstider.

Där jag jobbade hade vi distansarbete ett tag men ingen slutade på grund av att distansarbete avslutades.
Citera
2026-06-06, 15:27
Medlem
GregerMedeltids avatar
Jag skulle definitivt sluta om de gjorde det omöjligt att jobba på distans, då jag har över 125 mil till jobbet. Sen har jag också ett kontrakt där det uttryckligen står att jag är anställd på distans, så de skulle behöva avskeda mig för att få igenom det. Jag har också kollegor som bor närmre men fortfarande längre bort än vad som är rimligt pendelavstånd, vissa i riktiga nyckelpositioner där företaget skulle få svårt att hitta ersättare. Jag tror vi distansarbetare sitter säkert ett tag till.
Citera
2026-06-06, 15:32
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Bara hört tvärtom. Man får mer gjort hemma då inte annat skitsnack i öppna landskap stör en.

Är det öppna kontorslandskap förstår jag absolut att man inte bara föredrar det (pga slippa långa restider osv), utan även arbetar bättre. I princip alla studier visar att öppna kontorslandskap är förödande för både produktiviteten och välmåendet.

OT: Yepp, vet en del riktigt duktiga programmerare som gjort det, därför att de arbetar bättre hemma än i ett kontorslandskap utan egna platser, bra skärmar, utrustning osv.
Citera
2026-06-06, 15:36
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men hur ser dessa hemarbetsplatser ut?
Troligen har några ett eget arbetsrum med höj och sänkbart skrivbord och en bra kontorsstol.
En del kanske även AC och bra belysning.
Men många sitter nog på en köksstol vid köksbordet med bara en laptop med liten skärm. En del med barn som stör arbetet då de saknar eget arbetsrum.

Men arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön och att skyddsronder genomförs. Troligen väldigt få arbetsgivare som varit hemma hos sin personal för att se hur det ser ut.
Arbetsgivaren är även ansvarig för hur mycket övertid personalen gör och att det finns vettiga arbetstider.

Där jag jobbade hade vi distansarbete ett tag men ingen slutade på grund av att distansarbete avslutades.

Ingen som jobbar hemifrån på heltid sitter nedhukad över ett köksbord med en laptop. Det är något som kanske sker när någon som jobbar på plats måste ta en dag hemma för att hantverkare kommer eller liknande.

Min arbetsgivare betalar för kontorsmöbler som skrivbord, stol och förvaring för de som jobbar majoriteten hemifrån. Även utrustning som skärmar, tangentbord, dockningsstation etc. är bara att beställa från IT-avdelningen. Inget företag som tar distansarbete på allvar tillåter att deras anställda är så pass ineffektiva som du beskriver.

Sen behöver du inte gå skyddsronder för att säkerställa att en bra arbetsmiljö infinner sig, för arbetsgivarens ansvar räcker det i stort med att de har riktlinjer och ser till att utrustning finns tillgänglig, samt är öppen för dialog om det skulle dyka upp något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in