2026-06-06, 14:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Alltså: Trådstarten i fråga var otydlig och ledde till en mestadels förvirrad diskussion som i stort sett självdog redan samma dag. Den källa som åberopades stödde inte alls det påstående som gjordes. Sedan kom det ytterligare ett off topic-inlägg på sladden efter tre dagar. Då stängde jag tråden. Stängde, nota bene. Den slängdes inte i papperskorgen.

TS är välkommen med en ny, förbättrad och mindre förvirrad trådstart om han eller hon fortfarande vill diskutera ordet goy.
I PM angav du inte att trådstarten var otydlig och ledde till förvirrad diskussion. Du ville mest vara otrevlig och inte ha en diskussion om saken.

Dock oklart om det är skäl nog för att stänga en tråd?
Citera
2026-06-06, 14:29
  #26
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Tråden: (FB) Är det antisemitiskt att som vit använda ordet ”goy”?

Saken: Kyrpator tycker att ”frågeställningen bygger på en felaktig premiss” och låser därför tråden. Jag tycker det är en konstig invändning sett till innehållet i trådstarten.

Min uppfattning är att ordet bör få diskuteras precis som alla andra ord.

PM:


Varför får inte detta diskuteras på forumet?

Har du grubblat på det här sedan mars månad?

Om du läser Kyrpators PM igen så framkommer det ju varför tråden stängdes. Det handlade inte om någon slags censur. Så du kan väl göra ett nytt försök och ta till dig av det som förmedlats?
Citera
2026-06-06, 14:31
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har du grubblat på det här sedan mars månad?

Om du läser Kyrpators PM igen så framkommer det ju varför tråden stängdes. Det handlade inte om någon slags censur. Så du kan väl göra ett nytt försök och ta till dig av det som förmedlats?
Ja det stämmer, får man inte heller grubbla så länge?!?!

Ja i PM framkommer som skäl att frågeställningen bygger på en felaktig premiss. Jag menar att det inte alls gör det vilket jag skrivit om. Dessutom är det knappast skäl för att stänga en tråd?
Citera
2026-06-06, 14:34
  #28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
I PM angav du inte att trådstarten var otydlig och ledde till förvirrad diskussion. Du ville mest vara otrevlig och inte ha en diskussion om saken.

Dock oklart om det är skäl nog för att stänga en tråd?

Har jag alltså fel när jag hävdar att diskussionen självdog ganska omgående eftersom trådstarten var illa hopkommen? Varför tar du inte bara och återkommer med en ny, förbättrad och lite tydligare trådstart?
Citera
2026-06-06, 14:37
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Har jag alltså fel när jag hävdar att diskussionen självdog ganska omgående eftersom trådstarten var illa hopkommen? Varför tar du inte bara och återkommer med en ny, förbättrad och lite tydligare trådstart?
Okej så om en diskussion självdör så är det skäl för att låsa trådar? Då kanske man ska börja låsa majoriteten av alla trådar på forumet?

Jag kan starta en ny tråd, men jag fick uppfattningen från dig i PM att saken inte får diskuteras eftersom du tyckte källan inte var tillräckligt bra för din fina höga akademiska nivå. Är källan ok eller vad?
Citera
2026-06-06, 14:47
  #30
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Okej så om en diskussion självdör så är det skäl för att låsa trådar?

Då kanske man ska börja låsa majoriteten av alla trådar på forumet?

En tråd med undermålig start blir lätt något av en skitmagnet för användare som vill ägna sig åt att tramsa. De enda seriösa inläggen i den här tråden var ju från användare som kritiserade trådstarten för dess brister. Det blir onekligen något av en lättnad om man kan låsa en sådan tråd. Det är annorlunda om det faktiskt har pågått en seriös diskussion som sedan avstannar. En sådan tråd kan ju faktiskt återupplivas av nya inlägg.
Citera
2026-06-06, 14:55
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
En tråd med undermålig start blir lätt något av en skitmagnet för användare som vill ägna sig åt att tramsa. De enda seriösa inläggen i den här tråden var ju från användare som kritiserade trådstarten för dess brister. Det blir onekligen något av en lättnad om man kan låsa en sådan tråd. Det är annorlunda om det faktiskt har pågått en seriös diskussion som sedan avstannar. En sådan tråd kan ju faktiskt återupplivas av nya inlägg.
Vari består bristen i trådstarten, jag förstår inte vad du menar brister? Menar du fortfarande att det handlar om att länken inte stödjer frågan, trots att du nu läst citatet innantill?

Vet du vad jag tror, du vill inte ha diskussionen, därför låser du.
Citera
2026-06-06, 16:54
  #32
Medlem
fizzles avatar
Men skriv om tråden lite mer strukturerat och starta upp den på nytt då bara, tar 2 minuter? Du har ju fått riktlinjer och feedback. Det kommer ju inte vara ett problem för moderatorerna efter det enligt dom själva.
Citera
2026-06-06, 17:15
  #33
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Vari består bristen i trådstarten, jag förstår inte vad du menar brister? Menar du fortfarande att det handlar om att länken inte stödjer frågan, trots att du nu läst citatet innantill?

Vet du vad jag tror, du vill inte ha diskussionen, därför låser du.

Drar du några som helst slutsatser av det faktum att diskussionen, sådan den var, avstannade redan samma dag? Det var kanske inte bara jag som tyckte att det var en undermålig trådstart?
Citera
2026-06-06, 17:46
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Drar du några som helst slutsatser av det faktum att diskussionen, sådan den var, avstannade redan samma dag? Det var kanske inte bara jag som tyckte att det var en undermålig trådstart?
Att en diskussion avstannar är faktiskt väldigt vanligt på Flashback. Det är ju inte något som helst argument för att en trådstart därför bör låsas.

Du svarar inte på frågan:

Vad i trådstarten brister så till den grad att du lägger ett lås på tråden?
Citera
2026-06-07, 23:27
  #35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Nu kanske #Kyrpator läser det på ett annat sätt än jag, men tycker inte länken är missvisande. En parallell är mörkhyade som använder ordet neger om sig själva.

Citat:
While “goyim” is a term used by some Jews to refer to non- Jews, antisemites and white supremacists have weaponized the word to mock and accuse Jews of promoting a prejudiced support for their own clan.

Nu är frågan ändå bredare än den som TS valde att formulera i den ursprungliga tråden. Jag hade nog helst sett att TS filar på en bättre och kanske bredare frågeställning? Tror det hade varit en bra kompromiss.

Edit: Ser nu att i princip alla som skrivit dragit typ samma slutsats som jag, även #Kyrpator. Kan vara en fingervisning om vart problemet faktiskt ligger
__________________
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-06-07 kl. 23:33.
Citera
2026-06-09, 21:21
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Alltså: Trådstarten i fråga var otydlig och ledde till en mestadels förvirrad diskussion som i stort sett självdog redan samma dag.

"Är det antisemitiskt att som vit använda ordet ”goy”?" är inte otydligt.

Citat:
TS är välkommen med en ny, förbättrad och mindre förvirrad trådstart om han eller hon fortfarande vill diskutera ordet goy.

Att trådstartar ska behöva uppfylla moderatorers högst personliga högt ställda kvalitetskrav är inte förenligt med "yttrandefrihet på riktigt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in