2026-06-06, 10:06
Medlem
Tråden: (FB) Är det antisemitiskt att som vit använda ordet ”goy”?

Saken: Kyrpator tycker att ”frågeställningen bygger på en felaktig premiss” och låser därför tråden. Jag tycker det är en konstig invändning sett till innehållet i trådstarten.

Min uppfattning är att ordet bör få diskuteras precis som alla andra ord.

PM:
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Citat:
Hej,

(FB) Är det antisemitiskt att som vit använda ordet ”goy”?

Du skriver

” tar och stänger den här tråden, eftersom vi nu har konstaterat att den bygger på felaktiga premisser. Den länk som TS har bifogat stöder inte alls den fråga som ställs.”

Vad menar du med det? Det stöd visst?

Nej, för länken går ju till en artikel som hävdar att icke-judars bruk av uttrycket "the goyim know" skulle vara antisemitiskt. Inte att icke-judars bruk av ordet "goy" i sig skulle anses vara antisemitiskt, vilket hävdas i trådstarten.

/Moderator
1. I trådstarten så har jag citerat exakt text i länken för att stödja frågeställningen. Det är extremt tydligt vad som står där. Har man svårt att förstå den texten så ska man inte vara moderator, ännu mindre moderator för ett språkforum.

2. Notera att trådens diskussionsämne är en frågeställning: ” Är ordet goy antisemitiskt?” - det är en öppen fråga öppen för diskussion, således är det helt sekundärt vilka länkar som råkar finnas eller inte finnas.

3. Din invändning här får du gärna ta i tråden som deltagare. Du missbrukar din roll som moderator och kväver diskussionen genom att låsa en tråd enligt dina egna åsikter.

Slutsats: lås upp tråden!!!!

Jag är förkrossad. Du vet väl hur man överklagar ett beslut av moderator som man är missnöjd med?
(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

/Moderator

Varför får inte detta diskuteras på forumet?
Citera
2026-06-06, 10:19
Avstängd
triptykens avatar
Det du länkade till var ju inte att man inte fick använda goyim? Utan just att "the goy knows ... Shut it down" memen hade antisemitiska grunder.

Så därför stängdes den antar jag?
Citera
2026-06-06, 10:20
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Kyrpator har rätt.
Citera
2026-06-06, 10:38
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Devalvera,

I sak delar jag din uppfattning att på Flashback kan man diskutera språkliga begrepp, deras användning, pejorativa och exkluderande begrepp samt deras användning i vår tid eller historien. Det känns som ett givet ämne.

Nu vet jag inte om det finns många språktrådar hur olika grupperingar använder begrepp för att exkludera och inkludera sina gruppmedlemmar, men i sak skulle jag säga att frågan platsar väl i såväl ett språk-, religiöst- som politiskt forum här på Flashen.
Citera
2026-06-06, 11:48
Medlem
Steinarrs avatar
Det här är en av anledningarna till att så många nationalister har lämnat flashback och gått över till X.

Du får nästan inte skriva någonting längre på flashback efter att Axelsson blev åtalad.

Flykten till X från flashback började redan när Musk tog över men efter att Axelsson blev åtalad så försvann ännu fler.

Det funkar inte att ha ett forum som flashback och samtidigt lyda under svensk lagstiftning eftersom Sverige egentligen har en ganska begränsad yttrandefrihet idag
Senast redigerad av Steinarr 2026-06-06 kl. 12:10.
Citera
2026-06-06, 11:57
Medlem
Glödskals avatar
Moderatorn visade varför memet finns.
Citera
2026-06-06, 12:25
Medlem
Badassmfokas avatar
FB har blivit mycket mer censurerat än hur det brukade vara är min upplevelse.
Citera
2026-06-06, 12:40
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
FB har blivit mycket mer censurerat än hur det brukade vara är min upplevelse.

Jag har samma upplevelse.
Citera
2026-06-06, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det du länkade till var ju inte att man inte fick använda goyim? Utan just att "the goy knows ... Shut it down" memen hade antisemitiska grunder.

Så därför stängdes den antar jag?
Skillnaden på ’goy’ vs ’goyim’ är singular vs plural. Jag kan tycka att det i sammanhanget är ekvivalent.

Som jag skrev så citerar jag länken exakta påståendet. Jag citerar det igen:

”While “goyim” is a term used by some Jews to refer to non- Jews, antisemites and white supremacists have weaponized the word to mock and accuse Jews of promoting a prejudiced support for their own clan”

Notera att man pratar om ORDET goyim. Detta borde inte vara svårt att se. Så när kyrpator skriver att frågeställningen bygger på en felaktig premiss så är det fel i sak.
Citera
2026-06-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Kyrpator har rätt.
Motivera gärna!
Citera
2026-06-06, 13:10
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Skillnaden på ’goy’ vs ’goyim’ är singular vs plural. Jag kan tycka att det i sammanhanget är ekvivalent.

Som jag skrev så citerar jag länken exakta påståendet. Jag citerar det igen:

”While “goyim” is a term used by some Jews to refer to non- Jews, antisemites and white supremacists have weaponized the word to mock and accuse Jews of promoting a prejudiced support for their own clan”

Notera att man pratar om ORDET goyim. Detta borde inte vara svårt att se. Så när kyrpator skriver att frågeställningen bygger på en felaktig premiss så är det fel i sak.

Du besvarar ju din egen frågeställning?

Goyim är ett ord vissa judar använder för att referera till icke-judar (även om jag aldrig hört judar i media använda något annat än gentile), och ni antisemiter använder det för att håna judar.
Citera
2026-06-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Du besvarar ju din egen frågeställning?

Goyim är ett ord vissa judar använder för att referera till icke-judar (även om jag aldrig hört judar i media använda något annat än gentile), och ni antisemiter använder det för att håna judar.
Jaha tolkar du det så? Jag tänkte mer problematisera påståendet och ha en öppen diskussion om det. Men man får tydligen inte diskutera det på
Flashback. Vet du varför man inte får diskutera det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in