• 1
  • 2
2006-09-12, 17:14
Medlem
skinner5000s avatar
Postar hr d detta inte har ngot med jakt att gra.

Jag och min sambo planerar att kpa oss en lerduvekastare. Vi r sklart medlem i en jaktskytteklubb, men dr r kastaren fast och den har dom bara igng vissa dagar. Jag, sambon och vra vnner vill kunna ka till skyttebanan nr vi behagar att skjuta. Dock behver vi en lerduvekastare.
Den ska vara hyfsat liten s att den ryms i bilen. Den behver inte alls vara elektrisk. Den ska kasta hyfsat bra. Priset ska sjlvklart vara s lgt som mjligt.
Har ni ngra tips p en bra kastare? Vad br man tnka p nr man kper en?
Citera
2006-09-12, 19:05
Medlem
kolla p www.torsbohandels.com. de ska ha en kastare som heter hoppes, kostar 295 spnn och gr med ltthet in i bilen.

mvh johansson
Citera
2006-09-12, 21:44
Medlem
scoremaxs avatar
Beror lite p hur mnga duvor du tnkte skjuta t gngen osv..
Jag hade tidigare en "riktig" lerduvekastare typ "hoppes", men jag kpte en vanlig handkastare i rd plast fr typ en hundralapp..efter en viss liten grad av vning kan jag rekommendera dessa skarpt, d dom r oerhrt ltta & smidiga att ta med sig..om jag inte minns fel hette min EZ-Throw.
Citera
2006-09-12, 22:11
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Beror lite p hur mnga duvor du tnkte skjuta t gngen osv..
Jag hade tidigare en "riktig" lerduvekastare typ "hoppes", men jag kpte en vanlig handkastare i rd plast fr typ en hundralapp..efter en viss liten grad av vning kan jag rekommendera dessa skarpt, d dom r oerhrt ltta & smidiga att ta med sig..om jag inte minns fel hette min EZ-Throw.
Hur bra fungerar "handkastaren"? Fungerar Hoppes bra? Kan den kasta lngt osv?
Citera
2006-09-12, 22:21
Medlem
scoremaxs avatar
Har du bara lite teknik, s vill jag pst att du kastar lika lngt om inte lngre n med en fjderkastare (inte en sdan som str p lokala duvbanor d, men ev "hoppes"-typen)

I brjan kan det vara en bra ide att passa p vart kompisen str , ehuru man har nollkoll p riktningen som duvan tar
Men alla r barn i brjan, och efter 5 minuter kastar du utan problem..(om du r normalbegvad).
Citera
2006-09-12, 22:38
Medlem
skinner5000s avatar
Tack fr infon!

Jag ska fundera lite p vad jag ska kpa. Ngon som vet vad frakten gr p frn torsbohandels.se?
Citera
2006-09-12, 22:44
Medlem
Portas avatar
Jag har en "Hopps" kastare.

Frdelar: kan utlsas med snre, man kan skjuta sjlv.

Nackdelar: lg - sn/hgt grs kommer i vgen.
Mste sls ner i marken - behver mjuk mark, men p fr mjuk mark skakar den loss.

Det slutade med att jag byggde ett tripod med sittplats till den.
Nr jag r ensam hnger jag en hink sand som tyngd p den, s den str stilla.

Jag rekomenderar att du lgger ut lite mer pengar, t.ex. p en Husqvarna Twin Trainer
(lnken verkar bara fungera i IE)

Porta
Citera
2006-09-12, 22:59
Medlem
Ivanovichs avatar
Hej.
Trna att kasta sjlv utan hjlpmedel. Kolla trickskyttarnas kastteknik.

Kp kolbricketter de ger en cool trffeffekt
Citera
2006-09-12, 23:04
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Hej.
Trna att kasta sjlv utan hjlpmedel. Kolla trickskyttarnas kastteknik.

Kp kolbricketter de ger en cool trffeffekt
Att kasta sjlv funkar vll sdr fr mig. Men sambon klarar det inte s bra.

Med kolbricketter s menar du vll vanliga som man grillar med? Tack fr tipset. Fr kanske ta med mig en psa nsta gng jag ker till skyttebanan.
Citera
2006-09-23, 21:41
Medlem
Elektriska...

Jag r sugen p att kpa en elektrisk. Ngn som har tips p ngn bra sdan? Finns det t.ex. begagnade att kpa?
Citera
2006-09-24, 16:07
Medlem
"hoppes lerduvekastare" -den biligaste som finns typ. fjderdriven och kan laddas med max tv (eller var det tre, minns inte ) lerduvor som skjuts ut samtidigt. den ligger vl p 3-400 kronor
Citera
2006-09-24, 16:16
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fribbe
"hoppes lerduvekastare" -den biligaste som finns typ. fjderdriven och kan laddas med max tv (eller var det tre, minns inte ) lerduvor som skjuts ut samtidigt. den ligger vl p 3-400 kronor
Jag kpte en sdan i fradags fr 295kr hos mina lokala vapenhandlare. Igr var jag och sambon och skt ungefr 100 duvor med den. Den gick bra nr vi vl hade spnt fjdern perfekt och ftt ner den i marken.
Det gick att kasta tv duvor, men den kastade inte speciellt bra. Den kastade dremot bra nr man kastade en duva. Vill man ha tv s fr personen som laddar och skjuter med kastaren ocks kasta ivg en till duva fr hand. Det gr ganska bra efter lite trning.

Tycker helt klart att kastaren var vrd 300kr i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in