2026-06-05, 21:08
  #1
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Verkar vara alldeles för många lag med i turneringen, och vissa grupper ser rätt bleka ut.

Finns det något som hindrar Schwiez, Brasilien, Tyskland, Belgien, Spanien och Argentina, från att promenera till slutspel?

Edit. (Med slutspel menar jag finalspelet, d.v.s. åttondel och framåt)
__________________
Senast redigerad av SugaredThoughts 2026-06-05 kl. 21:26.
Citera
2026-06-05, 21:21
  #2
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Verkar vara alldeles för många lag med i turneringen, och vissa grupper ser rätt bleka ut.

Finns det något som hindrar Schwiez, Brasilien, Tyskland, Belgien, Spanien och Argentina, från att promenera till slutspel?

De lag du nämner torde utan nämnvärda problem ta sig vidare till utslagsmatcherna, dvs. de 32 lag som går vidare från gruppspelet. Vi får se hur det fungerar med 48 lag - det blev lite extra många lag vidare från det nord-och centralamerikanska kvalet, p.g.a. att det är tre arrangörsländer därifrån också. Haiti och Curacao är de av oddssättare minst betrodda lagen, ger 5000 ggr pengarna för VM-guld.
Tror ändå 48 lag kan bli ett bra format om man håller fast vid det.

Den som så önskar kan ju begagna någon tipssimulator online för att få fram ett slutspelsträd - här SportsMoles:

https://www.sportsmole.co.uk/football/england/world-cup/feature/world-cup-bracket-predict-your-winner-for-the-tournament_598310.html
Citera
2026-06-05, 21:30
  #3
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Inga lag är självskrivna. Så funkar inte fotboll.
Citera
2026-06-05, 21:50
  #4
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Verkar vara alldeles för många lag med i turneringen, och vissa grupper ser rätt bleka ut.

Finns det något som hindrar Schwiez, Brasilien, Tyskland, Belgien, Spanien och Argentina, från att promenera till slutspel?

Edit. (Med slutspel menar jag finalspelet, d.v.s. åttondel och framåt)
Varför inte sextondel?
Citera
2026-06-05, 23:08
  #5
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Varför inte sextondel?

Sextondel blir det kankse. Första finalomgång i alla fall.
Citera
2026-06-05, 23:46
  #6
Medlem
maktspels avatar
Ja, stora lag lär väl bara glida igenom gruppspel nu när det är så många blåbärslag och så många platser som kvalificeras till utslagsspelet.

Lite synd. Det hör ju till att åtminstone något större lag åker ut redan i gruppspelet. Kan på rak arm minnas att de då regerande världsmästarna åkte ut i gruppen i såväl VM 2010, 2014, som 2018.
Citera
2026-06-06, 00:09
  #7
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Ja, stora lag lär väl bara glida igenom gruppspel nu när det är så många blåbärslag och så många platser som kvalificeras till utslagsspelet.

Lite synd. Det hör ju till att åtminstone något större lag åker ut redan i gruppspelet. Kan på rak arm minnas att de då regerande världsmästarna åkte ut i gruppen i såväl VM 2010, 2014, som 2018.

Jo, svårt att veta vad man ska tycka om upplägget. Om man inte är från ett av de berörda länderna så känns gruppspelet i en del av grupperna inte jätteintressant, (och hur mycket fotboll orkar man med på en kort tid egentligen?) medans å andra sidan finalspelet har ytterligare en direkt utslagningsomgång vilket skulle kunna generera fler överraskningar.
Citera
2026-06-06, 20:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Ja, stora lag lär väl bara glida igenom gruppspel nu när det är så många blåbärslag och så många platser som kvalificeras till utslagsspelet.

Lite synd. Det hör ju till att åtminstone något större lag åker ut redan i gruppspelet. Kan på rak arm minnas att de då regerande världsmästarna åkte ut i gruppen i såväl VM 2010, 2014, som 2018.

4år äldre lag brukar inte vara ngn hit , måste kryddad också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in