2026-06-05, 19:44
  #1
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Efter mycket detektivarbete har man hittat att den ryska satelliten Cosmos 2546 stör GPS i Europa.
Vad ska vi göra åt det?

https://www.youtube.com/watch?v=tz23G_UXCGA

https://news.ycombinator.com/item?id=48409664

https://arxiv.org/abs/2606.03673
Citera
2026-06-05, 21:21
  #2
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Det påverkar inte operationen i sig.

Den rimliga hypotesen är alltså att frekvensbandet utnyttjas för hemlig kommunikation.

Veritasium påpekar också att lösningen på det hypotetiska störningsproblemet är att ha flera parallella system av olika typ.
Citera
2026-06-05, 22:04
  #3
Medlem
stilichos avatar
Kosmos 2546 är en missilvarningssatellit. Men eftersom den går i en bana som gör att den befinner sig över Europa nästan hela tiden så kan den säkert vara effektiv att använda som störningssändare också. Personligen kan jag tycka att det är lite konstigt att man inte vet sådana här saker med säkerhet med tanke på hur enkelt det är att pejla radiosändare. Varför behöver enskilda akademiker skriva uppsatser om det för att det ska uppmärksammas? Det låter nästan troligast att myndigheterna redan vet allt om detta men inte säger så mycket om det eftersom det ändå inte finns något att göra. För det är väl ungefär det som kan bli den möjliga reaktionen, ingenting, eller möjligtvis ett diplomatiskt brev som ingen bryr sig om.
Citera
2026-06-05, 22:10
  #4
Medlem
För att pejla måste man spela in just då sen sänder, och inte för långt bort, nu sände denna extrem sällan och även väldigt kort. Antagligen en test körning...
Med det daky så antar jag större länders försvar har satelliter som aktivt lyssnar och spelar in mot ryska, men det är ju inte publik info. Så för forskare att få tillgång till denna info är svårt, de har fått jobba mer med public info
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Kosmos 2546 är en missilvarningssatellit. Men eftersom den går i en bana som gör att den befinner sig över Europa nästan hela tiden så kan den säkert vara effektiv att använda som störningssändare också. Personligen kan jag tycka att det är lite konstigt att man inte vet sådana här saker med säkerhet med tanke på hur enkelt det är att pejla radiosändare. Varför behöver enskilda akademiker skriva uppsatser om det för att det ska uppmärksammas? Det låter nästan troligast att myndigheterna redan vet allt om detta men inte säger så mycket om det eftersom det ändå inte finns något att göra. För det är väl ungefär det som kan bli den möjliga reaktionen, ingenting, eller möjligtvis ett diplomatiskt brev som ingen bryr sig om.
Citera
2026-06-05, 22:48
  #5
Medlem
Pinsamt att de inte lyckades förutse detta redan på 70-talet och därmed utveckla ett säkrare system som inte kan störas. Idioter.
Citera
2026-06-12, 02:26
  #6
Medlem
daligts avatar
Satelliter och andra flygplansliknande oåtervändandes är skattelagsfalsarier med inbördes tävlan mellan militärforten i varje ödande. Det ska ju bli sagt också, angående detta, men där går falsarierna under av sin egen tyngd, är tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in