2026-06-05, 13:02
  #1
Medlem
Ibn.habibis avatar
Över 300 personer blev sjuka efter att ha ätit sushi i Lerum. Nu kan noriarken, som misstänks ligga bakom smittan, ha skickats ut till hundratals restauranger i Sverige, vilket Lerums Tidning var först med att avslöja.

Källa: Länk

Är detta allvarligt?
Citera
2026-06-05, 13:05
  #2
Avstängd
triptykens avatar
Har ingen aning men min plan om sushi-lunch ändrades i detta nu.
Citera
2026-06-05, 13:38
  #3
Medlem
Låter som att det föreligger risk att många kan bli smittade eftersom att norin gissningsvis är importerad och producerad i större volymer än de som nådde den specifika restaurangen. Trist
Citera
2026-06-05, 14:10
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
Vad betyder "noriark"?
Citera
2026-06-05, 14:23
  #5
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vad betyder "noriark"?
Grönt ark av alger/tång som omsluter sushi
Citera
2026-06-05, 14:54
  #6
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Över 300 personer blev sjuka efter att ha ätit sushi i Lerum. Nu kan noriarken, som misstänks ligga bakom smittan, ha skickats ut till hundratals restauranger i Sverige, vilket Lerums Tidning var först med att avslöja.

Källa: Länk

Är detta allvarligt?

Är det norovirus som det är frågan om?

LL
Citera
2026-06-05, 17:04
  #7
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Är det norovirus som det är frågan om?

LL
Enligt de uppgifter som kommit fram var det norovirus, alltså viruset som orsakar vinterkräksjuka, som hittades i de aktuella sushiarken (noriarken). Samma virusstam som gjorde människor sjuka påträffades i oöppnade förpackningar med noriark som användes av restaurangerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in