2026-06-06, 11:31
  #109
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Så det är fritt fram att låta lobbyister betala dig genom att sätta in pengar i ditt företag så länge du låter bli att ta ut någon utdelning? Då är det inte korruption?

Det är en helt annan fråga. Tråden handlar om ifall hon gjort fel när hon deklarerat inkomst.


Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Högerpopulistiska nyliberalers logiska tänkande är ofta på en femårings nivå.

Vi får ha medlidande med dem.

Tipsa skatteverket om rumänskans bolag, EBM behöver nog också ta en titt på bolaget.

Skatteverket vet om att hon har ett bolag. Hon har F-Skatt. Hon har betalat bolagsskatt på vinsten hon gjorde 2025.

Har du någon koll på hur ett bolag fungerar?
Citera
2026-06-06, 11:45
  #110
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Det är en helt annan fråga. Tråden handlar om ifall hon gjort fel när hon deklarerat inkomst.

Handlar det inte om både inkomst och finansiella innehav som enligt granskningsorganisationen CEO skall redovisas?

Utan att känna till saken tycker jag det vore märkligt om man ta emot pengar från en lobbyist och det bara skall redovisas om man tar ut dem i lön från företaget.
Citera
2026-06-06, 12:06
  #111
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Klassiskt upplägg med "det är ju mitt företag, egen juridisk person, som får pengarna och inte jag", och sju år senare följt av "nu sålde hon hela företaget för 7 mkr med en låg skatt på 30%".

Har använts av 1000-tals personer genom åren som haft lyckan att ha subventionerade jobb som skattebetalarna finansierar.
Citera
2026-06-06, 12:25
  #112
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Klassiskt upplägg med "det är ju mitt företag, egen juridisk person, som får pengarna och inte jag", och sju år senare följt av "nu sålde hon hela företaget för 7 mkr med en låg skatt på 30%".

Har använts av 1000-tals personer genom åren som haft lyckan att ha subventionerade jobb som skattebetalarna finansierar.
Den effektiva skatten är 44% (bolagsskatt på vinsten och sedan kapitalskatt). För att inte tala om momsen som företaget inbringat till kassan genom sina kunder.

Men som vanligt pratar du i nattmössan.
Citera
2026-06-06, 12:26
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
många korruppta politiker i den regeringen och dess lakejer. hon är nog en av de värsta som vi vet om. men så länge hon hatar araber, incels sd tycker hon är snygg osv så är det givetvis ok.

Hos oss inom V så har vi partiskatt just för att inte folk ska berika sig på sina uppdrag, det är skillnad på vilket parti man röstar på.

Tidö = korruppta

V = skänker bort sina egna pengar.

Ja, ni "inom v" "skänker bort" skattebetalarnas pengar till det egna partiet vars centrala agenda går ut på att "befria" arbetarna från rådighet över inkomst och egendom till förmån för inkompetenta kleptokratiska korrupta kommunistiska politikers förvaltning (läs förskingring)...

Ni "inom v" kan inte tillskapa någonting överhuvudtaget, utan förmår endast att lägga beslag på, och förskingra, vad "någon annan" tillskapar.
__________________
Senast redigerad av Bobbyboi 2026-06-06 kl. 12:29.
Citera
2026-06-06, 12:30
  #114
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Den effektiva skatten är 44% (bolagsskatt på vinsten och sedan kapitalskatt). För att inte tala om momsen som företaget inbringat till kassan genom sina kunder.

Men som vanligt pratar du i nattmössan.
Jag tog ut 7mkr förra året och för att nå det beloppet betalade firman ca 5% i skatt varje år efter avdrag och jag själv betalade 3:12-skatt 20%.

Jag handlar med produkter som har 6% i MOMS, satserna är differentierade, och brukar få staten att betala mig 100k varje år i MOMS-återbetalning eftersom allt jag köper har 25% i MOMS.

Prova att kommentera saker du behärskar nästa gång.
Citera
2026-06-06, 12:45
  #115
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tog ut 7mkr förra året och för att nå det beloppet betalade firman ca 5% i skatt varje år efter avdrag och jag själv betalade 3:12-skatt 20%.

Jag handlar med produkter som har 6% i MOMS, satserna är differentierade, och brukar få staten att betala mig 100k varje år i MOMS-återbetalning eftersom allt jag köper har 25% i MOMS.

Prova att kommentera saker du behärskar nästa gång.
Du skrev själv 30% kapitalskatt vilket betyder att du inte tog hänsyn till 3:12-reglerna i ditt ursprungliga inlägg. I sådana fall är den effektiva skatten ~44%, inte 30% som du skrev (1-1*0,794*0,7 = 0,4442).

Tar man hänsyn till 3:12-reglerna blir den effektiva skatten ~36% upp till gränsbeloppet, alltså inte 30% som du skrev från början (1-1*0,794*0,8 = 0,3648).

Måste vara jobbigt att driva bolag utan att ha koll på hur skattereglerna ser ut?
Citera
2026-06-06, 12:53
  #116
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du skrev själv 30% kapitalskatt vilket betyder att du inte tog hänsyn till 3:12-reglerna i ditt ursprungliga inlägg. I sådana fall är den effektiva skatten ~44%, inte 30% som du skrev (1-1*0,794*0,7 = 0,4442).

Tar man hänsyn till 3:12-reglerna blir den effektiva skatten ~36% upp till gränsbeloppet, alltså inte 30% som du skrev från början (1-1*0,794*0,8 = 0,3648).

Du hade alltså fel (som vanligt).
Som sagt betalar just min firma 5% i skatt och sedan 20% i 3:12-skatt och kvar efter skatt blir alltså 76% av vinsten dvs 24% i total skatt för företaget + företagsägaren. Om Måwe är skicklig kan hon göra samma sak. Vad du dillar om är en teoretisk max-skatt, som inte heller är särskilt hög om du tänker efter. Sverige har bra skatteregeler.

Men nu åter till hennes lönefusk, som alla gör som har lön betald av vanliga medborgare eftersom det inte anses vara att stjäla från någon av okänd anledning.
Citera
2026-06-06, 13:05
  #117
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som sagt betalar just min firma 5% i skatt och sedan 20% i 3:12-skatt och kvar efter skatt blir alltså 76% av vinsten dvs 24% i total skatt för företaget + företagsägaren. Om Måwe är skicklig kan hon göra samma sak. Vad du dillar om är en teoretisk max-skatt, som inte heller är särskilt hög om du tänker efter. Sverige har bra skatteregeler.

Men nu åter till hennes lönefusk, som alla gör som har lön betald av vanliga medborgare eftersom det inte anses vara att stjäla från någon av okänd anledning.
Nej, driver du aktiebolag är skatten på 20,6%, inte 5%. Driver egen näringsverksamhet betalar du egenavgifter vilket är betydligt högre än 5%. Oavsett så har du fel.
Citera
2026-06-06, 13:18
  #118
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, driver du aktiebolag är skatten på 20,6%, inte 5%. Driver egen näringsverksamhet betalar du egenavgifter vilket är betydligt högre än 5%. Oavsett så har du fel.
Jag driver mitt AB sedan 35 år med miljonvinster och revisor som är skatteexpert, och citerar exakta siffror som är helt aktuella eftersom jag precis gjorde utdelningen. Måwe kan göra samma sak och får då 24% i total skatt, men det kräver lite arbete och lång tid.
Citera
2026-06-06, 13:24
  #119
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag driver mitt AB sedan 35 år med miljonvinster och revisor som är skatteexpert, och citerar exakta siffror som är helt aktuella eftersom jag precis gjorde utdelningen. Måwe kan göra samma sak och får då 24% i total skatt, men det kräver lite arbete och lång tid.

Hur kan du betala för 5% skatt?
Citera
2026-06-06, 13:30
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Oväntat att en invandrare som fått allt serverat av svenska folket och är för folkutbytet myglar med sina inkomster. Inte.

Vet du vad som är ännu mer oväntat?

Att naiva svennar sitter och försvarar zigenerskan som, fram till hon fick sin jättehöga EU-lön, inte hade något intresse alls av israel och judarna. Men som av en konstig händelse handlar ungefär samtliga av hennes olika inlägg på sociala medier och artiklar sedan dess om bara judarna och israel.

Och dumsvennarna, eftersom hjärnan har krympts efter 100 års socialism, ställer sig i kö för att svara henne för att "hon är ju emot dumma islam!!!!111". Men när man frågar dem vilka som har massimporterat muslimer till västvärlden står de och gapar som hjärndöda fån.

Svenskarna är ett folk som inte klarar av omvärlden: all korruption, alla oligarker, alla intriger, all globalism, osv. Och svenskarna har ingen erfarenhet av hur zigenare som Alice tänker: endast med plånboken.

Hade hon fått mer pengar av araber än av judar, hade 99% av hennes inlägg handlat om hur elaka och dumma judarna är.

Svenskarna, som folk, tänker exakt som boomers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in