Citat:
Ursprungligen postat av
dude2k
Det där är väl knappast arabiska ord så nej tror inte det.
Nu pratar jag självklart om frekvensen av användingen av dessa ord har ökat markant i och med MENA-invandringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
EttTillKonto2
Horunge är inget nytt ord och har använts av typografer i århundraden. Mammaknullare är nytt men inte ett ord som jag uppfattar som särskilt (tillräckligt) grovt.
När jag pratar om ordet horunge så pratar jag ju självklart inte om ordet i kontexten av
typografisk term.
Ensamrad eller horunge är en typografisk term för en ensam och ofullständig textrad eller ett ensamt ord, i början eller slutet av ett stycke, som hamnat på annan sida eller i annan spalt än resten av stycket.
Nu för tiden används ordet "horunge" mest för att kränka sin medmänniska, inte som typografisk term. Du kan se ordet användas betydligt mer frekvent exempelvis här på Flashback jämfört med förut.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Ja, definitivt. Åtminstone talspråket har (i rätt vida kretsar) blivit mycket mer grällt, barocjkt och utagerande.
Ja, precis. Talspråket har även det blivit betydligt mer grövre, med grova ord som "horunge" och liknande. HepCat-X, vad tror du det beror på? Kan det bero på att gangsterrapen har brett ut sig betydligt mer i Sverige de senaste 10 åren? Yasin och liknande svensk-somaliska rappare har ju gjort så att gangsterrapen har ökat markant det senaste decenniet.