2026-06-04, 20:11
  #1
Medlem
Ord som exempelvis "fucking" och "horunge" används flitigt nu för tiden. Dessa ord hördes och syntes inte alls i den omfattning förut jämfört med nu. Även här på Flashback märks en tydlig negativ förändring, att dessa ord används mer frekvent, jämfört med förut.

Denna omvandling har gått relativt snabbt. Bara på de senaste 10 åren tycker jag se en stor skillnad på språkbruket i detta forum och även att många använder dessa grova ord mer frekvent i vardagen.

Håller ni med mig att det svenska språket har påverkats negativt till stora delar på grund den omfattande MENA-invandringen vi haft (framförallt de senaste 10 åren)? Eller har ni någon annan teori vad detta kan bero på? Har ni också märkt att grova ord som de jag nyss nämnde används mer frekvent nu än förut?
__________________
Senast redigerad av pensionarsraddarna 2026-06-04 kl. 20:23.
Citera
2026-06-04, 20:15
  #2
Medlem
Nej jag tror det uttjatade användandet av 'fucking' snarare beror på amerikanska influenser via tv, musik, youtube, tiktok osv.

Amerikaner är kända för att vara halvt efterblivna när det gäller att prata då var och varannan mening är "fucking" och "you know" och "uhm", kolla bara på en jubelåsna som Joe Rogan, han kan inte prata i 30 sekunder utan att lägga in fucking this or fucking that.
Citera
2026-06-04, 20:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Nej jag tror det uttjatade användandet av 'fucking' snarare beror på amerikanska influenser via tv, musik, youtube, tiktok osv.

Amerikaner är kända för att vara halvt efterblivna när det gäller att prata då var och varannan mening är "fucking" och "you know" och "uhm", kolla bara på en jubelåsna som Joe Rogan, han kan inte prata i 30 sekunder utan att lägga in fucking this or fucking that.

Ja, det där otåliga och aggressiva språkbruket kan mycket väl förstärkas i och med den negativa påverkan som TikTok och liknande social media har mot hjärnan, som triggar och kräver omedelbar belöning. Det kan ju påverka folks språkbruk så det blir ett mer otåligt och aggressivt språkbruk mot deras medmänniska. Så visst kan dessa plattformar som TikTok och liknande påverka språkbruket negativt.
Citera
2026-06-04, 20:36
  #4
Medlem
solstrålars avatar
Det tragiska är mängden vita svenska tonårspojkar som inte bara i sin vokabulär utan med sitt kroppsspråk numera medvetet samt undermedvetet härmar orten/gangster-kulturyttringar och uttryck för att verka manliga.
Citera
2026-06-04, 20:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det tragiska är mängden vita svenska tonårspojkar som inte bara i sin vokabulär utan med sitt kroppsspråk numera medvetet samt undermedvetet härmar orten/gangster-kulturyttringar och uttryck för att verka manliga.

Håller med.
Citera
2026-06-04, 20:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det tragiska är mängden vita svenska tonårspojkar som inte bara i sin vokabulär utan med sitt kroppsspråk numera medvetet samt undermedvetet härmar orten/gangster-kulturyttringar och uttryck för att verka manliga.

Ja, du sätter fingret på en väldigt negativ trend bland ungdomar, som har blivit påtagligt tydlig det senaste decenniet.

Att vara en kriminell gangster, som utan tvekan skulle kunna mörda någon för någon bagatell, verkar många ungdomar tro är det manligaste som finns. Detta kan ju förklaras delvis med att Sveriges Radio har delat ut priser till kriminella gangstrar. I och med detta så legitimerar Sveriges Radio detta gansterspråkbruk som något eftersträvansvärt, och på det sättet cementrerar Sveriges Radio (och indirekt svenska staten) detta negativa språkbruk, där grova ord som de jag skrev i trådstarten används.
Citera
2026-06-04, 21:12
  #7
Medlem
Redan på 90-talet blev tjejer kallade horor och då hade knappast araberna gjort sitt intrång i några större mängder. Dessa tjejer har sedan som vuxna i huvudsak röstat för mer invälvare. Uppenbarligen gillar de att bli förnedrade. Nu är det inte bara språket som är grovt utan hela samhället. Det går utför i en allt mer skenande takt.
Citera
2026-06-04, 21:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Redan på 90-talet blev tjejer kallade horor och då hade knappast araberna gjort sitt intrång i några större mängder. Dessa tjejer har sedan som vuxna i huvudsak röstat för mer invälvare. Uppenbarligen gillar de att bli förnedrade. Nu är det inte bara språket som är grovt utan hela samhället. Det går utför i en allt mer skenande takt.

Språkbruket på 90-talet:

På 90-talet fanns det många kickers / adidasriddare på gatorna. Många lättretade turkar och liknande MENA fanns det gott om redan på 90-talet. Denna negativa trend startades redan på 70-talet när dessa invällare började flytta in i miljonprogrammet. Dock började gatubilden förändras tydligt negativt på 90-talet, och ord som "kickers" och "adidasriddare" föddes.

Ändå var språkbruket på 90-talet relativt intakt och även om sprickorna började synas i och med gatubilden förändrades negativt, så var språket ändå väldigt fritt från gangstervokabulär.

Språkbruket på 00-talet:

Var fortfarande relativt intakt, liknande som på 90-talet.

Språkbruket på 10-talet:

Det var här som den negativa påverkan på det svenska språket började ordentligt, i och med gangsterrapen. På mitten av 10-talet började gangsterrapens spridning ta fart på allvar i Sverige. Jag tror att gangsterrapen är en väldigt stark bidragande faktor till att det svenska språkbruket har blivit påverkat negativt, med grova ord som de jag nämnde i trådstarten.
__________________
Senast redigerad av pensionarsraddarna 2026-06-04 kl. 22:08.
Citera
2026-06-04, 21:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det tragiska är mängden vita svenska tonårspojkar som inte bara i sin vokabulär utan med sitt kroppsspråk numera medvetet samt undermedvetet härmar orten/gangster-kulturyttringar och uttryck för att verka manliga.

Ditt inlägg verkar ju snarast tyda på att det är svenskarna det är fel på. Det är helt ok att blattar kommer och skriker "jag ska knulla din mamma"?
Citera
2026-06-04, 21:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pensionarsraddarna
Ord som exempelvis "fucking" och "horunge" används flitigt nu för tiden. Dessa ord hördes och syntes inte alls i den omfattning förut jämfört med nu. Även här på Flashback märks en tydlig negativ förändring, att dessa ord används mer frekvent, jämfört med förut.

Denna omvandling har gått relativt snabbt. Bara på de senaste 10 åren tycker jag se en stor skillnad på språkbruket i detta forum och även att många använder dessa grova ord mer frekvent i vardagen.

Håller ni med mig att det svenska språket har påverkats negativt till stora delar på grund den omfattande MENA-invandringen vi haft (framförallt de senaste 10 åren)? Eller har ni någon annan teori vad detta kan bero på? Har ni också märkt att grova ord som de jag nyss nämnde används mer frekvent nu än förut?


Det låter som min mamma får mycket mer sex nu på gamla dar...
Citera
2026-06-04, 22:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pensionarsraddarna
Ord som exempelvis "fucking" och "horunge" används flitigt nu för tiden. Dessa ord hördes och syntes inte alls i den omfattning förut jämfört med nu. Även här på Flashback märks en tydlig negativ förändring, att dessa ord används mer frekvent, jämfört med förut.

Denna omvandling har gått relativt snabbt. Bara på de senaste 10 åren tycker jag se en stor skillnad på språkbruket i detta forum och även att många använder dessa grova ord mer frekvent i vardagen.

Håller ni med mig att det svenska språket har påverkats negativt till stora delar på grund den omfattande MENA-invandringen vi haft (framförallt de senaste 10 åren)? Eller har ni någon annan teori vad detta kan bero på? Har ni också märkt att grova ord som de jag nyss nämnde används mer frekvent nu än förut?

Jag tror mycket som tidigare inlägg påpekat att det har med sociala medier att göra. Generellt startar språktrender också i de "lägre" skikten i ett samhälle för att sedan vandra uppåt och eventuellt, potentiellt, bli en fundamental del av ett språk. Att det då är språkinflytelser från till exempel "orten" som trendar blir ju plötsligt inte lika förvånandsvärt.

Jag kan också se att en annan anledning till förändringen är att skolor idag bytt både läromedel och metoder under språklektionerna: att man använder YouTube och tv-serier som material i en helt annan utsträckning. När jag gick i mellanstadiet använde vi ju oss utav böcker nästan uteslutande, skrivna på brittisk engelska, mer specifikt Oxford om jag minns rätt? Osäker på hur det ser ut på alla skolor, såklart, men jag tvivlar på att den sortens skriven engelska är det man lär ut?
Citera
2026-06-04, 23:32
  #12
Medlem
Ja, definitivt. Åtminstone talspråket har (i rätt vida kretsar) blivit mycket mer grällt, barocjkt och utagerande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in