2026-06-05, 06:55
Avstängd
Jag försöker låta så svensk som möjligt och svära neutralt
Citera
2026-06-05, 13:05
Medlem
Folk från Mena måste ju lärt sig svenska ord av svenskar från början.
Citera
2026-06-05, 13:05
Medlem
dude2ks avatar
Det där är väl knappast arabiska ord så nej tror inte det.
Citera
2026-06-05, 23:40
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pensionarsraddarna
Ord som exempelvis "fucking" och "horunge" används flitigt nu för tiden. Dessa ord hördes och syntes inte alls i den omfattning förut jämfört med nu. Även här på Flashback märks en tydlig negativ förändring, att dessa ord används mer frekvent, jämfört med förut.

Denna omvandling har gått relativt snabbt. Bara på de senaste 10 åren tycker jag se en stor skillnad på språkbruket i detta forum och även att många använder dessa grova ord mer frekvent i vardagen.

Håller ni med mig att det svenska språket har påverkats negativt till stora delar på grund den omfattande MENA-invandringen vi haft (framförallt de senaste 10 åren)? Eller har ni någon annan teori vad detta kan bero på? Har ni också märkt att grova ord som de jag nyss nämnde används mer frekvent nu än förut?

Det kan finnas en korrelation, men kausalsambandet är svagt.
Citera
2026-06-06, 10:46
Medlem
Horunge är inget nytt ord och har använts av typografer i århundraden. Mammaknullare är nytt men inte ett ord som jag uppfattar som särskilt (tillräckligt) grovt.
Citera
2026-06-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Det där är väl knappast arabiska ord så nej tror inte det.

Nu pratar jag självklart om frekvensen av användingen av dessa ord har ökat markant i och med MENA-invandringen.

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Horunge är inget nytt ord och har använts av typografer i århundraden. Mammaknullare är nytt men inte ett ord som jag uppfattar som särskilt (tillräckligt) grovt.

När jag pratar om ordet horunge så pratar jag ju självklart inte om ordet i kontexten av typografisk term.
Ensamrad eller horunge är en typografisk term för en ensam och ofullständig textrad eller ett ensamt ord, i början eller slutet av ett stycke, som hamnat på annan sida eller i annan spalt än resten av stycket.
Nu för tiden används ordet "horunge" mest för att kränka sin medmänniska, inte som typografisk term. Du kan se ordet användas betydligt mer frekvent exempelvis här på Flashback jämfört med förut.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, definitivt. Åtminstone talspråket har (i rätt vida kretsar) blivit mycket mer grällt, barocjkt och utagerande.

Ja, precis. Talspråket har även det blivit betydligt mer grövre, med grova ord som "horunge" och liknande. HepCat-X, vad tror du det beror på? Kan det bero på att gangsterrapen har brett ut sig betydligt mer i Sverige de senaste 10 åren? Yasin och liknande svensk-somaliska rappare har ju gjort så att gangsterrapen har ökat markant det senaste decenniet.
Senast redigerad av pensionarsraddarna 2026-06-06 kl. 12:28.
Citera
2026-06-06, 11:59
Medlem
bomhulls avatar
Det är mycket knulla hit och dit. Började redan på 90-talet med balkan flyktingar
Citera
2026-06-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Det är mycket knulla hit och dit. Började redan på 90-talet med balkan flyktingar

Ja, det stämmer. På 90-talet introducerades frasen "knulla din mamma" av lättkränkta turkar samt bosniska muslimer.
Citera
2026-06-06, 12:14
Medlem
zombie-nations avatar
Vi har ju inte haft sexuella svordomar i Sverige vilket är väldigt vanligt i andra länder. De sexuella svordomarna kommer från alla kulturer som har dem, så inte bara ett ställe. Självklart kommer de med amerikansk kulturimperialism OCH med invandring.
Citera
2026-06-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi har ju inte haft sexuella svordomar i Sverige vilket är väldigt vanligt i andra länder. De sexuella svordomarna kommer från alla kulturer som har dem, så inte bara ett ställe. Självklart kommer de med amerikansk kulturimperialism OCH med invandring.

Där gjorde du en viktig iakttagelse! Just det där med att kombinera svordomen med något sexuellt var väldigt ovanligt förut. Omfattningen av användningen av sexuella svordomar ökade markant på 90-talet. "Knulla din mamma", "mammaknullare" var en typisk språkmarkör att en lättkränkt turk eller annan MENA-invandrare blev kränkt på 90-talet och senare.

Och att dessa raketforskare skulle ens ha en susning av att ordet "horunge" (som även det är en sexuell svordom) är en typografisk term är lika sannolikt som att sossarna skulle ha en vettig förklaring till varför Magdalena Andersson poserade med gansterrapparen Thrife Jack.
Citera
2026-06-07, 17:26
Medlem
Det finns andra ord som används frekvens av vissa, men som jag aldrig skulle komma på idén att lägga in i allehanda sammanhang. Det jag närmast avser är ordet "sk*t" som tydligen kan användas såväl som förstärkningsord (då såväl positiv som negativ förstärkning) som allmän beteckning på sådant som den som säger/skriver det vill sammanfatta. Ger en allmänt negativ klang.

Annat ord som kanske inte ger en direkt negativ klang, men som också flikas in i var och varannan mening; "sjuk" - det är något som jag enbart ser som ett icke önskvärt hälsotillstånd, men det är inte i den bemärkelsen ordet nyttjas.
Citera
2026-06-09, 14:42
Medlem
Dranghoffs avatar
Redan E Hemingway gjorde världen uppmärksam på lokala svordomspraktiker, t ex i sin roman om spanska inbördeskriget, där han lär läsaren det mustiga spanska uttrycket ”jag bajsar i mjölken!” (Me cago en la leche), som passar bra i många situationer, ofta för att fånga känslan av förtret, som när man inser att man glömt sin mobil på bussen eller chefen beordrar tre timmars övertid minuterna efter att man bokat in middag med Tinderdejten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in