2026-06-05, 09:17
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Fast jag har ju betalat för den. Om någon kommer och säger att det är deras mobil kommer jag kräva att de betalar samt visar kvitto på att de äger den.
Citera
2026-06-05, 09:38
Medlem
SanGenarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Kan man ha det på en iPhone?
Nej bara på (ironiskt nog) Google Pixel. Under 2027 kommer dock Motorola att släppa en dedikerad GOS-mobil.
Citera
2026-06-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanGenarro
Nej bara på (ironiskt nog) Google Pixel. Under 2027 kommer dock Motorola att släppa en dedikerad GOS-mobil.
Nice. Skulle gärna haft det. Kan man ha BankID, Swish och annat man behöver?
Citera
2026-06-05, 11:59
Medlem
Rätt många svagbegåvade kommentarer, ja detta har varit på tapeten länge. I framtiden kommer man inte heller kunna sideloada apks man laddar ner själv. Märks hur många företag börjar gå på piratkopiering nu. 'You will own nothing'. Blir väl att försöka flasha om och köra något mer öppet os problemet är appar såsom bankid som man är beroende av.
Citera
2026-06-05, 12:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Ämne förtydligat. Utgången rubrik: Om 89 dagar är din telefon inte din, ifall att någon har glömt det /MOD
Citera
2026-06-05, 12:06
Medlem
SanGenarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Nice. Skulle gärna haft det. Kan man ha BankID, Swish och annat man behöver?
De absolut flesta appar fungerar som de ska. Bank-Id, swish, kollektivtrafik, banker etc. Alla av dem och andra appar fungerar smärtfritt. Vad som inte funkar är tap-to-pay, men att ta med plånboken är ju inte ett problem egentligen.

Något av det jag uppskattar mest med GOS är att man kan stänga av apparnas behörigheter. Varför t ex ska din parkeringsapp känna till vart din bil står och vart du själv befinner dig?

Vissa saker blir lite meckigare när du kliver ur ett ekosystem som iOS och Google, men I utbyte får du en enhet du själv bestämmer över vad den ska kommunicera och kunna läsa. För mig hat det varit värt det.
Citera
2026-06-05, 14:27
Medlem
Wyrdkins avatar
Kanske kommer öppna för nya OS.
Citera
2026-06-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanGenarro
De absolut flesta appar fungerar som de ska. Bank-Id, swish, kollektivtrafik, banker etc. Alla av dem och andra appar fungerar smärtfritt. Vad som inte funkar är tap-to-pay, men att ta med plånboken är ju inte ett problem egentligen.

Något av det jag uppskattar mest med GOS är att man kan stänga av apparnas behörigheter. Varför t ex ska din parkeringsapp känna till vart din bil står och vart du själv befinner dig?

Vissa saker blir lite meckigare när du kliver ur ett ekosystem som iOS och Google, men I utbyte får du en enhet du själv bestämmer över vad den ska kommunicera och kunna läsa. För mig hat det varit värt det.
Tack för info. Ja, det verkar fett värt. Är urbota trött på övervakningen.
Citera
2026-06-05, 17:51
Medlem
Hirdmans avatar
Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men telefoner utan några Google-appar, Google Play Services etc. drabbas inte? Eller tänker Google implementera detta i själva "kernel" och säkerhetsuppdateringarna?

EDIT: Jag själv kör i dag CrDroid, finns inget krav på att installera Googles programvaror för att kunna köra CrDroid.
Senast redigerad av Hirdman 2026-06-05 kl. 17:55.
Citera
2026-06-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Kanske kommer öppna för nya OS.
Möjligen-men användare av dessa behöver ju också oftast åtkomst till play store för att funka i vardagslivet.

Mobiloperatörerna är mer eller mindre i fickan på Google. isp:er är på väg dit också.

Nästa ut är hårdvarutillverkarna som låser sina moderkort till os som windows.
Citera
2026-06-10, 11:45
Medlem
Det som trådstarten beskriver är något som Google backat ifrån för länge sedan, man kommer bara behöva klicka i kryssruta så godkänns appar från okänd källa, ungefär som idag mao.
Citera
2026-06-10, 15:22
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men telefoner utan några Google-appar, Google Play Services etc. drabbas inte? Eller tänker Google implementera detta i själva "kernel" och säkerhetsuppdateringarna?

EDIT: Jag själv kör i dag CrDroid, finns inget krav på att installera Googles programvaror för att kunna köra CrDroid.
GrapheneOS med flera har valt att inte införa detta. Det är bara Googles officiella Androidreleaser som kommer ha det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in