Citat:
Just känslan av att den nya litteraturen på ett gripbart sätt rör sig framåt, mutar in nya ämnen, nya formella metoder, nya frågpr - det är någpåt som var mycket tydligt tidigare men som nästan helt har försvunnit idag, känner jag (och säkert många med mig). För ett par generationer sedan var det självklart att 50-tal, 60-tal och 70-tal skulle se olika ut, ta upp olika frågor, utveckla nya formella grepp - om detta uteblev uppfattades det som fel, eller som ett tecken på författarnas lättja. Och en del av det som tillkommit under säg 40- eller 50-talen hängde också med in i den nya litteraturen under kommande prtionden,. Men efter ungefär år 2000 känns det som att denna framåtrörelse har avstannat (samma sak skedde inom populärmusiken: det händer inte alls lika mycket nytt idag som det gjorde på 60-80-talen).
Det finns väl olika syn på vad postmodernismen var eller är, just för att det aldrig har varit en sammanhängande rörelse. Jag kan dock tycka att det är en ganska praktisk term för att beskriva aspekter av vissa samtida författarskap, tex. DeLillo.
Många kulturskribenter gnäller ju över att de sedan länge har tröttnat på autofiktion. Det är kanske ingen litterär rörelse på modernistiskt manér, men likväl en trend. Kanske har de litterära rörelserna tappat mark till trenderna?
Många kulturskribenter gnäller ju över att de sedan länge har tröttnat på autofiktion. Det är kanske ingen litterär rörelse på modernistiskt manér, men likväl en trend. Kanske har de litterära rörelserna tappat mark till trenderna?
Det här är väl delvis en mediefråga, och en del litteraturkritiker skulle så klart protestera: det är ju deras jobb att skapa en känsla av att litteraturen är ny och spännande, men för vanliga läsare med intresse för litteratur, annat än som ren underhållning, så tror jag att skillnaden är mycket påtaglig. Vilka svenska författare under femtio har idag ett genomslag så som t ex Lars Norén, Harry Martinson, Gunnar Ekelöf eller ens Göran Sonnevi hade? Både ifråga om att de blir lästa och att deras sätt att skriva diskuteras och gör intryck. Alex Schulman? Nej för fan.