2026-06-04, 21:23
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur ser din erfarenhet ut när det gäller kvinnliga resonemang i grupp? Arbetar du på en kvinnodominerad arbetsplats? Hur många möten har du varit på där detta hänt?

Nja, mina arbetsplatser har väl varit 50/50 i regel.

Ja, är intresserad av ämnet i en demokratisk/historisk kontext, hur en demokrati kan stjälpas, mekaniken bakom, hur kvinnor kan påverkas till åsikter och så vidare.

Eftersom kvinnor, utgörande 50% av röstkapitalet, kan påverka samhället och med vilken politisk/social argumentationsteknik som är effektivast.

Du frågade om beslut på en arbetsplats, säg med 50% kvinnor och tre alternativ.
Chefen önskar ett av dem men denne vill ha beslutet demokratiskt förankrat.

Genom att förankra beslutet (eventuellt feministpitchat) hos ett fåtal kvinnor med visst påtryckningskapital (kvinnliga tuppar, om du vill) och vetskapen om att samtliga kvinnor kommer fatta ett beslut vad de individuellt kommer rösta på vid ett eget spontant informellt möte/möten kvinnorna emellan innan röstningen så kommer chefen kunna räkna hem i stort sett samtliga röster från dem.

Männens röster fördelar sig på de tre alternativen.

Och vips är chefens beslut förankrat demokratiskt.
Och ingen kvinna kan klaga i efterhand när chefens riktiga agenda visar sig, för de vaktar varandra.
Ända över stupet.

Jämför nu med ett politiskt val där chefen har MSM som påverkanskanal.
Senast redigerad av Pitschka 2026-06-04 kl. 21:30.
2026-06-04, 21:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Nja, mina arbetsplatser har väl varit 50/50 i regel.

Ja, är intresserad av ämnet i en demokratisk/historisk kontext, hur en demokrati kan stjälpas, mekaniken bakom, hur kvinnor kan påverkas till åsikter och så vidare.

Eftersom kvinnor, utgörande 50% av röstkapitalet, kan påverka samhället och med vilken politisk/social argumentationsteknik som är effektivast.

Du frågade om beslut på en arbetsplats, säg med 50% kvinnor och tre alternativ.
Chefen önskar ett av dem men denne vill ha beslutet demokratiskt förankrat.

Genom att förankra beslutet (eventuellt feministpitchat) hos ett fåtal kvinnor med visst påtryckningskapital (kvinnliga tuppar, om du vill) och vetskapen om att samtliga kvinnor kommer fatta ett beslut vad de individuellt kommer rösta på vid ett eget spontant informellt möte/möten kvinnorna emellan innan röstningen så kommer chefen kunna räkna hem i stort sett samtliga röster från dem.

Männens röster fördelar sig på de tre alternativen.

Och vips är chefens beslut förankrat demokratiskt.
Och ingen kvinna kan klaga i efterhand när chefens riktiga agenda visar sig, för de vaktar varandra.
Ända över stupet.

Jämför nu med ett politiskt val där chefen har MSM som påverkanskanal.
Är detta din erfarenhet? Hur många gånger har det inträffat? Eller spekulerar du?
2026-06-04, 21:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Så här ser mitt resonemang ut:
proconsul hävdar att en kvinna inte är representativ för alla kvinnor.

I en teoretisk värld med bara män så har du fortfarande religiösa extrememister, vetenskapliga ateister, liberaler, kommunister och massor med krig och konflikter över sådant som påverkar allt i folks liv. Alltså saker som faktiskt är viktiga.

I en teoretisk värld med bara kvinnor så går allt emot samma typ av välfärdssamhälle med halvintresse för vetenskap. Ingen enskild kvinna, eller grupp av kvinnor, kommer beväpna sig och ha ihjäl andra på grund av att de har en ideologi eller religion som de vill driva igenom. Det kommer såklart fortfarande finnas massor med småkonflikter, men alla kvinnor har samma åsikt och beteende i allt viktigt. Alltså har proconsul fel.
Okej, så du har aldrig försökt ha ihjäl någon alltså. Enligt din egen logik har du heller aldrig tyckt något 'viktigt'.

Det finns för övrigt gott om kvinnor genom historian som har haft ihjäl folk för 'saker dom har trott på' så det resonerande är flawed A.F.
2026-06-04, 22:05
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Är detta din erfarenhet? Hur många gånger har det inträffat? Eller spekulerar du?

Egna erfarenheter, som gjorde mig intresserad av fenomenet vilket gjorde att jag började undersöka det i en större politisk kontext. Då det har betydelse för t ex ett lands utveckling.

Exempel: hur vann Hitler det stora antal kvinnliga röster han gjorde trots att agendan bara pitchades som delfeministisk att jämföra med t ex Westerberg-effekten. Osv.
Lite förenklat, men du hajar.

Och ja, självklart tar jag in exempel från en rad event där kvinnor röstat, i Sverige och övrigt.
Just Sverige är inte så intressant längre som studieobjekt eftersom det är nästan case closed här, med en agendapåverkan som gjort att t ex kvinnor 18-25 röstar icke-Tidö med förkrossande majoritet.

Men varför? Trots att resultatet i regel i slutändan inte gynnar dem?
Att det inte heller gynnade de kvinnor som röstade för Hitler?
Missgynnas/gynnas kvinnor/ett land av kvinnlig rösträtt i en ekonomisk/historisk kontext?

Typ så.
2026-06-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnz
Jag håller med. Exakt alla kvinnor jag känner tycker lika om allt. Framför allt röstar de på samma sak (Vänsterpartiet. Därför de har 50% i opinionen).
Ha ha, det var det dummaste jag läst!
HusvagnSvenssons avatar

Moderatormeddelande

Postat av HusvagnSvensson 2026-06-04, 23:30
Moderator
Ej feminism. Kolla med Manosfärer om de möjligen kan vara intresserade av en tråd på ämnet. Starta då en ny där ämnet framgår på ett bättre sätt // Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in