2026-06-04, 18:16
  #1
Medlem
En man har blivit skottskadad på en skjutbana i Östersund.
– Han är träffad i överkroppen, säger Marie Andersson, presstalesperson i polisregion Nord.

Händelsen inträffade vid en skjutövning. Mannen har avlossat skott och sedan blivit träffad av en rikoschett, enligt de första uppgifterna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/man-skottskadad-pa-skjutbana

Måste vara någon form av dynamiskt skytte?
Citera
2026-06-04, 18:31
  #2
Avstängd
triptykens avatar
Fråga ni skyttekunniga och intresserade (är avundsjuk på er men det är så jävla dyrt som hobby) - hur? Jag hade för mig minnesvägen att skyttevallar rätt noggrannt såg till att inte ha hårda ytor där ricochetter kunde komma flygande tillbaka?

Och metall-måltavlor är ju vinklade neråt?

Vådaskott och nån som täcker för sin kamrat som nös med laddat vapen i hand?
Citera
2026-06-04, 18:41
  #3
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
En man har blivit skottskadad på en skjutbana i Östersund.
– Han är träffad i överkroppen, säger Marie Andersson, presstalesperson i polisregion Nord.

Händelsen inträffade vid en skjutövning. Mannen har avlossat skott och sedan blivit träffad av en rikoschett, enligt de första uppgifterna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/man-skottskadad-pa-skjutbana

Måste vara någon form av dynamiskt skytte?

Det troligaste orsaken till vådaskott är att man inte följt reglementet. Reglementet är extremt hårt reglerat när det kommer till dynamiskt skytte.
Citera
2026-06-04, 18:52
  #4
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
En man har blivit skottskadad på en skjutbana i Östersund.
– Han är träffad i överkroppen, säger Marie Andersson, presstalesperson i polisregion Nord.

Händelsen inträffade vid en skjutövning. Mannen har avlossat skott och sedan blivit träffad av en rikoschett, enligt de första uppgifterna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/man-skottskadad-pa-skjutbana

Måste vara någon form av dynamiskt skytte?

Snarare ett pucko som frångått säkerhetsinstruktionerna!
Citera
2026-06-04, 19:06
  #5
Medlem
israelisinnocents avatar
Bra att smaka på sin medicin, borde ingå i mördarexamen
Precis som poliser får testa pepparspray
Citera
2026-06-04, 20:00
  #6
Medlem
Vilken skjutbana är det, någon från Östersund som vet?
Citera
2026-06-05, 09:06
  #7
Medlem
Långhålls-skytte eller liknande? En snubbe ligger och skjuter, den andre ligger vid tavlorna och berättar om träffarna.
(Och isåfall givetvis en lögn om att den skadade var den som sköt.)
Citera
2026-06-08, 17:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Långhålls-skytte eller liknande? En snubbe ligger och skjuter, den andre ligger vid tavlorna och berättar om träffarna.
(Och isåfall givetvis en lögn om att den skadade var den som sköt.)

Det finns ingen långhållsbana i Östersund med manuell markering vad jag vet.
Citera
2026-06-08, 19:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostronfiol
Det finns ingen långhållsbana i Östersund med manuell markering vad jag vet.

Kanske räcker med 50m för att en del personer inte vill springa fram å tillbaka?

Min poäng och gissning är således inget med "långhåll", utan snarare att händelsen rör några personer som inte vill springa fram och tillbaka mellan skjutplats och tavla. LIKT man kanske skulle göra på en långhållsbana... Förstår du nu?
Citera
2026-06-08, 19:11
  #10
Medlem
Kan vara någon som avfyrat en hagelbössa rakt ner i stationen/plattan också. Typ halvauto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in