2026-06-06, 09:30
Medlem
Kollade vad en brun papperspåse från ICA vägde på min Hario våg:

12,1 gram

Kollade även återanvändningsbar nylonpåse:

7,6 gram
Citera
2026-06-06, 17:46
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jodå, men Flashbacks "hjärnforskare" i tråden vet inte detta tydligen..

Det är bara att ta en tom påse, lägga den på vågen, och trycka på "tara"-knappen.
Då är vågen tarerad. (En tarerad våg, pratar om plastpåse, visar typ -2g eller någonting sådant.)
-Det gör jag själv när jag handlar. Skit samma om det är potatis, spelar noll roll.
Men dyrare varor tarerar jag alltid.
Äntligen ett informerat inlägg!
Citera
2026-06-06, 21:29
Medlem
carminaburanas avatar
påsen är meh, däremot plockar jag bort all blast på blomkål. jag betalar 45 kr kilot för blomkål, inte blast.
Citera
2026-06-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej!

Idag skulle jag handla lite finare röd stark peppar och valde för skojs skull att se om det blev ett påslag på papp-påsen så jag provade att bara väga påsen först. En en vanlig påse man har för komposten. Strax över 10 kr skulle de ha. Det innebär ju att jag betalat skitmycket genom åren för att få sakerna i en påse?

Nu vägde jag dem separat och stoppade ner i påsen. Hur gör ni?
Varför väger du inte enbart påsen och klistrar på etiketten för att sedan stoppa i frukten/grönsakerna?

Du kommer att spara mycket mera genom att inte väga innehållet.
Citera
2026-06-07, 01:10
Medlem
Det är lite som att köpa plockgodis utan påse när man väger det?
Citera
2026-06-07, 05:43
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Du läste inte mitt inlägg va? En bit över tio kronor landade den på när den var tom. Jag väger ju inte in den som en egen vara..?

Gällande huruvida den är dyrare än potatis eller inte för inköparen vet jag inte, men de kommunen ger ju bort påsarna gratis utanför affären.
Det missade jag.

10 kr för bara påsen måste ju innebära att något är fel.

Jag såg att många redan skrivit om "tara"-knappen.
Men vem fan har gjort tara sist och lyckats hålla negativ vikt vid senaste tara? Butikens personal ägnar sig åt bedrägeri?
Citera
2026-06-08, 07:43
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Finns det ingen knapp för att tarera vågen?

Inte hos mig.

Citat:
Jodå, men Flashbacks "hjärnforskare" i tråden vet inte detta tydligen..

Det är bara att ta en tom påse, lägga den på vågen, och trycka på "tara"-knappen.
Då är vågen tarerad. (En tarerad våg, pratar om plastpåse, visar typ -2g eller någonting sådant.)
-Det gör jag själv när jag handlar. Skit samma om det är potatis, spelar noll roll.
Men dyrare varor tarerar jag alltid.

Nu har jag bara studerat fysik på kandidatnivå, så är ingen raketforskare rent teoretiskt. Men i min butik fanns det ingen Tara funktion, då problemet självklart löst i sådana fall.

Citat:
Nu ska jag visa "raketforskaren" hur man tarerar en våg:
Ta en tom påse
Lägg den på vågen
Tryck på knappen "TARA".
Klart!
-Då visar vågen rätt, påsen räknas inte med i priset!

Jättebra förslag, men då affären inte hade en sådan knapp, lägger jag instruktionen I papperskorgen, ok?

Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Äntligen ett informerat inlägg!

Se ovan svar.
Citera
2026-06-08, 09:53
Medlem
I de butiker jag handlar i har vi inga "tunga" papperspåsar utan vi har fortfarande de supertunna plastpåsarna som i princip väger NOLL som vi haft de senaste 10 - 20 åren. Även kallade "fruktpåsar" som är genomskinliga. Och NEJ - jag väger in frukt, potatis, lök mm så väger jag varorna I PÅSAR! Eller i realiteten - DET ÄR KASSÖRSKAN SOM VÄGER IN I KASSAN!
Citera
2026-06-08, 10:04
Medlem
Citat:
Jättebra förslag, men då affären inte hade en sådan knapp, lägger jag instruktionen I papperskorgen, ok?
Det finns inte en butiksvåg utan den funktionen. Men möjligt att butiken dolt den för sina kunder.

Vet för övrigt inte hur många gånger jag varit med om folk som ska väga upp något till baket hemma, och sätter igång med att räkna ut i huvudet vad vågen ska stå på när man pytsat i trehundra gram mjöl i den rostfria bunken. Lika många gånger har jag visat på tara-funktionen, som garanterat finns i varenda köksvåg.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-08 kl. 10:07.
Citera
2026-06-08, 10:15
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det finns inte en butiksvåg utan den funktionen. Men möjligt att butiken dolt den för sina kunder.

Vet för övrigt inte hur många gånger jag varit med om folk som ska väga upp något till baket hemma, och sätter igång med att räkna ut i huvudet vad vågen ska stå på när man pytsat i trehundra gram mjöl i den rostfria bunken. Lika många gånger har jag visat på tara-funktionen, som garanterat finns i varenda köksvåg.

Alltså klart det finns en tarafunktion på vågen, de måste ju kunna kalibrera den osv. Men jag kommer inte ställa mig och försöka låsa upp systeminställningarna genom att försöka hacka upp kundinterfacet på vågen på ICA.

Att folk inte kan tekniken är en annan fråga, helt klart värdig en egen tråd. Som att blasta allt på högsta nivån på micron i en minut, eller inte använda de olika funktionerna på ugnen..
Citera
2026-06-08, 10:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Inte hos mig.

Nu har jag bara studerat fysik på kandidatnivå, så är ingen raketforskare rent teoretiskt. Men i min butik fanns det ingen Tara funktion, då problemet självklart löst i sådana fall.

Se ovan svar.

Det ska vara en "TARA", en tareringsknapp på godkända vågar på ICA/Willys/Konsum etc. Samt att vågen är godkänd av ett företag som har "licens", för länge sedan så hette det "SPA", alltså staten, sedan EU så finns det flera företag som godkänner vågar, och "kontrollmärket" skall sitta tydligt på vågen så att kreti och pleti kan se. Ofta (alltid) så står det "2027-02" (krönt) när vågen ska besiktigas senast, datumet "2027-02" var ett exempel hur det kan se ut.
Om du har bil och tankar, så ser du liknande på bensinpumpar etc.

Har en våg inte ett sådant märke/kröning så bryter butiken mot lagen.
(Gäller även scanningsterninaler)

Vissa handlare, läs "turkbutiker" etc, skiter i detta, men då är det brottsligt.
"TARA" ska man komma åt, men ibland så får man leta.

Här är ett företag som sysslar med alla möjliga (och "omöjliga") vågar:
https://flintab.com/livsmedel-och-handel/

SWEDAC, som är en myndighet har hand om vågar etc. (I Borås oftast)
https://www.swedac.se/

Vad händer om en butik struntar i kontrollorganen och Swedacs uppmaningar? Den får, precis som hos besiktningsstationen, ”körförbud”.

– Vi kan belägga butiker med ett vite, men vi måste då lämna över ärendet till förvaltningsrätten. Men vanligtvis brukar butikerna vilja lösa sina brister snabbt. Det ligger i allas intresse att följa direktiven, säger Mattias Bårström.

https://www.swedac.se/swedac_magasin/hall-koll-pa-vikten/
Senast redigerad av kraftfoder 2026-06-08 kl. 10:30.
Citera
2026-06-08, 10:28
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Det ska vara en "TARA", en tareringsknapp på godkända vågar på ICA/Willys/Konsum etc. Samt att vågen är godkänd av ett företag som har "licens", för länge sedan så hette det "SPA", alltså staten, sedan EU så finns det flera företag som godkänner vågar, och "kontrollmärket" skall sitta tydligt på vågen så att kreti och pleti kan se. Ofta (alltid) så står det "2027-02" (krönt) när vågen ska besiktigas senast, datumet "2027-02" var ett exempel hur det kan se ut.
Om du har bil och tankar, så ser du liknande på bensinpumpar etc.

Har en våg inte ett sådant märke/kröning så bryter butiken mot lagen.
(Gäller även scanningsterninaler)

Vissa handlare, läs "turkbutiker" etc, skiter i detta, men då är det brottsligt.
"TARA" ska man komma åt, men ibland så får man leta.

Här är ett företag som sysslar med alla möjliga (och "omöjliga") vågar:
https://flintab.com/livsmedel-och-handel/

SWEDAC, som är en myndighet har hand om vågar etc. (I Borås oftast)
https://www.swedac.se/

Det verkar komplicerat. Jag väger inte alls. Det gör kassörskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in