2026-06-04, 17:57
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudek
En man är allvarligt skadad efter att under sin löpartur träffats av ett tåg och slungats ned i diket.

Olyckan skedde morgonen torsdag den 4 juni och pendeltågstrafiken söderut stoppades.

Olycksplatsen uppges vara någonstans mellan Liseberg och Mölndal.

– Han ska ha varit ute och joggat, träffats av tåget och slungats ner i diket, säger polisens presstalesperson Christian Brattgård till GP.
Mannen var vaken och talbar när polisen kom till platsen.

Till frågan: var på denna sträcka är det möjligt att jogga så nära tåget?

Det är ganska svårt att förstå, faktiskt. Om man kommer ut på mer lantliga sträckor längre söderut finns det säkert ställen där man kan smita över. Men Liseberg till Mölndal är en helt annan sak.
Citera
2026-06-04, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanus
Det är ganska svårt att förstå, faktiskt. Om man kommer ut på mer lantliga sträckor längre söderut finns det säkert ställen där man kan smita över. Men Liseberg till Mölndal är en helt annan sak.

Nu vet jag inte hur sträckan ser ut exakt, men jag kan föreställa mig en liknande sträcka där jag bor, utifrån beskrivningar i tråden. Det brukar mycket riktigt vara svårt att ta sig in, om än inte omöjligt om man är lite driftig. Men jag tror inte att en vardaglig joggare klättrar över höga staket och/eller berg. Sker det några ombyggnationer längs sträckan tro? Ett annat alternativ är att man joggar från perrongen (Mölndal?) över spårområdet, därifrån bör ju spåret vara tillgängligt utan att klättra. Men i det fallet är man en idiot som andra påpekat i tråden.
Citera
2026-06-04, 18:22
Medlem
godboys avatar
Jag bor i Göteborg, och så vitt jag vet så är det duktigt stängslat hela vägen. Givetvis kan det ju förekomma arbeten utmed sträckan, men man joggar ju fan inte in på en banvall eller tågspår utan att märka det.
Citera
2026-06-04, 18:24
Medlem
Abwehrs avatar
Vid Södra Brogatan finn en lite bro över Mölndalsån, kanske där han kom över och märkte att han inte kom längre.
Men va fan vet jag, om han hade kommit över spåren har han ju ändå E6 att korsa också om han ska till andra sidan.
Citera
2026-06-04, 18:38
Medlem
Räddningstjänsten skriver att detta skedde i Mölndals Kommun
2026-06-04 08:28 Mölndal mölndal Järnväg - påkörd person Ovan jord
https://www.rsgbg.se/Larm/larmlista/

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Men HUR? Seriöst försöker vilt hitta nån punkt mellan Liseberg och Mölndal där det inte krävs svinmycket jobb för att komma in på spåren och du kutar man verkligen i mackadam eller på själva spåren...

Det är verkligen inget man gör av misstag, ens om säg... man joggar och kommer udda och tänker "fuck it vill inte stanna nu" eller nåt. Du måste börja klättra över stängsel eller sprinta över motorvägar.
Citera
2026-06-04, 18:39
Medlem
överlevde han?
Citera
2026-06-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Vid Södra Brogatan finn en lite bro över Mölndalsån, kanske där han kom över och märkte att han inte kom längre.
Men va fan vet jag, om han hade kommit över spåren har han ju ändå E6 att korsa också om han ska till andra sidan.
Bron heter Atögsspången, kanske Mölndals mest obskyra gatunamn.
Citera
2026-06-04, 19:05
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Låter mycket märkligt är det vid en övergång och användandet av hörlurar!

Finns inga övergångar längs detta spår som inte är planskilda, detta är troligen ett av Sveriges mest trafikerade spåravsnitt.
Citera
2026-06-04, 19:07
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bundes-Nigga
Misstänker att personen inte alls varit på någon joggingtur.
Det är någon som försökt göra inbrott i någon arbetsbarack på området, alternativt industriområdet i närheten. Eller försökt reka för att se vad som går att stjäla vid ett senare tillfälle.
Sedan har han blivit upptäckt och försökt fly och då blivit påkörd av tåget.
Området är så kraftigt instängslat att man kan inte bara valsa in där utan att först behöva anstränga sig ordentligt för att ta sig in där.
Kan även ha varit en klottrare. Men de är väl mestadels ute när det är mörkt. Fast det kanske lockar att klottra där det byggs tågtunnel, att få vara först ute med sina fåniga tags.

Ja, något i denna stilen lär det ha varit.
Citera
2026-06-04, 19:38
Medlem
Jag får inte ihop färdvägen. Mellan Liseberg och Mölndal, finns det ens någon gångtunnel/bro under/över E6 som kommer upp/ner mellan E6 och järnvägen? Annars måste han väl, beroende på vilken riktning han kom ifrån, ha passerat eller tänkt passera E6? Vilken stolle.
Citera
2026-06-04, 19:46
Medlem
Ungefär här stod ett tåg och ett antal poliser under morgonen. Tåg har ju förvisso lång bromssträcka så det kanske inte säger så mycket om vart exakt olyckan skedde, å andra sidan kanske inte tågen kör så väldigt fort just här?

https://maps.app.goo.gl/Tn3gqs17DXtRhUuN8
Citera
2026-06-04, 20:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeirardVanDerKlaar
Ungefär här stod ett tåg och ett antal poliser under morgonen. Tåg har ju förvisso lång bromssträcka så det kanske inte säger så mycket om vart exakt olyckan skedde, å andra sidan kanske inte tågen kör så väldigt fort just här?

https://maps.app.goo.gl/Tn3gqs17DXtRhUuN8

Jag körde förbi på motorvägen i förmiddags runt nio-tiden i norrgående riktning och då var både polis och räddningstjänst på plats men jag skulle nog säga att de stod söder om Flöjebergsgatans bro över motorvägen. De stod spärrade ett körfält i södergående riktning och stod även med blåljus på andra sidan järnvägen. Brandmän och poliser stod och pratade eller gick runt och såg ut att leta, men då såg jag inget tåg. Ingen ambulans eller pågående räddningsinsats. Jag trodde faktiskt de letade kroppsdelar efter ett självmord eller olycka.

Som jag minns det bör det ha varit ungefär här. Fast det kan ha varit närmare där GeirardVanDerKlaar satte sin nål, men inte någonstans där Mölndalsån gör helt nära järnvägen eftersom det kunde stå en polisbil på andra sidan spåren.
Senast redigerad av Venator 2026-06-04 kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in