2026-06-04, 13:16
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Facken är en maffiaorganisation, självklart skyddar de bara sina egna. Det är sen gammalt.
Ja, korrumperade arbetsskygga parasiter.
Citera
2026-06-04, 13:19
  #14
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeback.
Hej, jag behöver vägledning kring en uppsägning där jag misstänker att urvalet strider mot föreningsrätten, och hur man realistiskt går vidare utan fackligt stöd.

Bakgrund: Jag har jobbat på ett större tillverkningsföretag i över 20 år. Vid ett varsel blev jag uppsagd trots att jag har längst anställningstid på min avdelning. Urvalet skedde via en avtalsturlista som företaget och den lokala fackklubben förhandlat fram.

När jag försökt ta reda på grunden har jag fått indikationer på att min placering inte berodde på anställningstid eller kompetens, utan på att jag inte var fackligt ansluten vid den tidpunkt då varslet lades. Jag gick med i facket några månader senare.

Jag har vänt mig till företaget och påtalat att jag ifrågasätter urvalet. Svaret från HR var kortfattat att enda vägen att överklaga beslutet är att väcka talan i tingsrätten. Det centrala facket hänvisar tillbaka till den lokala klubben, som ju själva var part i förhandlingen. Jag står alltså i praktiken utan fackligt stöd, och har inte ekonomi att själv driva en process med risk för rättegångskostnader.

Mina frågor:

1. Hur ser beviskraven ut vid en tvist om brott mot föreningsrätten enligt MBL? Vad krävs i praktiken för att visa att medlemskap var avgörande för urvalet, och hur väger till exempel ett muntligt erkännande från en facklig företrädare?

2. Täcker rättsskyddet i en vanlig hemförsäkring arbetsrättsliga tvister av den här typen om man tvingas anlita privat ombud?

3. Finns det någon myndighet eller instans man kan vända sig till när fack och arbetsgivare i samförstånd kan ha åsidosatt föreningsrätten, eller är en stämning i tingsrätten den enda vägen?

Tacksam för konkret input från er som kan arbetsrätt.
Alltså LAS gäller alla oavsett kollektivavtal el inte, facket kör fult här, mkt fult.
https://lagen.nu/1982:80
Citera
2026-06-04, 14:15
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Alltså LAS gäller alla oavsett kollektivavtal el inte, facket kör fult här, mkt fult.
https://lagen.nu/1982:80

Det är även min mening. Men, varför gå via tingsrätten ?

Detta måste väl vara ett fall för AD ? eller MÅSTE man gå via Tingsrätt och sedan om man inte
får rätt, ta saken till AD ?

Man kan inte ge en anställd sämre villkor än dom som är fackligt anslutna.
LAS är en minimum nivå, miniminivå som inte får försämras genom avtal.

Om du inte får hjälp av ditt fackförbund, Inte har rätt till ersättning från hemförsäkring
så kan man ansöka om rättshjälp ( statlig )

Mitt råd: Köp en timmes rättshjälp av advokat.

Med hjälp av vad som framkommer, kontakta arbetsgivaren och begär förhandling samt
påvisa att du biträds av Advokat XX från XX byrån .

Förhandla !
Citera
2026-06-04, 16:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det är även min mening. Men, varför gå via tingsrätten ?

Detta måste väl vara ett fall för AD ? eller MÅSTE man gå via Tingsrätt och sedan om man inte
får rätt, ta saken till AD ?

Det är bara facket som kan gå direkt till AD.
Om facket inte driver din fråga måste man gå via tingsrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Man kan inte ge en anställd sämre villkor än dom som är fackligt anslutna.
LAS är en minimum nivå, miniminivå som inte får försämras genom avtal.

Korrekt.
LAS tillåter dock att facket och AG förhandlar fram en turordningslista vid uppsägningar som helt bortser från turordningen enligt LAS.
Man får dock inte basera listan på medlemskap, utan skall vara baserat på meriter och företagets behov och andra liknande kriterier.

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om du inte får hjälp av ditt fackförbund, Inte har rätt till ersättning från hemförsäkring
så kan man ansöka om rättshjälp ( statlig )

Man har bara rätt till rättshjälp om man har en årsinkomst på under 260 000kr.

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Mitt råd: Köp en timmes rättshjälp av advokat.

Bra råd, instämmer!

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Med hjälp av vad som framkommer, kontakta arbetsgivaren och begär förhandling samt
påvisa att du biträds av Advokat XX från XX byrån .

Förhandla !


Håller med. Begär ut underlaget för hur avtalsturlista har tagits fram.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2026-06-04 kl. 16:56.
Citera
2026-06-04, 16:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeback.
Hej, jag behöver vägledning kring en uppsägning där jag misstänker att urvalet strider mot föreningsrätten, och hur man realistiskt går vidare utan fackligt stöd.

Bakgrund: Jag har jobbat på ett större tillverkningsföretag i över 20 år. Vid ett varsel blev jag uppsagd trots att jag har längst anställningstid på min avdelning. Urvalet skedde via en avtalsturlista som företaget och den lokala fackklubben förhandlat fram.

När jag försökt ta reda på grunden har jag fått indikationer på att min placering inte berodde på anställningstid eller kompetens, utan på att jag inte var fackligt ansluten vid den tidpunkt då varslet lades. Jag gick med i facket några månader senare.

Jag har vänt mig till företaget och påtalat att jag ifrågasätter urvalet. Svaret från HR var kortfattat att enda vägen att överklaga beslutet är att väcka talan i tingsrätten. Det centrala facket hänvisar tillbaka till den lokala klubben, som ju själva var part i förhandlingen. Jag står alltså i praktiken utan fackligt stöd, och har inte ekonomi att själv driva en process med risk för rättegångskostnader.

Mina frågor:

1. Hur ser beviskraven ut vid en tvist om brott mot föreningsrätten enligt MBL? Vad krävs i praktiken för att visa att medlemskap var avgörande för urvalet, och hur väger till exempel ett muntligt erkännande från en facklig företrädare?

2. Täcker rättsskyddet i en vanlig hemförsäkring arbetsrättsliga tvister av den här typen om man tvingas anlita privat ombud?

3. Finns det någon myndighet eller instans man kan vända sig till när fack och arbetsgivare i samförstånd kan ha åsidosatt föreningsrätten, eller är en stämning i tingsrätten den enda vägen?

Tacksam för konkret input från er som kan arbetsrätt.


1) Bevisbördan är delad. Du behöver ha något som styrker att det handlar om brott mot föreningsrätten och AG/facket behöver ha något som visar att så inte är fallet.
Rimligen kommer facket och AG behöva motivera hur listan tagits fram.

Muntligt erkännande beror väldigt mycket på. Vem det är och under vilka omständigheter. En representant som inte var med under förhandlingen som inte har direkt kunskap, den personens uttalande har lågt bevisvärde. Om det kommer från en företrädare som har direkt kunskap väger det tungt.
Är det ett erkännande inför rätten väger det väldigt tungt. Är det ett erkännande som är inspelat i hemlighet i ett privat samtal mellan dig och personen väger det mycket lättare, det går att bortförklara om den personen sedan säger annat i rätten.

Hur ser det ut för övriga anställda? Är det fler som inte var med i facket som inte var med i avtalsturlistan eller har andra som inte varit med skyddats av listan.
Det kan ha stor betydelse. Om det var fler som inte var med i facket men som inte drabbades så talar det starkt för att medlemskap inte var avgörande.
Om alla som inte var med i facket inte skyddades av listan så bevisar det i princip att det är fråga om brott mot föreningsrätten

2) De flesta hemförsäkringar täcker INTE arbetsrättsliga tvister. Det brukar man få ha tillägg på.
Men det varierar givetvis mellan olika försäkringsbolag och olika "försäkringspaket" etc.
Kolla alltså upp just vad som står i ditt specifika avtal.

3) Det är stämning i tingsrätten som gäller.
Om du har en inkomst på under 260 000kr kan du få rättshjälp av staten.
Citera
2026-06-04, 17:26
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
1) Bevisbördan är delad. Du behöver ha något som styrker att det handlar om brott mot föreningsrätten och AG/facket behöver ha något som visar att så inte är fallet.
Rimligen kommer facket och AG behöva motivera hur listan tagits fram.

Muntligt erkännande beror väldigt mycket på. Vem det är och under vilka omständigheter. En representant som inte var med under förhandlingen som inte har direkt kunskap, den personens uttalande har lågt bevisvärde. Om det kommer från en företrädare som har direkt kunskap väger det tungt.
Är det ett erkännande inför rätten väger det väldigt tungt. Är det ett erkännande som är inspelat i hemlighet i ett privat samtal mellan dig och personen väger det mycket lättare, det går att bortförklara om den personen sedan säger annat i rätten.

Hur ser det ut för övriga anställda? Är det fler som inte var med i facket som inte var med i avtalsturlistan eller har andra som inte varit med skyddats av listan.
Det kan ha stor betydelse. Om det var fler som inte var med i facket men som inte drabbades så talar det starkt för att medlemskap inte var avgörande.
Om alla som inte var med i facket inte skyddades av listan så bevisar det i princip att det är fråga om brott mot föreningsrätten

2) De flesta hemförsäkringar täcker INTE arbetsrättsliga tvister. Det brukar man få ha tillägg på.
Men det varierar givetvis mellan olika försäkringsbolag och olika "försäkringspaket" etc.
Kolla alltså upp just vad som står i ditt specifika avtal.

3) Det är stämning i tingsrätten som gäller.
Om du har en inkomst på under 260 000kr kan du få rättshjälp av staten.

Det är ett stort varsel (80+), och egentligen bryr jag mig inte. Jag är studieledig 1 av mina 2 år och är redan inne på omställning till annat yrke. Dock tycker jag rätt skall vara rätt, fel ska vara fel.

Jag har försökt "förhandla" med HR själv. Dvs att jag åtminstone blir arbetsbefriad fram till uppsägning, dvs jag är redan studieledig, det handlar eg. för dom enbart om att ta boret studieledigheten och betala lön, men det totalvägrar. De vet vilken deals som gjorts och att facket inte backar mig.

Flera personer som inte var med i facket hart alla blivit uppsagda. Jag har pratat med den lokala klubben själv, och de sa rakt ut, att de har prioriterat medlemmar först. Personen som sa detta är mycket väl insatt i förhandlingarna och sa vid flera tillfällen (finns inspelat "i hemlighet" via telefonsamtal mellan mig och personen på det lokala faket) att Jag gick med i facket först i mars, varslet annonserades i januari, i maj fick berörda personer besked om uppsägning. För min del 6 månader, med tanke på 20 år+ erfarenhet.

Jag har ingen hemförsäkring "extra" förutom den min fru har via annat fackförbund. Därför är jag heller inte så sugen på att spendera pengar på detta, eftersom vid förlust så betalar jag inte enbart mina utgifter utan även företagets. A-kassan mm är inget problem, då jag tar examen först om 1 år.
Citera
2026-06-04, 22:03
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeback.
Hej, jag behöver vägledning kring en uppsägning där jag misstänker att urvalet strider mot föreningsrätten, och hur man realistiskt går vidare utan fackligt stöd.

Bakgrund: Jag har jobbat på ett större tillverkningsföretag i över 20 år. Vid ett varsel blev jag uppsagd trots att jag har längst anställningstid på min avdelning. Urvalet skedde via en avtalsturlista som företaget och den lokala fackklubben förhandlat fram.

När jag försökt ta reda på grunden har jag fått indikationer på att min placering inte berodde på anställningstid eller kompetens, utan på att jag inte var fackligt ansluten vid den tidpunkt då varslet lades. Jag gick med i facket några månader senare.

Jag har vänt mig till företaget och påtalat att jag ifrågasätter urvalet. Svaret från HR var kortfattat att enda vägen att överklaga beslutet är att väcka talan i tingsrätten. Det centrala facket hänvisar tillbaka till den lokala klubben, som ju själva var part i förhandlingen. Jag står alltså i praktiken utan fackligt stöd, och har inte ekonomi att själv driva en process med risk för rättegångskostnader.

Mina frågor:

1. Hur ser beviskraven ut vid en tvist om brott mot föreningsrätten enligt MBL? Vad krävs i praktiken för att visa att medlemskap var avgörande för urvalet, och hur väger till exempel ett muntligt erkännande från en facklig företrädare?

2. Täcker rättsskyddet i en vanlig hemförsäkring arbetsrättsliga tvister av den här typen om man tvingas anlita privat ombud?

3. Finns det någon myndighet eller instans man kan vända sig till när fack och arbetsgivare i samförstånd kan ha åsidosatt föreningsrätten, eller är en stämning i tingsrätten den enda vägen?

Tacksam för konkret input från er som kan arbetsrätt.
Ok, så när det börjar brännas under fötterna går man med i facket? Då passar det att få hjälp? Ungefär som när alla skulle gå med i a-kassan under covid? Då vill man ha skydd av alla som betalat premie i 20-30-40 år. Gå förbi alla regler? Nä, svensken har blivit en jävla pussycat-mes!!!
Dessutom hade jag skämts ögonen ur mig om jag hade försökt klamra mig fast vid en arbetsgivare som inte vill ha kvar mig.
__________________
Senast redigerad av Lelleolsson 2026-06-04 kl. 22:16.
Citera
2026-06-05, 08:24
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Ok, så när det börjar brännas under fötterna går man med i facket? Då passar det att få hjälp? Ungefär som när alla skulle gå med i a-kassan under covid? Då vill man ha skydd av alla som betalat premie i 20-30-40 år. Gå förbi alla regler? Nä, svensken har blivit en jävla pussycat-mes!!!
Dessutom hade jag skämts ögonen ur mig om jag hade försökt klamra mig fast vid en arbetsgivare som inte vill ha kvar mig.

Du verkar blanda ihop hur en frivillig försäkring (a-kassan) fungerar med hur svensk lagstiftning fungerar.

Vi har redan en lag om anställningsskydd (LAS) i det här landet. Det du helt öppet förespråkar är alltså ett system där man måste betala en månadsavgift till en intresseorganisation – annars sätter de sig med arbetsgivaren och skriver egna regler för att medvetet runda lagens turordning och kasta ut en.

Om du tycker att det är ett rimligt system att betala för beskyddarverksamhet ā la maffian för att slippa bli bortförhandlad från svensk lag, så får det stå för dig. Här i juridikforumet diskuterar vi dock vad som faktiskt är lagligt.
Citera
2026-06-05, 08:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Facken är en maffiaorganisation, självklart skyddar de bara sina egna. Det är sen gammalt.
Facken är väl medlemsorganisationer? Varför ska de företräda de som valt att inte vara medlemmar?
Citera
2026-06-05, 08:57
  #22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickshift
Sist in-först ut gäller om facket och arbetsgivaren inte kommer överens. Facket förhandlar för sina medlemmar och du omfattas inte.

Inte mycket du kan göra

MAO bör alla arbetstagare ta detta som en stor varning och gå med i facket omedelbart.
Då det är det enda som ger en sist in, först ut-försäkringen som folk kämpade för så länge.

Spelar ingen roll om man så är moderat eller liknande och hatar vänstern, facket är nödvändigt som en billig försäkring.

Sjukt att det ska vara så. Den regeln borde naturligtvis gälla HELA arbetsplatsen, ALLA arbetstagare.
Citera
2026-06-05, 08:58
  #23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Facken är väl medlemsorganisationer? Varför ska de företräda de som valt att inte vara medlemmar?

Korrekt. Men. Det värsta är att de ofta går på arbetsgivarens linje, emot arbetstagarens väl och ve.
Citera
2026-06-05, 09:06
  #24
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Facken är väl medlemsorganisationer? Varför ska de företräda de som valt att inte vara medlemmar?

Exakt, varför har facken förhandlingsrätt även för de som inte är medlemmar?

Det är många ställen som facken anser sig ha rätten att tala även för icke-medlemmar, också något som de genom socialdemokratisk politik har fått lagligt stöd för. Jag är helt för att montera ner detta och låta facken stå på egna ben.

Men tills dess att faktisk frihet från fackföreningar är möjligt för enskilda anställda, så kanske man bör kunna kräva att de ska förhålla sig någorlunda opartiskt vad det gäller medlemskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in