Citat:
Ursprungligen postat av
-Felix_
Det är även min mening. Men, varför gå via tingsrätten ?
Detta måste väl vara ett fall för AD ? eller MÅSTE man gå via Tingsrätt och sedan om man inte
får rätt, ta saken till AD ?
Man kan inte ge en anställd sämre villkor än dom som är fackligt anslutna.
LAS är en minimum nivå, miniminivå som inte får försämras genom avtal.
Om du inte får hjälp av ditt fackförbund, Inte har rätt till ersättning från hemförsäkring
så kan man ansöka om rättshjälp ( statlig )
Mitt råd: Köp en timmes rättshjälp av advokat.
Med hjälp av vad som framkommer, kontakta arbetsgivaren och begär förhandling samt
påvisa att du biträds av Advokat XX från XX byrån .
Förhandla !
Tingsrätten är en brottsdomstol det måste bli förvaltningsdomstolarna.
Chatgpt:
Ja, även om du inte är med i facket gäller LAS för dig.
Om du anser att du blivit olagligt uppsagd kan du normalt:
Begära att uppsägningen ogiltigförklaras om den saknar sakliga skäl eller om arbetsgivaren inte följt reglerna.
Kräva skadestånd för ekonomisk förlust och/eller brott mot LAS.
Själv driva ärendet i domstol om du inte har fackligt stöd.
Det viktiga är att agera snabbt. Tidsfristerna kan vara mycket korta, ofta två veckor för att bestrida uppsägningen. Missar man fristen kan rätten att angripa uppsägningen gå förlorad.
För att kunna säga mer konkret behöver jag veta:
Är du uppsagd på grund av arbetsbrist eller personliga skäl?
När fick du uppsägningsbeskedet?
Fick du det skriftligt?
Hur länge har du varit anställd?
Skriv gärna några rader om vad som hänt så kan jag förklara vilka LAS-regler som kan vara aktuella i just ditt fall.