2026-06-05, 09:17
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Exakt, varför har facken förhandlingsrätt även för de som inte är medlemmar?

Det är många ställen som facken anser sig ha rätten att tala även för icke-medlemmar, också något som de genom socialdemokratisk politik har fått lagligt stöd för. Jag är helt för att montera ner detta och låta facken stå på egna ben.

Men tills dess att faktisk frihet från fackföreningar är möjligt för enskilda anställda, så kanske man bör kunna kräva att de ska förhålla sig någorlunda opartiskt vad det gäller medlemskap?
Det är väl lite som att hyresgästföreningen förhandlar hyror även åt personer som inte är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det hade kanske blivit lite väl bökigt om hyresvärdar måste förhandla hyran med varje enskild hyresgäst.
Citera
2026-06-05, 09:28
  #26
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeback.
Hej, jag behöver vägledning kring en uppsägning där jag misstänker att urvalet strider mot föreningsrätten, och hur man realistiskt går vidare utan fackligt stöd.

Bakgrund: Jag har jobbat på ett större tillverkningsföretag i över 20 år. Vid ett varsel blev jag uppsagd trots att jag har längst anställningstid på min avdelning. Urvalet skedde via en avtalsturlista som företaget och den lokala fackklubben förhandlat fram.

När jag försökt ta reda på grunden har jag fått indikationer på att min placering inte berodde på anställningstid eller kompetens, utan på att jag inte var fackligt ansluten vid den tidpunkt då varslet lades. Jag gick med i facket några månader senare.

Jag har vänt mig till företaget och påtalat att jag ifrågasätter urvalet. Svaret från HR var kortfattat att enda vägen att överklaga beslutet är att väcka talan i tingsrätten. Det centrala facket hänvisar tillbaka till den lokala klubben, som ju själva var part i förhandlingen. Jag står alltså i praktiken utan fackligt stöd, och har inte ekonomi att själv driva en process med risk för rättegångskostnader.

Mina frågor:

1. Hur ser beviskraven ut vid en tvist om brott mot föreningsrätten enligt MBL? Vad krävs i praktiken för att visa att medlemskap var avgörande för urvalet, och hur väger till exempel ett muntligt erkännande från en facklig företrädare?

2. Täcker rättsskyddet i en vanlig hemförsäkring arbetsrättsliga tvister av den här typen om man tvingas anlita privat ombud?

3. Finns det någon myndighet eller instans man kan vända sig till när fack och arbetsgivare i samförstånd kan ha åsidosatt föreningsrätten, eller är en stämning i tingsrätten den enda vägen?

Tacksam för konkret input från er som kan arbetsrätt.
Notera att LAS har hyfsat korta preskriptionstider för att agera vid felaktig uppsägning. Du har 4 månader på dig. Du måste underrätta arbetsgivaren skriftligt om ditt krav på skadestånd inom 4 månader från den dag uppsägningen skedde och det är samma sak om du vill ogiltigförklara uppsägningen. Du måste väcka talan i tingsrätten inom 4 månader efter att uppsägningen skedde. Bara så att du inte missar den här delen.

Har du hemförsäkring med rättsskydd?

Bäst tips (som någon redan skrivit) är att köpa lite konsultation.

EDIT 1:
Du har laglig rätt att få en skriftlig motivering till varför du blev uppsagd.

EDIT 2:
Jag blev osäker nu angående om du vill ogiltigförklara uppsägningen. Den kanske bara är 2 veckor efter beskedet och inte 4 månader som jag skrev.
__________________
Senast redigerad av MrTomte 2026-06-05 kl. 09:34.
Citera
2026-06-05, 09:28
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeback.
Du verkar blanda ihop hur en frivillig försäkring (a-kassan) fungerar med hur svensk lagstiftning fungerar.

Vi har redan en lag om anställningsskydd (LAS) i det här landet. Det du helt öppet förespråkar är alltså ett system där man måste betala en månadsavgift till en intresseorganisation – annars sätter de sig med arbetsgivaren och skriver egna regler för att medvetet runda lagens turordning och kasta ut en.

Om du tycker att det är ett rimligt system att betala för beskyddarverksamhet ā la maffian för att slippa bli bortförhandlad från svensk lag, så får det stå för dig. Här i juridikforumet diskuterar vi dock vad som faktiskt är lagligt.
Du har helt rätt. Jag frågar mig bara varför han/hon plötsligt fick så bråttom att gå med i facket. Antar att det var för att omfattas av dess omsorg. Men den dörren hann stängas.
Sen är det ju helt rätt att han/hon får driva det här vidare via lämpliga rättsinstanser, men då på egen hand.
Sen verkar ju arbetsgivaren inte särskilt pigg på att behålla honom/henne, oklart varför.
Citera
2026-06-05, 09:44
  #28
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det är även min mening. Men, varför gå via tingsrätten ?

Detta måste väl vara ett fall för AD ? eller MÅSTE man gå via Tingsrätt och sedan om man inte
får rätt, ta saken till AD ?

Man kan inte ge en anställd sämre villkor än dom som är fackligt anslutna.
LAS är en minimum nivå, miniminivå som inte får försämras genom avtal.

Om du inte får hjälp av ditt fackförbund, Inte har rätt till ersättning från hemförsäkring
så kan man ansöka om rättshjälp ( statlig )

Mitt råd: Köp en timmes rättshjälp av advokat.

Med hjälp av vad som framkommer, kontakta arbetsgivaren och begär förhandling samt
påvisa att du biträds av Advokat XX från XX byrån .

Förhandla !
Tingsrätten är en brottsdomstol det måste bli förvaltningsdomstolarna.
Chatgpt:
Ja, även om du inte är med i facket gäller LAS för dig.

Om du anser att du blivit olagligt uppsagd kan du normalt:

Begära att uppsägningen ogiltigförklaras om den saknar sakliga skäl eller om arbetsgivaren inte följt reglerna.
Kräva skadestånd för ekonomisk förlust och/eller brott mot LAS.
Själv driva ärendet i domstol om du inte har fackligt stöd.

Det viktiga är att agera snabbt. Tidsfristerna kan vara mycket korta, ofta två veckor för att bestrida uppsägningen. Missar man fristen kan rätten att angripa uppsägningen gå förlorad.

För att kunna säga mer konkret behöver jag veta:

Är du uppsagd på grund av arbetsbrist eller personliga skäl?
När fick du uppsägningsbeskedet?
Fick du det skriftligt?
Hur länge har du varit anställd?

Skriv gärna några rader om vad som hänt så kan jag förklara vilka LAS-regler som kan vara aktuella i just ditt fall.
__________________
Senast redigerad av grey.eagle 2026-06-05 kl. 09:47.
Citera
2026-06-05, 10:42
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Ok, så när det börjar brännas under fötterna går man med i facket? Då passar det att få hjälp? Ungefär som när alla skulle gå med i a-kassan under covid? Då vill man ha skydd av alla som betalat premie i 20-30-40 år. Gå förbi alla regler? Nä, svensken har blivit en jävla pussycat-mes!!!
Dessutom hade jag skämts ögonen ur mig om jag hade försökt klamra mig fast vid en arbetsgivare som inte vill ha kvar mig.

Ledsen om jag krossar din bild av att medlemskap i fackförening skulle vara någon form av skydd
vid varsel. Jag har erfarenhet av Pappersfackförbund.
20 personer skulle varslas, facket förhandlar och nästan 100% av dom som varslas är äldre +50 år,
trotjänare. Medlemmar sedan som var tonåringar.

Dom skulle skyddas av LAS. Men finns det kollektivavtal så har facket förhandlingsrätt
för dej och du kan inget säga.

Ditt skydd i lagen betyder inget när nepotistiska fackombud väljer
ut vilka som skall få stanna efter familjeband, duktiga fotbollsspelare i den lokala klubben,
jaktkompisar etc

Företaget var ju glada, dom blev av med dom äldre dyrare gubbarna och kvar blev dom yngre
med lägre lön.
Citera
2026-06-05, 12:43
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeback.
Hej, jag behöver vägledning kring en uppsägning där jag misstänker att urvalet strider mot föreningsrätten, och hur man realistiskt går vidare utan fackligt stöd.

Bakgrund: Jag har jobbat på ett större tillverkningsföretag i över 20 år. Vid ett varsel blev jag uppsagd trots att jag har längst anställningstid på min avdelning. Urvalet skedde via en avtalsturlista som företaget och den lokala fackklubben förhandlat fram.

När jag försökt ta reda på grunden har jag fått indikationer på att min placering inte berodde på anställningstid eller kompetens, utan på att jag inte var fackligt ansluten vid den tidpunkt då varslet lades. Jag gick med i facket några månader senare.

Jag har vänt mig till företaget och påtalat att jag ifrågasätter urvalet. Svaret från HR var kortfattat att enda vägen att överklaga beslutet är att väcka talan i tingsrätten. Det centrala facket hänvisar tillbaka till den lokala klubben, som ju själva var part i förhandlingen. Jag står alltså i praktiken utan fackligt stöd, och har inte ekonomi att själv driva en process med risk för rättegångskostnader.

Mina frågor:

1. Hur ser beviskraven ut vid en tvist om brott mot föreningsrätten enligt MBL? Vad krävs i praktiken för att visa att medlemskap var avgörande för urvalet, och hur väger till exempel ett muntligt erkännande från en facklig företrädare?

2. Täcker rättsskyddet i en vanlig hemförsäkring arbetsrättsliga tvister av den här typen om man tvingas anlita privat ombud?

3. Finns det någon myndighet eller instans man kan vända sig till när fack och arbetsgivare i samförstånd kan ha åsidosatt föreningsrätten, eller är en stämning i tingsrätten den enda vägen?

Tacksam för konkret input från er som kan arbetsrätt.

Vi hade liknande situation på jobbet precis då företaget varslade alla som inte var med i facket. Företaget får goodwill hos facket som i sin tur är snällare vid nästa förhandling. Det finns helt enkelt ingen downside med det då både fack och arbetsgivare vinner på det upplägget. Detta har hänt på samtliga företag jag varit anställd hos och jag har ändå sagt till mina kollegor att ifall de varit anställda länge så är fackets avgift bättre att betala än a-kassan (om man måste välja). Bästa är givetvis att betala båda då det är dumsnålt då det finns andra utgiftsposter som bör skäras i först.
Citera
2026-06-05, 12:53
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Alltså LAS gäller alla oavsett kollektivavtal el inte, facket kör fult här, mkt fult.
https://lagen.nu/1982:80

Det behöver inte alls vara så. På mitt gamla företag så hade företaget redan lagt fram en lista med alla de som inte var med i facket när vår fackordförande kom in i rummet. Platschefen frågade ifall det var ok att kicka dessa pga arbetsbrist. Vår ordförande sa.... nä han sa ingenting för att han visste att det skulle gå emot regelverket. Genom detta drag så slapp platschefen dålig stämning mellan fack och företag, samtidigt som facket inte gjorde något fel. Det var ju inte facket som lade fram listan och bad platschefen att kicka dessa först. Som jag förstår det så är det ofta så det går till eftersom både företag och fack vet att enskilda personer inte har råd eller ork att gå till tingsrätten. Därmed så råder jag alla som inte har en spetskompetens som arbete att gå med i facket då de är lätt att runda regelverket. Allt annat är dumsnålt.
Citera
2026-06-05, 14:03
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Ledsen om jag krossar din bild av att medlemskap i fackförening skulle vara någon form av skydd
vid varsel. Jag har erfarenhet av Pappersfackförbund.
20 personer skulle varslas, facket förhandlar och nästan 100% av dom som varslas är äldre +50 år,
trotjänare. Medlemmar sedan som var tonåringar.

Dom skulle skyddas av LAS. Men finns det kollektivavtal så har facket förhandlingsrätt
för dej och du kan inget säga.

Ditt skydd i lagen betyder inget när nepotistiska fackombud väljer
ut vilka som skall få stanna efter familjeband, duktiga fotbollsspelare i den lokala klubben,
jaktkompisar etc

Företaget var ju glada, dom blev av med dom äldre dyrare gubbarna och kvar blev dom yngre
med lägre lön.
Arbetsgivaren får göra undantag från turordningsreglerna . Exakta siffran vet jag inte.
Citera
2026-06-05, 14:11
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Arbetsgivaren får göra undantag från turordningsreglerna . Exakta siffran vet jag inte.

På små arbetsplatser funkar det. Men vid stora varsel så är det bara en handfull dom kan undanta.
Citera
2026-06-05, 19:17
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
MAO bör alla arbetstagare ta detta som en stor varning och gå med i facket omedelbart.
Helt korrekt, arbetsgivaren är en mäktig spelare i en arbetstvist. Man vill inte ens tänka tanken att stå emot en sådan för att spara några hundralappar varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Då det är det enda som ger en sist in, först ut-försäkringen som folk kämpade för så länge.

Nej, det är sist in först ut som gäller om facket och arbetsgivaren inte kommer överens.
Om arbetsgivaren vill varsla 4 av 10 så blir det 4 av 10 med sist in först ut om de inte kommer överens.
Om de kommer överens blir det kanske bara 2 av 10 varslade efter fackets förhandling. Men varför skall de förhandla för de som inte är medlemmar?

Det är inte så att lagen bara gäller för de som är medlemmar. Det viktiga att förstå här är att det också skett en förhandling om turordning och arbetsgivaren har inte fått som denne velat helt och hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Spelar ingen roll om man så är moderat eller liknande och hatar vänstern, facket är nödvändigt som en billig försäkring.

Japp
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Sjukt att det ska vara så. Den regeln borde naturligtvis gälla HELA arbetsplatsen, ALLA arbetstagare.
Nej så är det inte, vilket jag förklarar ovan
Citera
2026-06-05, 19:25
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
På små arbetsplatser funkar det. Men vid stora varsel så är det bara en handfull dom kan undanta.
Bra, då var det som jag trodde.
Citera
2026-06-07, 01:31
  #36
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1976580-om-medbestammande-i-arbetslivet_sfs-1976-580/

Föreningsrätten? Ingen har väl hindrat dig från att vara med i facket? Men hade du lagt fack-avgiften i fonder/aktier istället över 20 års tid hade du skrapat ihop en årslön vid det här laget.
Den negativa föreningsrätten, dumskalle. Rätten att inte vara medlem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in