2026-06-03, 22:43
  #1
Medlem
Jag har inte gjort lumpen men jag vet ju att man får lära sig att skjuta, slåss, kasta handgranater och spränga.

Men hur får man lära sig att döda en annan människa?
Förbereda sig mentalt alltså.
Alla kan ju sikta och skjuta på en tavla men det är nog värre när den tavlan är en människa.

Mvh Björn
Citera
2026-06-03, 22:51
  #2
Medlem
karjus avatar
Den människan är ju tänkt att vara din fiende. Men det kan såklart hända att du hamnar i ett krig där du tvingas skjuta människor som inte är dina fiender... förutom att de försöker döda dig
Citera
2026-06-03, 22:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Jag har inte gjort lumpen men jag vet ju att man får lära sig att skjuta, slåss, kasta handgranater och spränga.

Men hur får man lära sig att döda en annan människa?
Förbereda sig mentalt alltså.
Alla kan ju sikta och skjuta på en tavla men det är nog värre när den tavlan är en människa.

Mvh Björn
Så känner nog dom flesta men efter utbildning så är det du eller fienden så skjut först så kanske du klarar dig.
Citera
2026-06-03, 22:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Jag har inte gjort lumpen men jag vet ju att man får lära sig att skjuta, slåss, kasta handgranater och spränga.

Men hur får man lära sig att döda en annan människa?
Förbereda sig mentalt alltså.
Alla kan ju sikta och skjuta på en tavla men det är nog värre när den tavlan är en människa.

Mvh Björn
Jag har gjort lumpen och det gör något med en människa att kunna sätta ihop sitt vapen från lösa delar inom 20 sekunder trots att man befinner sig i mörker utan att kunna se. Man vet vad vapnet och övningen är till för och man känner det till slut bättre än något annat. Mer mental förberedelse än så behövs knappast. Resten får ge sig i strid.
Citera
2026-06-03, 23:02
  #5
Medlem
HRTs avatar
Det märker du om du någonsin för göra lumpen.
Citera
2026-06-03, 23:05
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Nu är ju ryssen inte människor utan en elak FI...

Men brukar inte vara ett problem för de unga människor det handlar om. Att gå från träning till att skjuta på en tavla till att döda andra människor. Om man ser historiskt. Det brukar vara detta med vetskapen att du själv kan dö om du inte skjuter först som brukar göra susen!
Citera
2026-06-03, 23:19
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Man får lära sig skjuta pappgubbar, man får teoretiskt lära sig hur man sliter öronen av en fiende i närkamp (fick i alla falla jag) öronen sitter tydligen rätt löst, vrid nedåt och slit. Försätter fienden i en smärtschock så du kan döda honom.
Citera
2026-06-03, 23:35
  #8
Avstängd
Är nog intressantare att fråga om hur Polisen bär sig åt, tillskillnad mot svensk militär så använder dom ju faktiskt skjutvapen i verkliga situationer och inte bara på övning.
Citera
2026-06-03, 23:40
  #9
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Jag har inte gjort lumpen men jag vet ju att man får lära sig att skjuta, slåss, kasta handgranater och spränga.

Men hur får man lära sig att döda en annan människa?
Förbereda sig mentalt alltså.
Alla kan ju sikta och skjuta på en tavla men det är nog värre när den tavlan är en människa.

Mvh Björn

Gör lumpen så får du lära dig just det eller så blir jägare och ge dig ut i skogen och skjut rådjur, älg, björn mm!
Citera
2026-06-03, 23:43
  #10
Moderator
tobess avatar
Man övar, övar lite till, och lite till, tills att det sitter i ryggmärgen.

Sen om skiten träffar fläkten så kommer en del inte att klara av det, men sannolikheten att dom gör det är markant större tack vare/pga att man tränat på alla moment som leder upp till det.

Sen ska man ju inte heller underskatta ren överlevnadsinstinkt. Om det står mellan att döda eller dödas så har kommer de flesta att välja det tidigare, om de nu inte sedan tidigare på något sätt är självdestruktiva.
Citera
2026-06-04, 00:06
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Man övar, övar lite till, och lite till, tills att det sitter i ryggmärgen.

Sen om skiten träffar fläkten så kommer en del inte att klara av det, men sannolikheten att dom gör det är markant större tack vare/pga att man tränat på alla moment som leder upp till det.

Sen ska man ju inte heller underskatta ren överlevnadsinstinkt. Om det står mellan att döda eller dödas så har kommer de flesta att välja det tidigare, om de nu inte sedan tidigare på något sätt är självdestruktiva.

Jo det är om allvar man kommer se det. Värsta stridspitten när det är övning kommer kanske sitta och skaka och gråta efter mamma väl när det är på riktigt. Medan tvärtom kan gälla. Att sådana som inte alls verkade bra på detta, blir de som räddar dagen.

Sådant som aldrig går att veta. Trots att det har gjorts otal experiment för att kunna reda ut detta redan under övning. Eller då göra just det automatiserat i olika moment som övas och övas och övas lite till.

Det man söker efter är ju de som gör jobbet. Skjuter och dödar men inte beter sig som Rambos.
Citera
2026-06-04, 00:17
  #12
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är om allvar man kommer se det. Värsta stridspitten när det är övning kommer kanske sitta och skaka och gråta efter mamma väl när det är på riktigt. Medan tvärtom kan gälla. Att sådana som inte alls verkade bra på detta, blir de som räddar dagen.

Sådant som aldrig går att veta. Trots att det har gjorts otal experiment för att kunna reda ut detta redan under övning. Eller då göra just det automatiserat i olika moment som övas och övas och övas lite till.

Det man söker efter är ju de som gör jobbet. Skjuter och dödar men inte beter sig som Rambos.

Nej, det är nog lite i kategorin svårt att veta före man står inför scenariot.

I samma kategori (nåja) har det ju forskats och undersökts en del pga diverse mord/masskjutningar. Ibland så ser man kommentarer från vänner, familj och bekanta till gärningsmännen att de har varit jättesnälla, harmlösa och att de aldrig ens kunnat föreställa sig något sådant o.s.v. o.s.v.

Ibland är det säkert bara spel för gallerierna men ibland är det helt genuint. För vissa verkar det helt enkelt finnas en omställningsknapp någonstans inne i skallen som verkar vara svår att upptäcka eller precisera.

Hade man på förhand vetat vem som kommer att skita på sig och vem som blir en krigshjälte hade man nog varit betydligt mer selektiv vem som blir soldat eller inte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in