2026-06-04, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Men hur får man lära sig att döda en annan människa?
Förbereda sig mentalt alltså.
Alla kan ju sikta och skjuta på en tavla men det är nog värre när den tavlan är en människa.

Man avprogrammeras mentalt och får lära sig att blint följa/lyda order, ren och skär hjärntvätt skulle man kunna kalla det. Det sker mer eller mindre sublimt genom exempelvis nedbrytning innan du byggs upp till en "starkare" människa, att döda andra människor går emot vår naturliga instinkt förutsatt att man är frisk sm individ. Så precis som du misstänker innehåller "utbildningen" lite mer än att lära sig att sikta och trycka av.
Citera
2026-06-04, 01:20
Medlem
pn222jws avatar
Soldaten är en oftast kugge i ett större maskineri. En gruppmedlem som har en teknologisk funktion som viktigaste uppgift. Det är nästan bara elitsoldater som tränar på närstrid. I och med att väst vill skapa det förlustlösa militärförsvaret blir dödandet nästan automatiserat.
Citera
2026-06-04, 01:20
Medlem
En del får ju öva på levande grisar. Men för majoriteten handlar det om att lära sig allt annat runt omkring med skytte, vapenvård, kamouflering, kampsport etc
Citera
2026-06-04, 01:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Av naturliga skäl lär man inte ut sånt i utbildningar som är tänkta för en så stor del av befolkningen...
Citera
2026-06-04, 01:43
Medlem
Citat:
Jag har inte gjort lumpen men jag vet ju att man får lära sig att skjuta, slåss, kasta handgranater och spränga.

Alla kan ju sikta och skjuta på en tavla men det är nog värre när den tavlan är en människa.

Mvh Björn

Skulle mer vilja säga att lumpen lär en hur man ska överleva och inte lära sig att döda.
Visst att man lär sig att skjuta och så, men man lär sig en jäkla massa annat med som är väldigt nyttigt i vanliga livet.
Man får ofta en bra grund i sjukvård, skadehantering och andra såna saker som man har nytta av civilt med.
Men för att gå tillbaks till frågan hur man får "lära sig att döda".
Visst att man tränar mot en tavla eller andra typer av mål.
Men säg att "tavlan" skulle skjuta på en, då är det bra att veta hur man skjuter tillbaks om man säger så.
Citera
2026-06-04, 05:10
Medlem
Citat:
Jag har inte gjort lumpen men jag vet ju att man får lära sig att skjuta, slåss, kasta handgranater och spränga.

Skjuta? Undermåligt.
Slåss? Inte alls.
Kasta handgranat? En liten snabbisövning där man fick hålla en i handen en gång.
Spränga? Inte alls.

Ja någon proper stridspitt blev man då inte utbildad till (Stridsfordonsförare I5).
Citera
2026-06-04, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugg.och.jenka
Skjuta? Undermåligt.
Slåss? Inte alls.
Kasta handgranat? En liten snabbisövning där man fick hålla en i handen en gång.
Spränga? Inte alls.

Ja någon proper stridspitt blev man då inte utbildad till (Stridsfordonsförare I5).

Det var ett tag sen jag gjorde lumpen men mittemot runt 1995 så fick vi då iallafall lära oss skjuta, kasta handgranat, spränga saker, men att slåss fick vi aldrig igenom. Då var jag iofs ingen stridspitt heller, så vissa fick säkert träna på sånt med.
Sen tror jag inte att man blir mentalt förberedd på att skjuta ihjäl någon annan. Den delen har iallafall inte jag sett under min tid i lumpen.
Citera
2026-06-04, 06:02
Medlem
mikkelbergs avatar
Nej, så här ska det vara;

Lumpen - Lära sig bli en del i ett försvar, ett försvar som består av många olika instanser.

Tex, ingår du i en Trossgrupp i ett armeförband, kommer du lära dig köra traktor, och leverera mat.
Sjukvårdare, en sjukvårdsutbildning etc.

Ja, i grundutbildningen lär de värnpliktiga sig att använda ett skjutvapen för att kunna försvara sig. Man får öva skytte på skjutbanor, där även måltavlor i form att soldater(1/3 etc) existerar.

Har man däremot svårt att släppa sitt ego, och bli en del i en grupp, eller inte klarar av att en (ibland) idiot skriker på dig och ger dig orders, då kan det bli knepigt.
Citera
2026-06-04, 07:07
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:

Mvh Björn
När du väl lärt dig använda skjutvapen och sprängämnen på ett effektivt sätt, blir det betydligt enklare att döda den inkräktande människa som du rakt framför dig ser angriper och dödar dina närstående, dina anhöriga och dessutom hotar att döda dig.

Utan den utbildningen och utan tillgång på vapen skulle du bara bli förvirrad, handlingsförlamad och sedan död.

Vilket väljer du?

En vanlig övning är eldöverfall med lösa skott. Det enda som skiljer mot att döda en människa på riktigt är typen av ammunition.
Citera
2026-06-04, 07:15
Medlem
F.Hansens avatar
Det är mer som en underförstådd process. Exempelvis skulle du väll skydda dig själv eller din familj om ni konfronterade ett dödligt hot just nu? Även om det innebär att skada hotet så pass allvarligt att det dog?

Det är ju det som är kärnan i verksamheten och det är en real realitet om något.

Sedan avhumaniserar man naturligtvis fienden i begrepp som mål eftersom krig bokstavligen inte är någon lek och insatserna och utkomsterna är på liv eller död.
Citera
2026-06-04, 07:44
Medlem
Det är ganska ovanligt att man som soldat behöver döda någon, på samma sätt som en jägare eller slaktare avsiktligt dödar. Som soldat i krig slår man ut eller neutraliserar ett fientligt mål, ett mål som förmodligen utövar dödligt våld mot dig och dina kamrater. Detta kan innebära att målet dör, med större eller mindre sannolikhet, men det är ytterst sällan syftet. Om den man neutraliserar överlever så är det ofta bara bra, eftersom det kräver mycket mer av fiendens sjukvårdsresurser än ett lik.

I ett modernt krig med tillgång till sjukvård o.s.v. är det 10-15 gånger fler som skadas än som dör.
Citera
2026-06-04, 08:01
Medlem
Citat:

Mvh Björn

Du får lära dig för en krigssituation, både i hur du överlever till hur du tar död med olika vapen, men exakt det mentala som du efterfrågar lär man inte ut till vanligt folk för man helt enkelt inte vill att de ska vara mentalt förberedda och sedan mucka, samt ta död på någon ute i samhället.
Vill du verkligen nå dit som du efterfrågar, så får du först söka dig till något tämligen kvalificerat förband.
Där efter visa dig duglig och i allt detta så kommer du få genomgå massa psykolog undersökningar för att de vill ha fram om du kan hantera det både för din egen skull och omgivningen.
Det fanns folk som bröt ihop bara av den vanliga militärtjänsten, alltså helt utan inslag av det som du efterfrågar.
Det man lär sig är alltså det rent praktiska och i ett skarpt läge, så kommer resten, där vissa kommer att kunna hantera det bättre än andra.
Ofta har man i moderna krig löst den mentala biten med diverse olika substanser om det behövs.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-06-04 kl. 08:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in