2026-06-03, 14:15
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag har varit på utställningen Body Worlds (som varit i Sverige för ganska längesen).
Där ställs kroppen ut på olika sätt, även organ, riktiga delar.
Men även foster i olika stadier.
Makabert men väääldigt intressant!

Det finns kanske ett liv direkt vid befruktning som du säger, men det är inget liv som klarar sig på egen hand.

Har inga egna barn, har dock varit med och tagit beslutet om abort en gång.
Det var inget enkelt beslut.
Jag förstår. Jag har också varit med att ta det beslutet, när jag var 18 år ung och visste inte bättre. I efterhand är jag glad att jag gjorde det. Annars hade mitt liv sett väldigt annorlunda ut. Det går inte att säga om det vore ont eller gott. Men jag sticker inte under stol för mig själv att jag mördade mitt barn.

Visst finns det liv. En treåring klarar sig inte heller själv. Men det är inte acceptabelt att "abortera"/mörda ungen när den tagit sig ur magen. Inte heller klarar sig en 10-åring själv. Vi mördar inte dem heller.

Bara för att barnet är i sitt mest utsatta och försvarslösa läge, ger oss inte rätt att mörda det. Rent moraliskt och etiskt är det samma sak som att döda vilken annan människa som helst. Fast det är möjligtvis lite nedrigare då det är ett försvarslöst litet barn.
2026-06-03, 14:21
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag personligen skulle inte koppla loss mig om jag visste att jag dödade en annan människa; varken inom eller utanför en en mage. Det vore inte okej att gå därifrån direkt, och inte heller så länge jag lever. Men jag har barn, så jag vet att ett litet barn i magen är en levande människa som växer upp.
Fint av dig. Om det nu vore någon annan det gällde, skulle du tycka att de borde ha det valet eller tycker du att de ska tvingas stanna? Och i så fall, hur lång tid?

Citat:
I ditt hypotetiska scenario så kidnappas jag. Så kan jag se det om det är våldtäkt, men inte om det är en sexuell relation med samtycke. Risken att bli gravid finns, och alla vet det.
Det är helt sant. Det scenariot är inte direkt kopplat till när man orsakat graviditeten själv. Men det går att dra det vidare genom att ta scenariot att du frivilligt har kopplat upp dig mot någon för att rädda dennes liv. Om man gör det, har man då rätt att avbryta det hela?

Och för att ta det ytterligare ett steg. Säg att någon behöver en njure från dig. Du är den enda på hela jorden som kan rädda den personen. Utan din njure dör personen. Är du skyldig att donera en njure? Varför/varför inte?

Citat:
Har du barn?
Nix. Tjejen gjorde abort. Jag ville inte att hon skulle göra det.





EDIT: Btw, såg nu att du faktiskt tycker att man ska ha rätt till abort.
__________________
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-03 kl. 14:24.
2026-06-03, 14:22
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag förstår. Jag har också varit med att ta det beslutet, när jag var 18 år ung och visste inte bättre. I efterhand är jag glad att jag gjorde det. Annars hade mitt liv sett väldigt annorlunda ut. Det går inte att säga om det vore ont eller gott. Men jag sticker inte under stol för mig själv att jag mördade mitt barn.

Visst finns det liv. En treåring klarar sig inte heller själv. Men det är inte acceptabelt att "abortera"/mörda ungen när den tagit sig ur magen. Inte heller klarar sig en 10-åring själv. Vi mördar inte dem heller.

Bara för att barnet är i sitt mest utsatta och försvarslösa läge, ger oss inte rätt att mörda det. Rent moraliskt och etiskt är det samma sak som att döda vilken annan människa som helst. Fast det är möjligtvis lite nedrigare då det är ett försvarslöst litet barn.

Men du anser det ändå acceptabelt att adoptera bort barnet efter födseln?

Det kan ju betyda att du ger ditt barn livslång tortyr, misshandel, övergrepp eller ännu värre saker. Det kan du ju omöjligen veta i förväg, eller hur?
2026-06-03, 14:23
  #28
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!
Vill du inte acceptera svensk lag står det dig helt fritt att flytta till ett land där man anser att abort är mord.
2026-06-03, 14:30
  #29
Medlem
En klump med celler är inte ett liv mer än en spermie är. Så länge fostret är beroende av mamman för att överleva så är det som vilken parasit som helst. Är först när det utvecklats bortom en viss tid som jag tycker att abort inte är ok, men så länge det är en liten klump celler så förstår jag inte varför folk är så brydda. Det är inte ett liv, och kunde likväl dö naturligt genom missfall dessutom.
Vill man inte bära, föda eller ha barnet så är det upp till kvinnan som bär på fostret att avgöra. Det är verkligen så enkelt. Sen måste man inte hålla med, och då kan man låta bli att göra abort själv - men man kan inte förbjuda andra
2026-06-03, 14:33
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Fint av dig. Om det nu vore någon annan det gällde, skulle du tycka att de borde ha det valet eller tycker du att de ska tvingas stanna? Och i så fall, hur lång tid?


Det är helt sant. Det scenariot är inte direkt kopplat till när man orsakat graviditeten själv. Men det går att dra det vidare genom att ta scenariot att du frivilligt har kopplat upp dig mot någon för att rädda dennes liv. Om man gör det, har man då rätt att avbryta det hela?

Och för att ta det ytterligare ett steg. Säg att någon behöver en njure från dig. Du är den enda på hela jorden som kan rädda den personen. Utan din njure dör personen. Är du skyldig att donera en njure? Varför/varför inte?


Nix. Tjejen gjorde abort. Jag ville inte att hon skulle göra det.





EDIT: Btw, såg nu att du faktiskt tycker att man ska ha rätt till abort.
Jag är ingen abortmotståndare. Men likväl är det ett mord, och det är inget jag tycker är okej. Sen bestämmer människor själva vilket liv de vill föra.

Jag skulle inte tvinga någon till någonting de inte vill göra, även på bekostnad av mitt eget liv. Alla människor bör själva bestämma över sina val.

Om man vill avbryta, så får man göra det. Jag lägger mig inte in i andras val. Det är upp till dem. Jag kan bara tala för mig själv.

Jag skulle inte vara skyldig att donera njuren, men jag skulle förmodligen det. Om jag kan hjälpa någon, så gör jag det. Jag behöver inte döma dem innan om de är goda eller onda.

Om någon behöver hjälp, så ger man dem hjälp. Det är min filosofi. Jag är också så konstig att jag varsamt släpper ut myggor, spindlar, flugor etc. Även om de vill bita mig. För hade jag varit dem, så hade jag blivit glad att få leva vidare. Men jag förväntar mig inte något tillbaka.

Det är samma med barn i magen. De behöver hjälp. Så därför hjälper jag dem om jag kan. Jag dödar dem inte.
2026-06-03, 14:34
  #31
Medlem
En ganska stor andel av alla befruktade ägg fastnar Sverige i livmodern. Av de som gör det utvecklas långtifrån alla från embryo till foster. Och inte alla foster blir livsdugliga. Ska vi utveckla system för att fånga upp dessa ägg o embryon och försöka reparera dem? Är det mord att inte försöka det? Är det mord att jävlas med en gravid kvinna så hon får missfall? Grov misshandel att röka nära en gravid kvinna?
2026-06-03, 14:35
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag förstår. Jag har också varit med att ta det beslutet, när jag var 18 år ung och visste inte bättre. I efterhand är jag glad att jag gjorde det. Annars hade mitt liv sett väldigt annorlunda ut. Det går inte att säga om det vore ont eller gott. Men jag sticker inte under stol för mig själv att jag mördade mitt barn.

Visst finns det liv. En treåring klarar sig inte heller själv. Men det är inte acceptabelt att "abortera"/mörda ungen när den tagit sig ur magen. Inte heller klarar sig en 10-åring själv. Vi mördar inte dem heller.

Bara för att barnet är i sitt mest utsatta och försvarslösa läge, ger oss inte rätt att mörda det. Rent moraliskt och etiskt är det samma sak som att döda vilken annan människa som helst. Fast det är möjligtvis lite nedrigare då det är ett försvarslöst litet barn.

En klump med celler är inte ett barn, det är en klump med celler. När man säger ”klarar sig själv” så menar man ”klarar att utvecklas utan att sitta ihop och vara ett med mammans kropp”.
Ett foster är literally en DEL av sin mamma och kommer dö utan att sitta ihop med henne. En treåring har en egen kropp. Så ”klara sig själv” är alltså överleva utan att fysiskt sitta ihop med och vara beroende av en annan människas kropp. Barn är sina egna kroppar. Foster är inte det. Försök inte göra om argumentet för att passa din ståndpunkt, det är helt olika.
2026-06-03, 14:36
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Men du anser det ändå acceptabelt att adoptera bort barnet efter födseln?

Det kan ju betyda att du ger ditt barn livslång tortyr, misshandel, övergrepp eller ännu värre saker. Det kan du ju omöjligen veta i förväg, eller hur?
Acceptabelt och acceptabelt... Det är ju knappast en bra sak att adoptera bort barn. De behöver främst sin mor och hennes hjärtslag, samt gärna sin far. Men om det stod mellan att adoptera bort eller mörda det försvarslösa barnet, så väljer jag alltid adoption.

Att döda är finalt. Även om den riskerar "livslång tortyr, misshandel, övergrepp eller ännu värre saker", som du säger (vilket är lite extremt), så lever iaf ungen och det finns en chans att den kan bryta sig fri från det och utvecklas under sitt liv. Mördar man det, så är det inget mer med det, så att säga.
2026-06-03, 14:38
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Abort är mord, hur man än vänder och vrider och vänder på det. Om än ett mord som accepteras generellt i västvärlden. Men nog fan är det mord. Det förstår alla som har barn.

Man ska inte ge sig in i leken om man inte leken kan tåla. Alla som har sex vet att det finns risk för graviditet.

Om barnet fick välja så blir det helt säkert hellre bortlämnat och adopterat av någon som vill ha barn, än mördat på ett brutalt sätt.

Har ni sett såna videor om hur en skrapning går till? För att kunna få ut barnet, så måste man slita det i stycken, en lem i taget. Barnet försöker dodga och undkomma tängerna, men det finns ju som bekant ingenstans att fly. Barnet är medvetet och känner smärta under hela mordet.

Sen är det ju det där med våldtäkt och incest. Det kan man haja. Men även om det är tufft att föda ett barn som är barn till ens våldtäktsman, så är det samtidigt inte det lilla barnets fel. Två fel gör inte ett rätt. Bättre att lämna bort barnet då.

Håller helt med! Dessutom känns det extra vidrigt för alla som är ofrivilligt barnlösa.
2026-06-03, 14:44
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag är ingen abortmotståndare. Men likväl är det ett mord, och det är inget jag tycker är okej. Sen bestämmer människor själva vilket liv de vill föra.

Jag skulle inte tvinga någon till någonting de inte vill göra, även på bekostnad av mitt eget liv. Alla människor bör själva bestämma över sina val.

Om man vill avbryta, så får man göra det. Jag lägger mig inte in i andras val. Det är upp till dem. Jag kan bara tala för mig själv.

Jag skulle inte vara skyldig att donera njuren, men jag skulle förmodligen det. Om jag kan hjälpa någon, så gör jag det. Jag behöver inte döma dem innan om de är goda eller onda.

Om någon behöver hjälp, så ger man dem hjälp. Det är min filosofi. Jag är också så konstig att jag varsamt släpper ut myggor, spindlar, flugor etc. Även om de vill bita mig. För hade jag varit dem, så hade jag blivit glad att få leva vidare. Men jag förväntar mig inte något tillbaka.

Det är samma med barn i magen. De behöver hjälp. Så därför hjälper jag dem om jag kan. Jag dödar dem inte.
Jag måste säga att jag finner det lite märkligt att du kallar det för mord samtidigt som du tycker att det är upp till var och en och att du inte lägger dig i andras val. Själv skulle jag inte använda begreppet mord om något jag inte tycker bör bestraffas med fängelse.

Vad är det som gör att du kallar det mord? Är allt dödande mord? Eller gäller det bara människor? Är det mord om man dödar i självförsvar? Kallar du aktiv dödshjälp för mord?
2026-06-03, 14:45
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Abort är mord, hur man än vänder och vrider och vänder på det. Om än ett mord som accepteras generellt i västvärlden. Men nog fan är det mord. Det förstår alla som har barn.

Man ska inte ge sig in i leken om man inte leken kan tåla. Alla som har sex vet att det finns risk för graviditet.

Om barnet fick välja så blir det helt säkert hellre bortlämnat och adopterat av någon som vill ha barn, än mördat på ett brutalt sätt.

Har ni sett såna videor om hur en skrapning går till? För att kunna få ut barnet, så måste man slita det i stycken, en lem i taget. Barnet försöker dodga och undkomma tängerna, men det finns ju som bekant ingenstans att fly. Barnet är medvetet och känner smärta under hela mordet.

Sen är det ju det där med våldtäkt och incest. Det kan man haja. Men även om det är tufft att föda ett barn som är barn till ens våldtäktsman, så är det samtidigt inte det lilla barnets fel. Två fel gör inte ett rätt. Bättre att lämna bort barnet då.

Om abort är mord så är dödandet av andra typer av cellklumpar också mord.
Per definition är inte en cellklump en människa. Det är en klump med celler.
Spelar ingen roll vad du TYCKER - definition av ett foster är inte en egen människa så därav är det inte mord
Vill du inte göra abort - gör inte det. Alla andra har rätt att göra som de själva känner. Enkelt. Finns absolut inget du eller din åsikt kan göra åt den saken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in