Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Fint av dig. Om det nu vore någon annan det gällde, skulle du tycka att de borde ha det valet eller tycker du att de ska tvingas stanna? Och i så fall, hur lång tid?
Det är helt sant. Det scenariot är inte direkt kopplat till när man orsakat graviditeten själv. Men det går att dra det vidare genom att ta scenariot att du frivilligt har kopplat upp dig mot någon för att rädda dennes liv. Om man gör det, har man då rätt att avbryta det hela?
Och för att ta det ytterligare ett steg. Säg att någon behöver en njure från dig. Du är den enda på hela jorden som kan rädda den personen. Utan din njure dör personen. Är du skyldig att donera en njure? Varför/varför inte?
Nix. Tjejen gjorde abort. Jag ville inte att hon skulle göra det.
EDIT: Btw, såg nu att du faktiskt tycker att man ska ha rätt till abort.
Jag är ingen abortmotståndare. Men likväl är det ett mord, och det är inget jag tycker är okej. Sen bestämmer människor själva vilket liv de vill föra.
Jag skulle inte tvinga någon till någonting de inte vill göra, även på bekostnad av mitt eget liv. Alla människor bör själva bestämma över sina val.
Om man vill avbryta, så får man göra det. Jag lägger mig inte in i andras val. Det är upp till dem. Jag kan bara tala för mig själv.
Jag skulle inte vara skyldig att donera njuren, men jag skulle förmodligen det. Om jag kan hjälpa någon, så gör jag det. Jag behöver inte döma dem innan om de är goda eller onda.
Om någon behöver hjälp, så ger man dem hjälp. Det är min filosofi. Jag är också så konstig att jag varsamt släpper ut myggor, spindlar, flugor etc. Även om de vill bita mig. För hade jag varit dem, så hade jag blivit glad att få leva vidare. Men jag förväntar mig inte något tillbaka.
Det är samma med barn i magen. De behöver hjälp. Så därför hjälper jag dem om jag kan. Jag dödar dem inte.