2026-06-02, 23:26
Medlem
nerdnerds avatar
Är alltså en tv-serie om Jesus, och såna har det ju skapats rätt många andra av.

Väldigt positivt på SvT Kulturnyheterna (i anslutning till Aktuellt) om denna, som redan gått i flera säsonger. En global succé med BRA produktion och skådespeleri. De flesta tittare är förstås kristna, av intresse, men enligt Svt är 1/3 INTE kristna. Kan det faktiskt vara så bra att man vill kolla på den redan bara för att det är bra och spännande film??

Kollade just säsong 1 avsnitt 1, ca 40 min. Och banne mig, det här vill jag se mer av. Inte i utbildningssyfte, inte för att försöka rädda min förtappade själ, utan för att det faktiskt är bra! Äntligen!? Asså för fan, kolla själva!

Finns på bl a Netflix men även på Youtube.

Vad tycker ni andra? Kolla gärna lite innan ni kommenterar, eller kolla iaf upp det på något sätt.

The Chosen: The Christian-funded hit about Jesus taking the US by storm

https://www.bbc.com/culture/article/20240124-the-chosen-the-christian-funded-hit-about-jesus-taking-the-us-by-storm
Citera
2026-06-02, 23:32
Medlem
Tja.. Jag tyckte mycket on filmen Noah (2014), så denna kan säkert vara sevärd. Tack för tipset!
Citera
2026-06-02, 23:59
Medlem
Har sett ca: 30 minuter nu. Rabbin ska precis börja driva ut demonen ur skökan och eftersom det närmar sig midnatt tar jag nog och pausar. Lite obehagligt är det trots allt.

Men jag får tacka för tipset, hittills verkar serien absolut sevärd och då har ju ingenting egentligen hänt ännu. Det här bådar gott. Undrar om serien är bättre än boken?
Citera
2026-06-03, 00:13
Avstängd
Lacerdas avatar
Jag vet inte riktigt, allt som har att göra med religion tycker jag att man bara ska lägga undan och glömma. Ateism borde vara en självklarhet i den här tidsåldern, åtminstone i Europa.
Citera
2026-06-03, 00:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag vet inte riktigt, allt som har att göra med religion tycker jag att man bara ska lägga undan och glömma. Ateism borde vara en självklarhet i den här tidsåldern, åtminstone i Europa.
Vetenskapen bevisar kristendom. Att lämna kristendomen skulle innebära förkristna tider, sådana med människooffringar, stamkrig, avgudadyrkan m.m.

Kristendom är civilisationens grund. Utan den går vi tillbaka till ap-stadiet.
Citera
2026-06-03, 00:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är alltså en tv-serie om Jesus, och såna har det ju skapats rätt många andra av.

Väldigt positivt på SvT Kulturnyheterna (i anslutning till Aktuellt) om denna, som redan gått i flera säsonger. En global succé med BRA produktion och skådespeleri. De flesta tittare är förstås kristna, av intresse, men enligt Svt är 1/3 INTE kristna. Kan det faktiskt vara så bra att man vill kolla på den redan bara för att det är bra och spännande film??

Kollade just säsong 1 avsnitt 1, ca 40 min. Och banne mig, det här vill jag se mer av. Inte i utbildningssyfte, inte för att försöka rädda min förtappade själ, utan för att det faktiskt är bra! Äntligen!? Asså för fan, kolla själva!

Finns på bl a Netflix men även på Youtube.

Vad tycker ni andra? Kolla gärna lite innan ni kommenterar, eller kolla iaf upp det på något sätt.

The Chosen: The Christian-funded hit about Jesus taking the US by storm

https://www.bbc.com/culture/article/20240124-the-chosen-the-christian-funded-hit-about-jesus-taking-the-us-by-storm
Den är bra. Jag har sett den.
Citera
2026-06-03, 00:20
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Att lämna kristendomen skulle innebära förkristna tider, sådana med människooffringar, stamkrig, avgudadyrkan m.m.
Du är sarkastisk nu, det här är tiden då forskning och teknologi råder. Vi är tillräckligt smarta för att förstå av vi ska respektera varandra, vi behöver inge pedofiler i kyrkor som lär ut det som står i bibeln.
Citera
2026-06-03, 00:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du är sarkastisk nu, det här är tiden då forskning och teknologi råder. Vi är tillräckligt smarta för att förstå av vi ska respektera varandra, vi behöver inge pedofiler i kyrkor som lär ut det som står i bibeln.
Kristendomen skapade hela konceptet med vetenskap. Vetenskapen bevisar kristendom, men det är någonting som de ateistiska sanningsförtryckarna döljer för dig genom att undanhålla studier med fel slutsatser.

Det är enbart i europa efter upplysningen som sanningen förtrycks på detta sätt, i USA går det att diskutera ämnet utan förtryck.

Dom har ljugit för dig.
Citera
2026-06-03, 00:26
Medlem
Citat:

Gud är verklig... att du inte upplevt det ännu gör inte att du har rätt. Dessutom är det sant att vetenskapen blivit mer öppen för det "andliga". Bibeln är inte nödvändig för förståelsen inför detta men utan möjligtvis ett bra komplement.
Citera
2026-06-03, 07:01
Medlem
Citat:

1. Alltid lika löjeväckande när ateismapologeter kommer i religionsforumet och vädrar sina åsikter i random tråd.

2. Ateism och scientism är tro likaväl som t.ex. Kristendom.

3. Den vetenskapliga metoden har sitt ursprung i den katolska kyrkan.

4. Är ateistiska Nordkorea ett föredömligt land?

The Chosen med katoliken Jonathan Roumie som Jesus är en fantastiskt TV-serie.
Citera
2026-06-03, 09:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vad i allsin dar har detta med Topic att göra? Skärp dig. Topic är en tv-serie: The chosen. Se något avsnitt eller ta reda på något om den på annat sätt, och så skriver du om DET -- eller håller snattran, capish?
Citera
2026-06-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Är ateistiska Nordkorea ett föredömligt land?
Religionsvis uppskattas Chondoism i grannlandet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in