2026-06-02, 04:41
Medlem
Fick A i alla engelska kurser och kan språket mycket bra men det finns 2 ord som jag fortfarande inte kan stava till! Även om jag blir tillsagd hur det stavas glömmer jag det till nästa dag för någon anledning.

Orden är
1. Features och 2. Tree [träd?] [Kan vara siffran 3]

För trådens skull ska jag inte dubbelkolla med google om jag stava rätt.

Sen finns ordet Accountability som jag har svårt att översätta men det har nog diskuterats här tidigare.

Notera att jag hade oändligt med tid när jag skrev denna tråd. Säger du till mig att jag ska stava orden ovan på 2s tabbar jag nog mig.

Vilka ord har ni svårt med?
Får se. 😁
Citera
2026-06-02, 05:43
Medlem
Jag brukade bli osäker på om det stavas "publically" eller "publicly", men har nog lärt mig det nu. Ett annat exempel är "transferring" / "transfering", men där finns det faktiskt en regel som har med betoningen av de olika stavelserna att göra.
Citera
2026-06-02, 06:06
Medlem
pn222jws avatar
Det fonetiska kan bli komplicerat. Om det är ett eller två s är svårt att minnas - om det är s eller c - om det är ett o eller två o.
Citera
2026-06-02, 06:53
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
literally skriver jag alltid fel.
Citera
2026-06-02, 07:08
Medlem
[BOLD]which[/BOLD] of the two alternatives.

[BOLD]whether[/BOLD] it's worth it or not.
Citera
2026-06-02, 07:15
Medlem
View tycker jag är klurigt. Måste alltid tänka efter om det är enkel-v eller dubbel-v först.
Citera
2026-06-02, 07:48
Avstängd
Lacerdas avatar
Beautiful är ett ord som ofta spökar när man ska skriva det, jävla fransmännens fel!
Citera
2026-06-02, 09:02
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
View tycker jag är klurigt. Måste alltid tänka efter om det är enkel-v eller dubbel-v först.

Samma. Till viss del även wave, men tänker då bara på filformatet .wav och sen sitter den!
Citera
2026-06-02, 13:00
Medlem
2560ps avatar
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia

Blir fel nästan varje gång, åtminstone var tredje-fjärde gång sisådär. Kanske för att jag inte skriver det mer än ett par ggr i månaden.
Citera
2026-06-02, 13:09
Medlem
Smekarn87s avatar
Occur, fire, failure
Citera
2026-06-02, 13:19
Avstängd
triptykens avatar
"Parallel"

Det som gör det tungt är att den Svenska stavningen faktiskt funkar bättre "parallell" med två parallella linjer i form av små "L" som alltså är parallella med varandra. Det är två paralleller i ett ord! Eller tre beroende på hur man räknar!
Men inte i Engelska, där är det bara ett par av L och sen helt plötsligt ett ensamt!

Det krävs en viss typ av jävulskap att stryka ett av "L'en"
Citera
2026-06-03, 13:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacklaren
Fick A i alla engelska kurser och kan språket mycket bra men det finns 2 ord som jag fortfarande inte kan stava till! Även om jag blir tillsagd hur det stavas glömmer jag det till nästa dag för någon anledning.

Orden är
1. Features och 2. Tree [träd?] [Kan vara siffran 3]

För trådens skull ska jag inte dubbelkolla med google om jag stava rätt.

Sen finns ordet Accountability som jag har svårt att översätta men det har nog diskuterats här tidigare.

Notera att jag hade oändligt med tid när jag skrev denna tråd. Säger du till mig att jag ska stava orden ovan på 2s tabbar jag nog mig.

Vilka ord har ni svårt med?
Får se. 😁

Worcestershire sauce.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in