2026-06-01, 12:34
Medlem
Har en kockkninv av märket Victorinox med 20 cm långt blad som jag vill förflytta från min lägenhet till min brors lägenhet där den ska slipas och få en ny egg eftersom den har fått ett jack i sagda egg.

Jag har ingen bil eller cykel, så jag måste antingen åka kommunal stadsbuss eller promenera. Ta taxi är för dyrt eftersom jag är fattig.

Hur fraktar jag min kockkniv på ett lagligt sätt? Ska jag ringa polisen i förväg och berätta att jag tänker transportera den från min lägenhet till min brors lägenhet så dom är förberedda?

Ska den vara inslagen på något vis? Är det fortfarande brott mot knivlagen om den ligger i min ryggsäck? Eller en portfölj med kodlås?

Hur gör man? Vill inte åka dit för något brott.
Citera
2026-06-01, 12:35
Medlem
Hur ofta blir du kontrollerad av polis egentligen? Stoppa den i nått fodral och ha den i väskan bara.
Citera
2026-06-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Hur ofta blir du kontrollerad av polis egentligen? Stoppa den i nått fodral och ha den i väskan bara.
Jag har aldrig blivit kontrollerad av polis. Men vem vet vad som händer från att jag rör mig från A till B. Vet du alltid innan vad som ska hända? Måste vara skönt att kunna undvika olyckor och sånt.
Citera
2026-06-01, 12:49
Medlem
67arigGubbes avatar
Ha den i en väska - ej lättillgänglig.
Citera
2026-06-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Har en kockkninv av märket Victorinox med 20 cm långt blad som jag vill förflytta från min lägenhet till min brors lägenhet där den ska slipas och få en ny egg eftersom den har fått ett jack i sagda egg.

Jag har ingen bil eller cykel, så jag måste antingen åka kommunal stadsbuss eller promenera. Ta taxi är för dyrt eftersom jag är fattig.

Hur fraktar jag min kockkniv på ett lagligt sätt? Ska jag ringa polisen i förväg och berätta att jag tänker transportera den från min lägenhet till min brors lägenhet så dom är förberedda?

Ska den vara inslagen på något vis? Är det fortfarande brott mot knivlagen om den ligger i min ryggsäck? Eller en portfölj med kodlås?

” Om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag, eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat”

Om du berättar din situation så bör polisen tolka det som befogat. Du kan alltså frakta kniven i en stängd väska tror jag är rimligt.
Citera
2026-06-01, 12:53
Medlem
Tyvärr finns det inget tydligt sätt i lagboken. Den formuleringen du har att förhålla dig till är "om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."

Som grundregel får du inte gå omkring med kniv på allmän plats. Så om du ska göra det måste det finnas en anledning. Transport från A till B är en utmärkt anledning.

Det finns inga speciella regler för hur transporten ska gå till, men självfallet är det uppenbart olämpligt att ha den i handen helt synlig som något psycho. Har du den i en väska borde det vara helt lugnt. Vill du vara garanterad så lägg den i en kartonglåda som du tejpar igen.
Citera
2026-06-01, 12:54
Medlem
Citat:
Jag har aldrig blivit kontrollerad av polis. Men vem vet vad som händer från att jag rör mig från A till B. Vet du alltid innan vad som ska hända? Måste vara skönt att kunna undvika olyckor och sånt.

Enkel, sätt dig inte i en situation där polisen får anledning att kolla dig. Kort sagt, spelar du Allan medan du transporterar din kniv så att Polisen behöver visitera dig så spelar det ingen roll hur goda skäl du hade att transportera din kniv.

Inte för att jag tror detta är ett riktigt scenario, för mycket detaljer som känns konstruerade och att du tar upp trams som "väska med kodlås".

Knivlagen finns för att man ska kunna plocka knivarna från suspekta personer. Bete sig inte som en sådan och du kommer få behålla din kniv.
Citera
2026-06-01, 12:54
Medlem
Attacheväska med lås.Det använder resande kockar.
Citera
2026-06-01, 12:58
Medlem
om polis stoppar dig säg att du ska plocka svamp i skogen så du har en laglig orsak att bära kniv.
Citera
2026-06-01, 12:59
Medlem
slå in den som en present. Du behöver ju ändå skydda den så den inte går sönder eller tar i sönder annat..
Citera
2026-06-01, 13:01
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

Prioritet som fattig är att ta sin 10.000:- kockkniv till sin bror som också är fattig och inte har bil .

Varför är det så bråttom att slipa en skräpkniv ?

Men för att inte bli OT : Lägg den i förvaringslådan du fick den i , dessa exclusive knivar kommer i fina lådor och sen kan du vira in den i en handduk med tejp , gör den mindre lättillgänglig så polisen inte gnäller om du blir stoppad. lätt att ta fram och bruka är no bueno . Ser inte varför en kock skulle bli stoppad för men vi låtsas att du är kock .

En kock som inte vet hur man slipar kniv eller har tillgång till det är humor .
Citera
2026-06-01, 13:02
Medlem
Om man beställer hem ett set med Global kockknivar, åker till ICA's postdisk, hämtar paketet
och bär hem det. Är det olagligt ?
Skall man beställa med hemleverans ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här