Citat:
Ursprungligen postat av
Trucker.Calzone
Jag har inte kvar originallådan som kniven kommer med. Hade jag precis köpt den och bar hem den från affären hade jag kunnat bevisa att jag precis köpt den med kvittot. Då hade det inte varit några problem.
Men hur bevisar jag för polisen att jag bär kniven för att få den slipad hos min bror? Det går ju så klart inte och snuten letar alltid efter sätt att klämma åt en. Nitiska paragrafryttare som tjänar storebror. Det finns hur många fall som helst där folk åkt dit bara för att snutfittorna har hittat en kniv någonstans i bilen.
Be honom skriva till dig när du ska komma dit med kniven för slipning så har du det ju skriftligt i mobilen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trucker.Calzone
Jag kan inte laga eggen med ett vanligt slipdon som man köper för en hundring på Clas Ohlson. OK? Min bror har en riktig maskin som sitter fast i en bänk och som är kopplad till vatten. Den går inte att installera i min lägenhet. Har heller inte råd eller nytta för att skaffa en sån egen. Jävla käbbel asså.
Som nån tog exempel på en kvinna som varit hos en väninna på middag eller så och när hon gick hem stötte hon ihop med två personer som var i slagsmål. Fastän hon ringde och anmälde misshandeln så såg polisen det nödvändigt att göra en husrannsakan på hennes handväska.
Så givetvis så kan det ju vara så att jag blir vittne till eller själv blir offer för ett brott och vadå ska jag inte ringa polisen då eller bara för att jag råkar ha en kniv med mig med legit anledning att bära på den. Ska jag bli bestraffad för det?
Nej, har man en giltig anledning att bära kniv så är det inte straffbart, och att transportera den för slipning låter som en mycket rimlig anledning att ta den med sig.
Se t.ex. mål nummer B 5139-23 vid Göta hovrätt, där en man friades efter att ha haft yxor som han avsåg att slipa med sig i bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trucker.Calzone
Dessutom så lider jag av vissa psykiska sjukdomar och jag kan bli väldigt stressad om det är för mycket folk runtomkring, för många bilar, för många människor som pratar, stressar och stirrar på mig. Då drabbas jag av yrsel och får svårt med balansen. Så om en snut ser mig då kan dom få för sig att jag är full eller nerknarkad och ska göra husrannsakan på mina kläder.
Om du är så illa däran att du regelbundet faller omkull bara av att vara ute på stan så borde du nog söka hjälp och/eller färdtjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trucker.Calzone
Det finns ju en miljon olika tänkbara scenarier där man har en laglig orsak att transportera en kniv men hamnar i en oturlig situation där snuthororna får för sig att rövknulla en med lagboken.
Jag har inga problem med att se folk bära kniv. När man ser hantverkare i affären som handlar lunch, eller går på bolaget fredag eftermiddag och har mattknivar i benfickan, eller vandrare som har en kniv i bältet när dom handlar på ICA. Det är liksom fint att vi kan ha det förtroendet för varandra att det inte är en big deal om nån har en kniv. Vanliga svenssons börjar inte vifta med kniven, och jag känner mig tryggare med folk som bär kniv öppet.
Vad vi som enskilda har/inte har problem med, tycker, och känner om hur lagen bör vara spelar dock ingen juridisk roll, är jag rädd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trucker.Calzone
Men en kockkniv kan man så klart inte bära öppet. Så om man gör det så svårt att spontanvifta med den när man transporterar den så är väl en portfölj med kodlås det bästa alternativet? Om man packar kniven först som det har föreslagits med kartong på båda sidor som man tejpar, och sedan lägger kniven i en portfölj med kodlås och så snurrar man runt kodet så det inte går att öppna den direkt. Om man då i det läget blir stoppad av en snutfitta så kan man ju visa att man har gått till stora längder för att göra kniven så otillgänglig som möjligt.
Tror ni det borde vara det bästa sättet?
Det du beskriver här låter definitivt som ett rimligt sätt att förvara kniven när du tar den med dig. Skulle även lägga det hela i en plastpåse så det bara ser ut som att du har varit ute och handlat eller något.