2026-06-01, 10:27
  #1
Medlem
67arigGubbes avatar
Jag som herre avskyr rulltrappor, men de går ann såvida de inte är extremt höga/branta.

Va i stockholm central i helgen och dra på trissor.. va en sjuhelsikte brant o hög rulltrappa jag skulle åka upp för. Fick ju panikångest och benen höll på vika sig FY!

Varför gör man dessa livsfarliga branta o höga rulltrappor? Man kunde lika gärna gjort fler kortare rulltrappor.

Finns det alltid hiss som ett annat val för dessa brutala rullisar?

Är de bara jag som avskyr dessa branta varianter? VA?
Citera
2026-06-01, 10:29
  #2
Medlem
Självklart finns det hiss. En rullstol klarar sig dåligt i rulltrappor, och kollektivtrafiken är för alla.
Citera
2026-06-01, 10:30
  #3
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Jag som herre avskyr rulltrappor, men de går ann såvida de inte är extremt höga/branta.

Va i stockholm central i helgen och dra på trissor.. va en sjuhelsikte brant o hög rulltrappa jag skulle åka upp för. Fick ju panikångest och benen höll på vika sig FY!

Varför gör man dessa livsfarliga branta o höga rulltrappor? Man kunde lika gärna gjort fler kortare rulltrappor.

Finns det alltid hiss som ett annat val för dessa brutala rullisar?

Är de bara jag som avskyr dessa branta varianter? VA?



skulle säg att det samma höjd på alla?
och ja, det finns alltid en hiss
Citera
2026-06-01, 10:33
  #4
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självklart finns det hiss. En rullstol klarar sig dåligt i rulltrappor, och kollektivtrafiken är för alla.


Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
skulle säg att det samma höjd på alla?
och ja, det finns alltid en hiss

Absolut inte samma högt/brant på alla.


Om hissen är avstängd/trasig - blir man fast där då?
Citera
2026-06-01, 10:33
  #5
Medlem
trickydicks avatar
Den rulltrappan som finns på Arlanda och går ner till tågperrongen är nog den längsta rulltrappan jag åkt i. Det känns som den aldrig tar slut.
Citera
2026-06-01, 10:33
  #6
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
skulle säg att det samma höjd på alla?
och ja, det finns alltid en hiss
Jag tror TS avser längden på själva rulltrappan, samt dess lutning uppåt/neråt. Enskilda fotsteg är förstås enhetligt skapade.
Citera
2026-06-01, 10:35
  #7
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Den rulltrappan som finns på Arlanda och går ner till tågperrongen är nog den längsta rulltrappan jag åkt i. Det känns som den aldrig tar slut.
Dock kortare än Västra Skogens som är 66 meter, vilken kommer bräckas med ny station i Nacka som planeras bli 100 meter.

https://www.mitti.se/nyheter/har-byggs-sveriges-langsta-rulltrappa-6.27.3263.92ed9a8797
__________________
Senast redigerad av grungewhore 2026-06-01 kl. 10:37.
Citera
2026-06-01, 10:36
  #8
Medlem
anarquistens avatar
Västra skogen har väl den längsta om jag inte minns fel? Snubblar man nära toppen så finns det risk för en kullerbytta på sisådär 65 meter nedför, så håll hårt i räcket
Citera
2026-06-01, 10:36
  #9
Medlem
Återinför medeltidens stegar
Citera
2026-06-01, 10:39
  #10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Absolut inte samma högt/brant på alla.


Om hissen är avstängd/trasig - blir man fast där då?
Det finns ju alternativa, om än krångligare, vägar att ta på stationen.
Citera
2026-06-01, 10:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Jag som herre avskyr rulltrappor, men de går ann såvida de inte är extremt höga/branta.

Va i stockholm central i helgen och dra på trissor.. va en sjuhelsikte brant o hög rulltrappa jag skulle åka upp för. Fick ju panikångest och benen höll på vika sig FY!

Varför gör man dessa livsfarliga branta o höga rulltrappor? Man kunde lika gärna gjort fler kortare rulltrappor.

Finns det alltid hiss som ett annat val för dessa brutala rullisar?

Är de bara jag som avskyr dessa branta varianter? VA?
Du ställer dig på rulltrappan när den har golvnivå, sedan går du av när den åter har golvnivå.

Inte så enkelt om det är första gången man är med om den nymodigheten, men testa ska det nog gå bra.
Citera
2026-06-01, 10:41
  #12
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Västra skogen har väl den längsta om jag inte minns fel? Snubblar man nära toppen så finns det risk för en kullerbytta på sisådär 65 meter nedför, så håll hårt i räcket

Är den också jävligt brant?


Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det finns ju alternativa, om än krångligare, vägar att ta på stationen.

Frågan är ju inte om alternativa vägar nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in