2026-06-01, 09:04
Medlem
MohinderHerbs avatar
~128 miljarder kronor har nu kumulativt skänkts bort till Ukraina under 4 år. Det är ganska precis hela utgiftsområdet för hälsovård, sjukvård och social omsorg av statens budget för 2026 som landade på 127 miljarder kronor. För att inte tala om alla våra utgifter till EU som hamnar i Ukrainas ficka.

Högerns krigshets och upprustningshets börjar nu nå Reinfeldtsgalenskap. Försvarsbudgeten ligger nu runt 175 miljarder kr för 2026, detta trots att det inte finns något större yttre hot i annan form än via cyberattacker. Dessa miljarder av nytt materiel kommer att skrivas ned och allt som skrivs ned är en direkt kostnad för staten. Att spendera såhär mycket och så snabbt när risken för krig är låg och fred närmar sig är katastrof.

Ser det som rätt självklart att korruption pågår där Kristersson, Jonson, Stubb, Rutte m.fl inom den här kretsen som inte är intresserade av fred tjänar saftiga pengar på detta via aktiemarknaden. Varför skulle man annars skyffla skattepengar av den här magnituden till ett korrupt land?

Så vad röstar man på? S kommer upp som ett naturligt alternativ. Inte för att de vågar ta någon ställning emot just nu men där känns det naturligt att man ställer sig emot enorma vinster inom krigsbolagen och prioriterar Sveriges välfärd före vapenhandel. Damberg har också nämnt något om att begränsa aktiehandel för högt uppsatta politiker.
Citera
2026-06-01, 09:06
Medlem
Klandalfs avatar
AfS: pro-Ryssland, anti-NATO, anti-EU.
Citera
2026-06-01, 09:08
Medlem
67arigGubbes avatar
Finns nog inga som inte väljer att stötta dom något iaf. De vill ju hålla kriget där borta
Citera
2026-06-01, 09:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
AfS: pro-Ryssland, anti-NATO, anti-EU.

med tanke på att de har 0,2% av rösterna så kommer de få igenom ungefär NOLL av dessa krav. När fan ska nötterna förstå hur politik fungerar.

Har man ingen möjlighet att komma in i en riksdag så kan man som parti skriva exakt vad som helst i sina valprogram för man behöver inte stå för något alls.

Jag ska starta ett eget parti som heter Brandbilspartiet.
Mina valfrågor är att alla svenska medborgare som är svenska sen minst fyra generationer ska få 2 miljoner kronor i handen skattefritt.
Kommer även införa en plattskatt på allt som tjänas på 10% istället som idag och alla bidrag kommer avskaffas.

Då jag ändå inte kommer få över 4% av rösterna så är det ok ändå för jag behöver aldrig stå för detta. Detsamma gäller AfS.
Citera
2026-06-01, 09:23
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
med tanke på att de har 0,2% av rösterna så kommer de få igenom ungefär NOLL av dessa krav. När fan ska nötterna förstå hur politik fungerar.

Har man ingen möjlighet att komma in i en riksdag så kan man som parti skriva exakt vad som helst i sina valprogram för man behöver inte stå för något alls.

Mina valfrågor är att alla svenska medborgare som är svenska sen minst fyra generationer ska få 2 miljoner kronor i handen skattefritt.
Kommer även införa en plattskatt på allt som tjänas på 10% istället som idag och alla bidrag kommer avskaffas.

Då jag ändå inte kommer få över 4% av rösterna så är det ok ändå för jag behöver aldrig stå för detta. Detsamma gäller AfS.

Nu var ju dock frågan vad ska man rösta på om man är [pro-Ryssland, anti-NATO och anti-EU], inte huruvida det alternativet kommer komma in i riksdagen. Inget av partierna som sitter i riksdagen lirar med TS extremiståsikter. Såssarna kommer inte skrota stödet till Ukraina eller upprustningen av försvaret.
Citera
2026-06-01, 09:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Så vad röstar man på?
...

Man röstar inte, istället avsäger man sig sitt svenska medborgarskap och emigrerar till Ryssland.

Och Sverige säger: "tack!".
Citera
2026-06-01, 09:34
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Nu var ju dock frågan vad ska man rösta på om man är [pro-Ryssland, anti-NATO och anti-EU], inte huruvida det alternativet kommer komma in i riksdagen. Inget av partierna som sitter i riksdagen lirar med TS extremiståsikter. Såssarna kommer inte skrota stödet till Ukraina eller upprustningen av försvaret.
Eller är man pro-Sverige och förstår att det man gör nu är i linje med Reinfeldts idioti om att alla ska bo i Sverige och militärt materiel ska auktioneras bort för 1 krona. Känns mest troligt att S tar en mer moderat ställning i spenderandet. Där har du ju även V och MP som kan yttra den första kritiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Man röstar inte, istället avsäger man sig sitt svenska medborgarskap och emigrerar till Ryssland.

Och Sverige säger: "tack!".
Låter som något man hade sagt i Ryssland
Citera
2026-06-01, 09:40
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Eller är man pro-Sverige och förstår att det man gör nu är i linje med Reinfeldts idioti om att alla ska bo i Sverige och militärt materiel ska auktioneras bort för 1 krona. Känns mest troligt att S tar en mer moderat ställning i spenderandet. Där har du ju även V och MP som kan yttra den första kritiken.

Låter som något man hade sagt i Ryssland

Ja, ni ryssrunkare fortsätter som vanligt låtsas att ni är pro-Sverige och att det ligger i Sveriges intresse att suga av Putin, skrota försvaret och slänga Ukraina under bussen.

(FB) Har Rysslands invasion av Ukraina satt igång en ny typ av extremism i Sverige?

Citat:
- Varför är ukroextremister så engagerade i Ukraina att man drar det till den här nivån?

Stavade du fel på ukronazi?
Citera
2026-06-01, 09:54
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:

Ja, ni ryssrunkare fortsätter som vanligt låtsas att ni är pro-Sverige och att det ligger i Sveriges intresse att suga av Putin, skrota försvaret och slänga Ukraina under bussen.

(FB) Har Rysslands invasion av Ukraina satt igång en ny typ av extremism i Sverige?

Stavade du fel på ukronazi?
Ukroextremister, invandringsextremister eller miljöextremister. Same shit different names.

Citera gärna mig där jag säger att man ska skrota försvaret? Det var Reinfeldt som sa detta. För att man kritiserar proportionen och att det prioriteras högst av allt är en annan sak. Gulligt att du skriver slänga Ukraina under bussen. Berätta, vad har Ukraina gjort för Sverige och folkhemmet?
Citera
2026-06-01, 10:06
Medlem
Citat:
~128 miljarder kronor har nu kumulativt skänkts bort till Ukraina under 4 år. Det är ganska precis hela utgiftsområdet för hälsovård, sjukvård och social omsorg av statens budget för 2026 som landade på 127 miljarder kronor. För att inte tala om alla våra utgifter till EU som hamnar i Ukrainas ficka.

Högerns krigshets och upprustningshets börjar nu nå Reinfeldtsgalenskap. Försvarsbudgeten ligger nu runt 175 miljarder kr för 2026, detta trots att det inte finns något större yttre hot i annan form än via cyberattacker. Dessa miljarder av nytt materiel kommer att skrivas ned och allt som skrivs ned är en direkt kostnad för staten. Att spendera såhär mycket och så snabbt när risken för krig är låg och fred närmar sig är katastrof.

Ser det som rätt självklart att korruption pågår där Kristersson, Jonson, Stubb, Rutte m.fl inom den här kretsen som inte är intresserade av fred tjänar saftiga pengar på detta via aktiemarknaden. Varför skulle man annars skyffla skattepengar av den här magnituden till ett korrupt land?

Så vad röstar man på? S kommer upp som ett naturligt alternativ. Inte för att de vågar ta någon ställning emot just nu men där känns det naturligt att man ställer sig emot enorma vinster inom krigsbolagen och prioriterar Sveriges välfärd före vapenhandel. Damberg har också nämnt något om att begränsa aktiehandel för högt uppsatta politiker.

Nå, nu är MohinderHerb och Ryssland så desperat att man börjar försöka driva in kilar i andra länders partier.

Text från Socialdemokraternas partiprogram:

Stödet till Ukraina ska upprätthållas och det internationella biståndet ska successivt öka mot målet om en procent av BNI.

Fakta

Rysslands folkrättsvidriga krig i Ukraina har skadat den europeiska säkerhetsordningen och försämrat det säkerhetspolitiska läget i vårt närområde. Ryssland är ett omedelbart och pågående hot mot den regelbaserade världsordningen och kriget utgör det största hotet mot europeisk säkerhet på mycket länge. Hotet inbegriper såväl militära som icke-militära medel. Risken att Rysslands krig mot Ukraina sprider sig och leder till ett större krig i Europa måste beaktas i svensk säkerhetspolitik.
USA:s förändrade politik under president Donald Trump leder till en osäkerhet som kommer att bestå över tid och ger anledning till oro för den regelbaserade världsordningen.
Det kommer att bli ännu viktigare att Sverige och EU försvarar och stärker de globala institutioner och regelverk som byggdes upp efter andra världskriget för att bevara världsfreden och verka för internationell respekt för de mänskliga rättigheterna. Det gäller också USA:s neddragning av biståndet som får omfattande effekter på kampen mot den extrema fattigdomen, stödet till hälsovård och demokratin. När USA drar sig tillbaka måste EU och Sverige snarare öka ambitionerna och stärka relationerna till länderna i globala syd. Detta får också effekter på säkerhetspolitiken. Europas länder måste ta ett större ansvar för försvar och säkerhet i vår del av världen, och det blir ännu viktigare om USA minskar sin närvaro i Europa.
Citera
2026-06-01, 10:09
Medlem
Citat:

Finns bara två, om man inte gillar Nato, EU, WHO och WEF
AS eller AFS

Jag röstar AS
Citera
2026-06-01, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Så är det för all "nya" partier, men jag röstar enligt vad JAG tycker är bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in