Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Det finns folk som spelar på lotto eller köper triss för att de tror att de ska vinna en högvinst och den chansen är ännu mindre än dina 0,002%.
Det är helt sant. Men vad har det med fyraprocentsspärren att göra?
Citat:
Om jag inte röstar alls så betyder det att andras röster blir mer värda. Om jag nu tänkt rösta höger men skippar det så betyder det att personen som går och röstar vänster har en röst som är mer värd.
Från ett teoretiskt statistiskt perspektiv, ja. Men vad har det med småpartier att göra? Röster på småpartier räknas lika mycket som alla andra röster. Småpartierna får inte vara med vid mandatfördelningen. Men som jag poängterade i mitt förra inlägg är det väldigt osannolikt att en enskild röst påverkar mandatfördelningen ändå.
Tvärtom är det enkelt att hävda att en röst på ett småparti har mycket mer genomslagskraft än en röst på ett större parti, av den enkla anledningen att en extra röst till ett parti blir mer värd ju mindre stöd partiet hade innan. Om ett parti får 1000000 eller 1000001 röster är mindre viktigt än om ett parti får 1000 eller 1001 röster. Och medan riksdagspartier bara tävlar om ett eller annat extra mandat har småpartier betydligt viktigare trösklar att ta sig över. Fyraprocentsspärren, förstås, men ännu viktigare än nästan spärren vid 1%, efter vilken partiet får sina valsedlar utlagda i alla vallokaler av Valmyndigheten, eller spärren vid 2,5% efter vilket partiet får statligt partistöd. Båda de spärrarna har dramatiska effekter för ett litet partis framtida möjligheter att växa. Jag skulle nog vilja hävda att din röst är allra mest värd om du bidrar till att sådana trösklar övervinns.