Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Visst, men att bygga i fast mark som berg, är bäst.
Har sett antika vägar i Rom som fortfarande användvänds dagligen efter 2000 år.
Samma med akvedukter.
Antar att "lerbyggen" inte har samma livslängd.
Nä, det som byggs i lera brukar röra på sig. Västlänkens centralstation behöver ha husen ovanpå för att hålla tunneln på plats. Götatunnelns del i berg kommer nog vara användbar länge, förutsatt att själva vägsystemet underhålls, men mynningarna, i lera, tror jag har en livslängd på runt 100 år. Jag gissar att det kan bli ungefär som "hoppet" på Hjalmar Brantingsgatan vid Långströmsgatan. Riktning Biskopsgården, alldeles innan trafikljusen passerar vägen över en gångtunnel. För man för fort där kan man nog passera korsningen i luften.