2026-06-03, 22:00
  #73
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Men stan är ju redan uppgrävd
Västlänksgroparna i stan är ingenting jämfört med vad som skulle krävas för att gräva ner de de viktigaste kollektivtrafikknutpunkterna och bygga tunnelbana mellan den.
Citera
2026-06-04, 07:13
  #74
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Västlänksgroparna i stan är ingenting jämfört med vad som skulle krävas för att gräva ner de de viktigaste kollektivtrafikknutpunkterna och bygga tunnelbana mellan den.

Men det kunde ju vara samma punkter (stationer) och spåret är ju där i vilket fall. Fattar inte men tack för din förklaring.
Citera
2026-06-04, 09:48
  #75
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Men det kunde ju vara samma punkter (stationer) och spåret är ju där i vilket fall. Fattar inte men tack för din förklaring.
Man kan givetvis bygga om Västlänken till vad som enligt juridiken är en tunnelbana, det bör huvudsakligen handla om att anpassa själva järnvägen i tunneln. Men ingen frisk människa hade tyckt att det är tunnelbana.
Jämför pendeltåg och tunnelbana i städer som Stockholm eller Berlin.
Citera
2026-06-20, 20:35
  #76
Medlem
Avsiktarens avatar
Behålla spårvagnarna och bygg en underbana utöver det. Istället för att låta spårvagnstrafiken ligga nere under en lång period för en ombyggnad till en inte så bra tunnelbana skall det byggas en separat underbana direkt som skall vara den bästa i världen när den invigs.

Om nu resurser tydligen gick det att skicka över 100 miljarder till Zelenskij 100 miljarder borde kunna läggas till infrastrukturförbättringar i Sveriges främsta stad. En stad i Sverige hade 1950 kapacitet för tunnelbana om den kan trafikeras med 70 meterståg var tolfte minut. Det mesta av Göteborgs spårvagnsnät trafikeras av minst 3 linjer med 30 meterståg som vardera har avgångar var tionde minut. Tillsammans är det mer än ett 70 meterståg var tolfte minut och vi är ett land som har större kapacitet för att göra saker än för 76 år sedan. Göteborg förutom Hisingen är en enda lång orm så till att börja med skall man dra en lång linje från stadsgräns till stadgräns.
Citera
2026-06-20, 20:43
  #77
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Japp!

Bygga ett tunnelbanenät här går inte, staden är bara blålera..
Nä! Men västlänken går tydligen att bygga...
Citera
2026-06-20, 21:32
  #78
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nä! Men västlänken går tydligen att bygga...

Fattar inte detta. Tingstadstunneln funkar ju bevisligen som är byggdes under Göta Älv, det var väl mer än 60 år sen. Det kanske funkar att bygga kolosser på bokstavliga lerfötter?
(Det tror inte jag, men det ju jag det..)
Citera
2026-06-21, 09:37
  #79
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Fattar inte detta. Tingstadstunneln funkar ju bevisligen som är byggdes under Göta Älv, det var väl mer än 60 år sen. Det kanske funkar att bygga kolosser på bokstavliga lerfötter?
(Det tror inte jag, men det ju jag det..)
Det går givetvis att bygga i lera, Operan flyter i lera. Det svåra att att bygga under något som redan finns. Så att gräva ner exempelvis spåren i Norra Hamngatan bör inte vara några konstigheter, bortsett från att man under byggtiden blockerar hela gatan. Att istället, för att slippa blockera gatan, bygga en ersättande tunnel under Nordstan hade antagligen varit ett helvete jämförbart med Big dig.
Citera
2026-06-21, 14:14
  #80
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det går givetvis att bygga i lera, Operan flyter i lera. Det svåra att att bygga under något som redan finns. Så att gräva ner exempelvis spåren i Norra Hamngatan bör inte vara några konstigheter, bortsett från att man under byggtiden blockerar hela gatan. Att istället, för att slippa blockera gatan, bygga en ersättande tunnel under Nordstan hade antagligen varit ett helvete jämförbart med Big dig.

Visst, men att bygga i fast mark som berg, är bäst.
Har sett antika vägar i Rom som fortfarande användvänds dagligen efter 2000 år.
Samma med akvedukter.

Antar att "lerbyggen" inte har samma livslängd.
Citera
2026-06-21, 23:00
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Är det bara jag som tycker att det är dags att skrota hela spårvagnssystemet i Göteborg och bygga tunnelbana istället?
Skulle inte det ta väldigt lång tid att genomföra?

Jag tänker mig att när det är klart så susar alla omkring i enpersoners självkörande taxi. Givet att dom är små och kommunicerar med varandra så optimeras flödet så man åker fram i ganska bra fart.

Utom de som skall lite längre som åker självkörande drones.
Citera
2026-06-21, 23:02
  #82
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Är det bara jag som tycker att det är dags att skrota hela spårvagnssystemet i Göteborg och bygga tunnelbana istället?
Skrota spårvagnarna kan man göra, men att bygga tunnelbana är alldeles för dyrt.
Citera
2026-06-23, 15:36
  #83
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Visst, men att bygga i fast mark som berg, är bäst.
Har sett antika vägar i Rom som fortfarande användvänds dagligen efter 2000 år.
Samma med akvedukter.

Antar att "lerbyggen" inte har samma livslängd.
Nä, det som byggs i lera brukar röra på sig. Västlänkens centralstation behöver ha husen ovanpå för att hålla tunneln på plats. Götatunnelns del i berg kommer nog vara användbar länge, förutsatt att själva vägsystemet underhålls, men mynningarna, i lera, tror jag har en livslängd på runt 100 år. Jag gissar att det kan bli ungefär som "hoppet" på Hjalmar Brantingsgatan vid Långströmsgatan. Riktning Biskopsgården, alldeles innan trafikljusen passerar vägen över en gångtunnel. För man för fort där kan man nog passera korsningen i luften.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in