2026-06-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ja, det finns en avlägsen liten järnvägsstation som heter Liseberg, sedan byggs det, långsamt en större järnvägsstation närmare Liseberg, under Korsvägen. Vid Centralen har det, nästan, byggts klart en stationsdel med nya underjordiska spår.
Men allt det där handlar om järnväg, för pendeltåg. Tunnelbana/spårväg är något annat.

Om man kan bygga järnväg, borde man då inte kunna bygga tunnelbana.
Citera
2026-06-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ja, det finns en avlägsen liten järnvägsstation som heter Liseberg, sedan byggs det, långsamt en större järnvägsstation närmare Liseberg, under Korsvägen. Vid Centralen har det, nästan, byggts klart en stationsdel med nya underjordiska spår.
Men allt det där handlar om järnväg, för pendeltåg. Tunnelbana/spårväg är något annat.

Så avlägsen är den inte, pendlar Hede - Liseberg dagligen fram å tillbaka. Och är långt ifrån ensam. Hoppas verkligen inte dom stänger den i framtiden när Korsvägen öppnar.
Citera
2026-06-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Jamen då så.
Tycker absolut ni skall föreslå fler tunnelbyggen i Gbg. Göteborgarna kommer göra vågen!

Göteborgarna kommer inte heller göra vågen nör stan är fullständigt igenkorkad, den håller på att bli det. Spårvagnarna måste upp i luften eller ner under jorden i en rätt snar framtid, så enkelt är det.
Citera
2026-06-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
När Västlänken blir klar kommer den att fungera ungefär som en tysk S-bahn. Lokaltåg från närliggande tätorter kommer att passera staden under marken och avlasta flaskhalsen Brunnsparken. Nya förbindelser som avlastar ytterligare tror jag också är på gång. Att tunnelbana inte byggts på grund av lera är en myt. Det är den låga befolkningstätheten, jämfört med t.ex. Stockholm, som satt käppar i hjulet. Folket bor alltför utspritt för att det skulle vara försvarbart med en tunnelbana. I större städer med tunnelbana märker man direkt att perrongerna fylls på till bristningsgränsen vid minsta försening. Det stora behovet av att svälja passagerare, som en tunnelbana tillfredsställer, finns helt enkelt inte i Göteborg. Spårvagn är i mitt tycke lite klumpigt, för det mesta går det smidigt och betydligt snabbare att cykla, åtminstone i de centrala delarna av staden.

En tysk S-bahn påminner ofta om en tunnelbana. Det finns många stationer, även i stadsdelarna innan man kommer ut till förorterna.

Ja, bebyggelsen har spridits ut. När kommuner som Angered slogs ihop med Gbg så satsade man mest på utkanterna. Man tänkte att områdena kunde byggas ihop i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Man kan absolut bygga Tunnelbana, det är ju typ vad som sker nu med Västlänken.

Men man ska inte skorta spårvagnssystemet. Man ska skrota massbilismen i Göteborg. Bilarna ska bort till förmån för spårvagnar, bussar, cyklister och gångtrafikanter. Sedan ska man göra investeringar i spårvagnstrafiken så att den kan gå fortare, speciellt utanför centrala Göteborg.

Stockholm är den efterblivna staden här som skrotade hela sitt spårvagnsnät på 1960-talet till förmån för bilarna.

Vi får hoppas Lindholmsförbindelsen börjar byggas snart, det är vad som krävs. Samt tunnel till Kortedala.

Men någon storskalig Tunnelbaneutbyggnad i centrala stan tror jag inte på. När Västlänken är på plats kommer mycket avlastning av spårvangssystemet centralt som ökar både hastighet och kapaciteten, ifall man investerar i det.

I Göteborg har länge bara 1/5 av transporterna varit kollektivresor. Stockholms siffra är mycket högre.
Citera
2026-06-03, 09:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
behövs inte gbg är för litet, dessutom ska de gräva upp hela staden då tänkte du och bli klara 2050?
Finns många städer i Gbg:s storlek och även mindre som har tunnelbana. Det har varit på tal förr i tiden med.
Citera
2026-06-03, 11:03
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhean
Göteborgarna kommer inte heller göra vågen nör stan är fullständigt igenkorkad, den håller på att bli det. Spårvagnarna måste upp i luften eller ner under jorden i en rätt snar framtid, så enkelt är det.

Ta bort fittbilarna är också en möjlighet… 🤔
Citera
2026-06-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Finns många städer i Gbg:s storlek och även mindre som har tunnelbana. Det har varit på tal förr i tiden med.
Jo det vet jag, men gräva upp hela staden nu skulle innebära enorma problem, du ser ju bara de problemen de små utgrävningarna som västlänken gör och de är små jämfört med ett tunnelbandesysstem.

Jag skulle dock säga de skulle gjort det ifrån början, problemen med GBG är militären redan har så många hemliga tunnlar under staden.

Jag ger dig dock rätt på en punbkt ska man göra det så gör det nu7 för när staden växer mera finns det abssolut ingen chans, oslo tex våran närmaste huvudstad har både tunnelbana och spårvagn tex
Citera
2026-06-03, 18:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Om man kan bygga järnväg, borde man då inte kunna bygga tunnelbana.
Du formulerar konstiga frågor...
Ingen seriös människa har sagt att det inte går att bygga tunnlar för exempelvis tunnelbana i Göteborg. Problemet är att allt för många platser i centrum ligger i samma lergrop, då måste man inte bara gräva ner stationerna i öppna lerschakt, man måste också gräva lerschakt längs tunnlarnas hela sträckning i leran.
Jämför med Västlänken, hur mycket har tunnelbygget mellan Hagakyrkan och Näckrosdammen, inklusive bygget av servicetunnel till Linnéplatsen, direkt påverkat trafiken i området?
Och det är ungefär därför det nu sakta byggs en station i Haga, det handlar om att bygga i berg om möjligt. Fundera på vilket dike som hade krävs om Västlänken istället hade dragits via Järntoget.
Citat:
Ursprungligen postat av mhean
Så avlägsen är den inte, pendlar Hede - Liseberg dagligen fram å tillbaka. Och är långt ifrån ensam. Hoppas verkligen inte dom stänger den i framtiden när Korsvägen öppnar.
Ska man till Gårda så är den ju bättre än den som byggs vid Korsvägen, men jag skulle tro att de flesta anser Korsvägen vara ett bättre läge för en station. Som jag förstått det planeras ingen stängning av stationen på grund av Västlänken, men pendeltågen ska ju byta station, vilket bör ge utrymme åt fler passerande tåg i tunneln. Men exempelvis SJs kust till kust-tåg och Öresundstågen skulle kunna stanna där.
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Jo det vet jag, men gräva upp hela staden nu skulle innebära enorma problem, du ser ju bara de problemen de små utgrävningarna som västlänken gör och de är små jämfört med ett tunnelbandesysstem.

Jag skulle dock säga de skulle gjort det ifrån början, problemen med GBG är militären redan har så många hemliga tunnlar under staden.

Jag ger dig dock rätt på en punbkt ska man göra det så gör det nu7 för när staden växer mera finns det abssolut ingen chans, oslo tex våran närmaste huvudstad har både tunnelbana och spårvagn tex
Det handlar väl inte så mycket om just militära tunnlar, men "hemliga" tunnlar finns det gott om. Fast de ligger väl ofta nere i berget, som inte bör vara så aktuellt för tunnelbana i centrala stan.
Citera
2026-06-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ingen seriös människa har sagt att det inte går att bygga tunnlar för exempelvis tunnelbana i Göteborg. Problemet är att allt för många platser i centrum ligger i samma lergrop, då måste man inte bara gräva ner stationerna i öppna lerschakt, man måste också gräva lerschakt längs tunnlarnas hela sträckning i leran.
Jämför med Västlänken, hur mycket har tunnelbygget mellan Hagakyrkan och Näckrosdammen, inklusive bygget av servicetunnel till Linnéplatsen, direkt påverkat trafiken i området?
Och det är ungefär därför det nu sakta byggs en station i Haga, det handlar om att bygga i berg om möjligt. Fundera på vilket dike som hade krävs om Västlänken istället hade dragits via Järntoget.

Ska man till Gårda så är den ju bättre än den som byggs vid Korsvägen, men jag skulle tro att de flesta anser Korsvägen vara ett bättre läge för en station. Som jag förstått det planeras ingen stängning av stationen på grund av Västlänken, men pendeltågen ska ju byta station, vilket bör ge utrymme åt fler passerande tåg i tunneln. Men exempelvis SJs kust till kust-tåg och Öresundstågen skulle kunna stanna där.

Det handlar väl inte så mycket om just militära tunnlar, men "hemliga" tunnlar finns det gott om. Fast de ligger väl ofta nere i berget, som inte bör vara så aktuellt för tunnelbana i centrala stan.

Ja det kanske jag gör men har ingen kunskap i detta så därför frågar jag utifrån det. Kan man bygga en tågräls under jord så tänker jag att man kan bygga en tunnelbaneräls. Med få stationer.
Citera
2026-06-03, 19:11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja det kanske jag gör men har ingen kunskap i detta så därför frågar jag utifrån det. Kan man bygga en tågräls under jord så tänker jag att man kan bygga en tunnelbaneräls. Med få stationer.
Och det kan man alltså göra. Problemet är att det blir ett väldigt grävande i staden. Hade man idag planerat att bygga Göteborg just där staden ligger så hade man förhoppningsvis börjat med det underjordiska, diverse tunnlar för all möjlig trafik samt ledningar.
Jämför med Bombay, där är det vansinnigt tätbefolkat, vilket gör det ännu svårare att gräva upp gator. Vilket gjorde att de fick bygga ringled ute i vattnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Bandra–Worli_Sea_Link
Citera
2026-06-03, 20:49
Medlem
Citat:

jodu det har stor påverkan,
Citera
2026-06-03, 21:36
Medlem
Citat:
Och det kan man alltså göra. Problemet är att det blir ett väldigt grävande i staden. Hade man idag planerat att bygga Göteborg just där staden ligger så hade man förhoppningsvis börjat med det underjordiska, diverse tunnlar för all möjlig trafik samt ledningar.
Jämför med Bombay, där är det vansinnigt tätbefolkat, vilket gör det ännu svårare att gräva upp gator. Vilket gjorde att de fick bygga ringled ute i vattnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Bandra–Worli_Sea_Link

Men stan är ju redan uppgrävd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in