Citat:
Ursprungligen postat av
VolleybollMolly66
Om man kan bygga järnväg, borde man då inte kunna bygga tunnelbana.
Du formulerar konstiga frågor...
Ingen seriös människa har sagt att det inte går att bygga tunnlar för exempelvis tunnelbana i Göteborg. Problemet är att allt för många platser i centrum ligger i samma lergrop, då måste man inte bara gräva ner stationerna i öppna lerschakt, man måste också gräva lerschakt längs tunnlarnas hela sträckning i leran.
Jämför med Västlänken, hur mycket har tunnelbygget mellan Hagakyrkan och Näckrosdammen, inklusive bygget av servicetunnel till Linnéplatsen, direkt påverkat trafiken i området?
Och det är ungefär därför det nu sakta byggs en station i Haga, det handlar om att bygga i berg om möjligt. Fundera på vilket dike som hade krävs om Västlänken istället hade dragits via Järntoget.
Citat:
Ursprungligen postat av
mhean
Så avlägsen är den inte, pendlar Hede - Liseberg dagligen fram å tillbaka. Och är långt ifrån ensam. Hoppas verkligen inte dom stänger den i framtiden när Korsvägen öppnar.
Ska man till Gårda så är den ju bättre än den som byggs vid Korsvägen, men jag skulle tro att de flesta anser Korsvägen vara ett bättre läge för en station. Som jag förstått det planeras ingen stängning av stationen på grund av Västlänken, men pendeltågen ska ju byta station, vilket bör ge utrymme åt fler passerande tåg i tunneln. Men exempelvis SJs kust till kust-tåg och Öresundstågen skulle kunna stanna där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpollon
Jo det vet jag, men gräva upp hela staden nu skulle innebära enorma problem, du ser ju bara de problemen de små utgrävningarna som västlänken gör och de är små jämfört med ett tunnelbandesysstem.
Jag skulle dock säga de skulle gjort det ifrån början, problemen med GBG är militären redan har så många hemliga tunnlar under staden.
Jag ger dig dock rätt på en punbkt ska man göra det så gör det nu7 för när staden växer mera finns det abssolut ingen chans, oslo tex våran närmaste huvudstad har både tunnelbana och spårvagn tex
Det handlar väl inte så mycket om just militära tunnlar, men "hemliga" tunnlar finns det gott om. Fast de ligger väl ofta nere i berget, som inte bör vara så aktuellt för tunnelbana i centrala stan.