2026-06-03, 16:17
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Så du skall klaga men någon annan skall betala och lösa problemet, du är socialist va?

Jag klagar inte. Utan vill höra hur vi som samhälle gemensamt kan läsa det problem jag tar upp i min trådstart. Det fattar du ju själv att jag ensam inte kan göra något åt problemet?

Läs topic igen och besvara frågorna:

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I takt med att pensionsåldern höjs (vilket den behöver göra då vi lever längre och är friskare längre upp i åldern) så borde givetvis också arbetsgivares vilja att anställa även personer som är 40+, 50+ och tom. 60+ öka. Som 40+, 50+ och 60+ har man ju i regel både arbetslivserfarenhet och bra kompetens. Tyvärr "varnar experter" om att detta inte följs åt. Att redan vid 40+ kan vissa ses som "för gamla" av arbetsgivare. Detta är givetvis allvarligt. Ska vissa 40+, 50+, 60+ gå arbetslösa fram till pensionen vid cirka 70?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/experten-varnar-du-kan-vara-f%C3%B6r-gammal-redan-vid-40/ar-AA23JCqG?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=6a1bedd3f7f04e 0298b04ed9989d7b34&ei=20

Hur kan vi gemensamt vända denna dåliga spiral och få arbetsgivare att inse att det är bra att anställa en 40+, 50+ och 60+, då dessa i regel har gott om arbetslivserfarenhet och god kompetens?

Diskutera!
Citera
2026-06-03, 18:15
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Men unga måste väl börja nånstans eller hur hade du tänkt att dom ska göra ?
Detta är inte ett svart eller vitt resonemang. BÅDE unga och gamla kan bidra men ofta med olika infallsvinklar, erfarenheter och andra variabler som just skillnaden i antal levda och arbetade år som utgångspunkt. Sen finns förstås de objektiva skillnaderna såsom utbildning osv osv men det är en annsn diskussion.
Citera
2026-06-15, 10:32
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I takt med att pensionsåldern höjs (vilket den behöver göra då vi lever längre och är friskare längre upp i åldern) så borde givetvis också arbetsgivares vilja att anställa även personer som är 40+, 50+ och tom. 60+ öka. Som 40+, 50+ och 60+ har man ju i regel både arbetslivserfarenhet och bra kompetens. Tyvärr "varnar experter" om att detta inte följs åt. Att redan vid 40+ kan vissa ses som "för gamla" av arbetsgivare. Detta är givetvis allvarligt. Ska vissa 40+, 50+, 60+ gå arbetslösa fram till pensionen vid cirka 70?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/experten-varnar-du-kan-vara-f%C3%B6r-gammal-redan-vid-40/ar-AA23JCqG?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=6a1bedd3f7f04e 0298b04ed9989d7b34&ei=20

Hur kan vi gemensamt vända denna dåliga spiral och få arbetsgivare att inse att det är bra att anställa en 40+, 50+ och 60+, då dessa i regel har gott om arbetslivserfarenhet och god kompetens?

Diskutera!

Det går inte att vända detta för Sverige är helt unikt i hur mycket man föraktar och hatar äldre. Jag har rest en del plus jobbat utomlands i flera år och Sverige sticker verkligen ut i just hur mycket man föraktar och nedvärderar äldre.

Jag tror att det beror på två saker. Den totala frånvaron av familjevärderingar och den totala frånvaron av sammanhållning mellan Svenskar.

För om man inte värderar äldre så kan man ju inte heller värdera det som kommer med ålder, dvs erfarenhet och kompetens.

När jag senast sökte jobb så var det rätt bisarrt. Eftersom kompetens och erfarenhet inte spelar någon som helst roll så är det främst buzzword-matching man ägnar sig åt. Jag såg till att om arbetsgivaren sökte efter <BW1>, <BW2> och <BW3> så skrev jag att jag jobbat med <BW2>, har erfarenhet från <BW1> och gått en utbildning i <BW3>.

Då kom man till en intervju om arbetsgivaren hade tillräckligt få sökande att de hellre intervjuar en äldre än inte intervjuar någon alls.

Fast det kanske inte borde kallas intervju utan en "date". Eftersom man helt ignorerar kompetens och erfarenhet så kollar man på precis allt annat som inte spelar någon roll. T.ex om man "klickar". Och man kan bli ratad för precis vad som helst. Man kanske har en fläck på skjortan. Man kanske missade att raka en fläck i ansiktet. Man kanske flackar med blicken. Kanske är intervjuaren på dåligt humör. Vilken liten skitsak som helst kan göra att man ratas.

Kompetens och erfarenhet spelar inte heller någon roll när man väl fått jobbet. För några år sedan hade jag ett jobb där jag trivdes väldigt väl och jag gjorde ett fantastiskt jobb som min arbetsgivare tjänade väldigt många miljoner på. Ett tag hade jag även en bra chef som såg till att mitt lönekuvert ökade men han var bara tillfällig. Jag blev också lite internationellt känd som expert inom området. Efter ett antal år så fann jag att det skapats en tjänst lite ovanför mig som skulle ta tekniska beslut inom mitt område. Det är ganska naturligt att den som kan området bäst får den rollen men jag tillfrågades aldrig. Istället tillsattes den med en slumpmässig indier från Indien. Jag har absolut inget emot indier men hur ska man tolka vad som skett? Det är ju väldigt uttalat att min kompetens och erfarenhet inte spelar någon roll. Min produktivitet och expertis inte spelar någon roll. Att ledningen ovanför mig aldrig aldrig ALDRIG kommer lyfta ett finger för att hjälpa mig utvecklas utanför min roll.

Resultatet blev att jag bytte tjänst medan indiern inom mindre än ett år gick på föräldraledighet ett antal år antagligen följt av flera års VABbande.

Sverige är verkligen unikt i hur sjukt man anställer folk och föraktar äldre. På inget ställe så syns det mera än inom åldringsvården. Äldre blir våldtagna, misshandlade, rånade, felmedicinerade, undernärda och ignorerade när de ropar på hjälp.

Det här gör också att jag vet hur jag antagligen kommer dö. Antingen genom vanvård där en analfabet schamponerar mig med handsprit och rullar in mig i en skållhet dusch efter att ha grovt felmedicinerat mig eller av en frånvarande läkare som direkt sätter mig på palliativ vård så fort jag nyser efter 70.
Citera
2026-06-17, 12:05
  #184
Medlem
lösningen är privat pensionssparande.
Dvs man lär folk att spara.

Då blir nämligen alla miljonärer.
Behövs inte många kronor för att det ska bli mycket pengar

Så om alla börjar spara vid 20 år ålder så kan dom spara ri 45 år.

blir galet mycket pengar
Citera
2026-06-17, 17:52
  #185
Medlem
LeifD2s avatar
Åldersdiskriminering är populärt i USA också. Och i Norge, även om Norge inte är så extremt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in