2026-05-31, 08:29
Medlem
Hej!

För några år sedan träffade jag min nuvarande fru. Strax efter att vi matchat (ja, Tinder) så blev hon gravid av misstag. Under en rutinkoll upptäcktes cancer och för att rädda henne gjordes en abort, och hon blev infertil. Nog om det.

Det är nu fem år sedan och vi önskar nu få barn, starta familj. Jag har precis fyllt 40 och hon precis 37. Vi har påbörjat ett arbete för att adoptera ett barn men givet osäkerheten kring huruvida det ska tillåtas eller förbjudas (på ett nationellt plan) känns allt väldigt osäkert. Denna osäkerhet gör att vi vill börja se oss om efter alternativ, därav denna tråd.

Jag är medveten om att det finns olika åsikter kring surrogatmoderskap, och jag respekterar det men jag vill fortfarande ställa frågor till er som hänger här inne.

Hur hade ni gjort för att försöka få tag på personer som kan tänka sig att bära ett barn åt ett par som inte kan få egna barn? Det finns förmedlingar internationellt men det känns av olika anledningar inte helt bra. Är det någon här som har provat och kan berätta om sina upplevelser?

Vi har många frågor, och väldigt få svar.

Vi uppskattar alla svar vi kan få!
Citera
2026-05-31, 08:47
Medlem
Har ni ägg? Eftersom du nämner att din fru är infertil.

Surrogat är olagligt inom svensk sjukvård. Att ni kontaktar en förmedling utomlands är dock inget hinder.

Observera att svenska lagstiftning ser den som föder barnet som förälder, och därför måste ni genomgå en närstående-adoption vid hemkomsten till Sverige.
Citera
2026-05-31, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har ni ägg? Eftersom du nämner att din fru är infertil.

Surrogat är olagligt inom svensk sjukvård. Att ni kontaktar en förmedling utomlands är dock inget hinder.

Observera att svenska lagstiftning ser den som föder barnet som förälder, och därför måste ni genomgå en närstående-adoption vid hemkomsten till Sverige.

Hej!

Tack för svar.

Vi har inte ägg, cancerbehandling gjorde att de som fanns inte var hälsosamma nog att spara. Inser också att surrogat är olagligt, men jag vet andra via forum och olika typer av träffar som lyckats hitta personer som faktiskt vill bära barn åt andra, som är i vår situation.

Vi har genomgått de utbildningar som krävs för adoption från utlandet, men eftersom detta kanske inte kommer vara tillåtet önskar vi söka andra vägar.
Citera
2026-05-31, 09:55
Medlem
Telepatisks avatar
Jag vet en person som har gjort det där. Dom hade dock både ägg och spermier. Det var i Ukraina men jag tror det fanns något land i Sydamerika som var vanligt också, men det verkar vara olika krav beroende på land. Något som var viktigt var att vara gift, och sen att personen som ska bära barnet har fött barn innan (så att dom inte får moderskänslor och vill behålla barnet?). Jag förstod det som en ganska lång process men allting gick bra till slut. Dyrt också, vet inte exakt hur mycket men jag förstod det som att det var många 100 k.

Kanske inte hjälper i erat fall dock.. men lycka till
Citera
2026-05-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joni0006
Hej!

Tack för svar.

Vi har inte ägg, cancerbehandling gjorde att de som fanns inte var hälsosamma nog att spara. Inser också att surrogat är olagligt, men jag vet andra via forum och olika typer av träffar som lyckats hitta personer som faktiskt vill bära barn åt andra, som är i vår situation.

Vi har genomgått de utbildningar som krävs för adoption från utlandet, men eftersom detta kanske inte kommer vara tillåtet önskar vi söka andra vägar.

Varför kommer inte adoption vara tillåtet för er?
Har ni funderat på fosterbarn?
Citera
2026-05-31, 10:25
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Varför kommer inte adoption vara tillåtet för er?
Har ni funderat på fosterbarn?

Det finns en övre åldersgräns för adoption och processen är lång och snårig så det kan dra ut på tiden
Citera
2026-05-31, 10:34
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tänker på en väldigt bra idé som är bra och lite långsökt på något sätt. Men det är fullt möjligt I dagens samhälle idag.
Med tanke på att jag är boende på Filippinerna sedan åtta år.
Så finns det unika möjligheter det är detta landet att adoptera ett barn väldigt enkelt utan att det kostar för mycket.
Om man ska adoptera barn från Sverige från andra länder så brukar man få slänga upp minst 150.000.
På Filippinerna kan du i princip köpa ett barn för ungefär 10.000 svenska pengar.
Sedan kan man gå till en väldigt bra advokat och skriva Över barnet till er själva.
Det brukar inte vara några konstigheter för att det är några svenskar som har lyckats med detta. Det är en väg som man kan använda som kan fungera ganska bra och väldigt billigt.
Citera
2026-05-31, 11:49
Medlem
Belters avatar
Citat:

Hur hade ni gjort för att försöka få tag på personer som kan tänka sig att bära ett barn åt ett par som inte kan få egna barn? Det finns förmedlingar internationellt men det känns av olika anledningar inte helt bra. Är det någon här som har provat och kan berätta om sina upplevelser?
Så det bästa alternativet passar inte er? Konstigt. Hur gärna vill ni ha barn egentligen?
Jag tycker frågorna till er är mer väsentliga än de ni själva ställer.
Citera
2026-05-31, 12:43
Medlem
Vill utan att applicera mina personliga åsikter lyfta ett varningens finger för att om barnet föds i Sverige, är det mamman som föder barnet den som räknas som biologisk mamma och får vårdnaden. Även om det skulle lyftas i rätten är jag nästan helt säker på att reglementet ser ut så att hon kommer vinna.
Läste en tråd för många år sen där en svensk kvinna gått med på att vara surrogat åt ett svenskt par där embryot bestod av pappans spermie och kvinnans ägg. Alltså helt obesläktat med surrogaten men hon knöt an till barnet under graviditeten och bestämde sig för att behålla barnet. Vet inte hur det gick sen men detta är en risk om ni bestämmer er för att göra detta i Sverige.
Andra länder har andra lagar och regler för detta då man kan skriva avtal innan, men eftersom det är olagligt i Sverige att använda sig av surrogat finns inget sådant(om ni nu skulle göra det med någon privat och använda er av nån klinik utomlands).

Hade tagit den säkra vägen och adopterat, i andrahand blivit fosterfamilj(fast där vet man inte om man får behålla vårdnaden eller om barnet är tänkt återlämnas åt sina biologiska föräldrar, vilket man ofta har som mål i Sverige).
Senast redigerad av Nippfitt 2026-05-31 kl. 12:46.
Citera
2026-05-31, 15:10
Moderator
Maviels avatar
Det är ju lite mer än en surrogatmamma ni efterfrågar. Ni vill ju ha både äggen och kroppen. Har hon livmoder? Kan hon kanske få barn med hjälp av äggdonation? Har ni blivit utredda så ni vet problematiken och vad ni kan och inte kan?
Citera
2026-05-31, 17:36
Medlem
Citat:

De flesta har egna ägg när de väljer att utnyttja surrogatmödrar utomlands vilket ni inte har vilket ställer åtminstone mig lite frågande. Är det du som vill se dina gener föras vidare eller är det din tinderdejt?

Vettigaste är väl att undersöka möjligheten att bli fosterföräldrar även om det då kommer att ställas krav på er.
Citera
2026-05-31, 17:41
Medlem
Sånt burkar lösas bäst inom familjen. Har hon ingen syster som kan ställa upp och föda ett barn tillsammans med dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in