2026-06-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har ni ägg? Eftersom du nämner att din fru är infertil.

Surrogat är olagligt inom svensk sjukvård. Att ni kontaktar en förmedling utomlands är dock inget hinder.

Observera att svenska lagstiftning ser den som föder barnet som förälder, och därför måste ni genomgå en närstående-adoption vid hemkomsten till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av joni0006
Hej!

Tack för svar.

Vi har inte ägg, cancerbehandling gjorde att de som fanns inte var hälsosamma nog att spara. Inser också att surrogat är olagligt, men jag vet andra via forum och olika typer av träffar som lyckats hitta personer som faktiskt vill bära barn åt andra, som är i vår situation.

Vi har genomgått de utbildningar som krävs för adoption från utlandet, men eftersom detta kanske inte kommer vara tillåtet önskar vi söka andra vägar.

Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Jag vet en person som har gjort det där. Dom hade dock både ägg och spermier. Det var i Ukraina men jag tror det fanns något land i Sydamerika som var vanligt också, men det verkar vara olika krav beroende på land. Något som var viktigt var att vara gift, och sen att personen som ska bära barnet har fött barn innan (så att dom inte får moderskänslor och vill behålla barnet?). Jag förstod det som en ganska lång process men allting gick bra till slut. Dyrt också, vet inte exakt hur mycket men jag förstod det som att det var många 100 k.

Kanske inte hjälper i erat fall dock.. men lycka till

Tack för ditt svar, och tack för lyckönskningar!

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
De flesta har egna ägg när de väljer att utnyttja surrogatmödrar utomlands vilket ni inte har vilket ställer åtminstone mig lite frågande. Är det du som vill se dina gener föras vidare eller är det din tinderdejt?

Vettigaste är väl att undersöka möjligheten att bli fosterföräldrar även om det då kommer att ställas krav på er.

Min fru har inga ägg, och är infertil (ingen livmoder), men jag har fortfarande möjligheten att bli biologisk pappa. Inledningsvis tänkte jag inte att det var så viktigt men ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att det nog är något jag vill. Därför söker vi i första hand surrogat, som kan tänka sig insenimation.

Vi har varit i kontakt flera kommuner för att försöka bli fosterhemsföräldrar också. En stor anledning till att vi hellre får till en surregatlösning är att föräldrar till ett fosterhamsplacerat barn i Sverige kan ändra sig/tillfriskna och få tillbaka sitt barn (det är såklart bra, men sätter oss i en jobbig situation). Det känns som total skräck att ha ett barn i några år, och sen förlora det. Vet inte om jag hade klarat det rent emotionellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Sånt burkar lösas bäst inom familjen. Har hon ingen syster som kan ställa upp och föda ett barn tillsammans med dig?

Nej.
Citera
2026-06-01, 11:36
Medlem
Så frågan kvarstår:

Hur tror du att jag och min fru skulle kunna gå tillväga för att hitta någon som skulle kunna tänka sig att agera surrogat.

Har två kompispar som lyckats med detta, och det har fungerat otroligt bra för alla inblandade.

Annonser? Facebook-grupper? Organisationer?

Tar gladerligen och tacksamt emot alla tips.
Citera
2026-06-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joni0006
Har två kompispar som lyckats med detta, och det har fungerat otroligt bra för alla inblandade.

Du kanske ska fråga dina kompisar hur de gjorde?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in