2026-06-01, 14:29
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Min egna erfarenhet är att mellan 65-75 orkar de flesta göra saker. Vid 75- o döden brukar de flesta börja leva lite långsammare o lägger mer pengar på tjänster istället för resor så att säga.

Min egna plan är att känna att jag "levt klart" redan till 65 faktiskt gör ej så mycket om jag bränt mina pengar då vet jag att jag fått leva riktigt gött under mina unga friska år med långa resor etc så gör det inget för mig om jag som 70 åring får sitta i min lägenhet och vara i Sverige och ej har pengar till thailandsresa.
Då jag tror jag får ut mer av thailandsresan när jag är under 65 och inte efter.

Jag har nog dock aldrig fattat varför så många skjuter upp allt roligt tills man blir pensionär det är så mycket man inte kan göra då kroppen ej är densamma som när man var yngre heller upplevelser etc tror jag man ska passa på o få in tidigt i livet.
65+ orkar inte åka till Thailand mer, för varmt. Självklart ger man till ungarna nu när dom behöver som mest 🙂
Citera
2026-06-01, 15:08
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
65+ orkar inte åka till Thailand mer, för varmt. Självklart ger man till ungarna nu när dom behöver som mest 🙂

Så du ska vara fattigpensionär utan buffert i trettio år? Kul!
Citera
2026-06-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Så du ska vara fattigpensionär utan buffert i trettio år? Kul!

Brukar vara så, man skänker en Thailandsresa till ungarna så.blir man per automatik fattigpensionär ,oavsett om man jobbat som börsdirektör med tillhörande tjänstepension , ärvt, placerat/sparat m.m
Citera
2026-06-02, 05:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Mitt råd är att ge inte bort pengarna i förtid. Du kommer att ångra dig. Och varför skulle du förresten göra det över huvud taget?
Det beror väl på hur mycket man har.

Att ge bort pengar till barnen innan man dör är bara förskott på arv, och det är väl roligare att få se dom bli glada medans man lever.

Självklart behåller man så att man klarar sig mer än väl.
Citera
2026-06-02, 10:03
Medlem
Lillarapunzels avatar
Det där stämmer överhuvudtaget inte. Äldre är piggare och mer aktiva än någonsin. Umgås en del med pensionärer, och de har fullt upp hela tiden, är det inte föreningsliv, så ska de iväg och resa, vandra någonstans etc. Detta gäller även de över 80! Och pratar vi inom föreningslivet är flera t om 90+ och håller igång!
Citera
2026-06-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Det där stämmer överhuvudtaget inte. Äldre är piggare och mer aktiva än någonsin. Umgås en del med pensionärer, och de har fullt upp hela tiden, är det inte föreningsliv, så ska de iväg och resa, vandra någonstans etc. Detta gäller även de över 80! Och pratar vi inom föreningslivet är flera t om 90+ och håller igång!

Exakt min erfarenhet också. Jag tror många blandar ihop 85-åringar med 65-åringar.
Citera
2026-06-02, 14:57
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Exakt min erfarenhet också. Jag tror många blandar ihop 85-åringar med 65-åringar.
Håller helt med. Många är som sagt väldigt pigga även "på hemmaplan" långt efter 85, men 65-75 åringar är öht ingen ålder idag. Mina föräldrar är i 70 års åldern och har så fullbokade kalendrar att det saknar motstycke. 😵‍💫 Visst att det såklart kanske finns någon enstaka 65 åring som är så dålig också, men då har dessa ofta varit svårt sjuka redan under arbetslivet.
Citera
2026-06-02, 17:50
Medlem
Aktieklipparns avatar
Gör som mig, sätt över en peng till privat hembiträde från Thailand så slipper du ruttna på hemmet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in