2026-05-30, 19:41
Medlem
Rastapunxs avatar
Jesus är inte adam.
Och dog jesus? Han varit dödsriket men kan gud dö?
Kan guds avbild dö?
Kan vi uppleva döden?
Ingen har dött på riktigt och återvänt. Förutom jesus då hahaha.
Fast han kunde knappast dö i meningen sluta existera utan var väldigt aktiv
Citera
2026-05-30, 19:50
Medlem
auglons avatar
Kommer inte synden in i vår medvetna verklighet då? Så vi hade en värld innan synden där vi var lyckligt omedvetna om skadan vi orsakade andra, men när synden kom in i världen blev vi medvetna om andras lidande och synden är alltså att orsaka den.

Som att bli vegetarian/vegan. Synden är att medvetet orsaka lidande, och det rätta att göra är att offra bekvämlighet för det som är rätt, i sitt yttersta även livet. Det är väl respekten mot livet (människans då).

Jesus var ju nån ancient antifa analog, han var helt låst på att allas liv måste ges kärlek och uppmärksamhet för att det är därigenom insikten om andras medvetenhet föds. OG rebell.
Citera
2026-05-30, 19:54
Medlem
Glostrups avatar
Jesus behövde dö för att den som hittade på religionen behövde en fängslande historia med tillräcklig mängd osannolika skeenden för att folk skulle behöva bli övertygade bortom all logik för att kunna bekänna sig som troende.

Om allt som folk skrev ner i bibeln var prosaiskt och trivialt, så behövdes ingen tro - vilket skulle förta syftet med bibeln.

Den stora frågan är varför folk tror på Bibeln, eller någon religiös skrift för den delen.
Citera
2026-05-30, 20:09
Medlem
auglons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jesus behövde dö för att den som hittade på religionen behövde en fängslande historia med tillräcklig mängd osannolika skeenden för att folk skulle behöva bli övertygade bortom all logik för att kunna bekänna sig som troende.

Om allt som folk skrev ner i bibeln var prosaiskt och trivialt, så behövdes ingen tro - vilket skulle förta syftet med bibeln.

Den stora frågan är varför folk tror på Bibeln, eller någon religiös skrift för den delen.

Så av allt man kan hitta på, varför var jesus historia så fängslande för?`

Vad är det med fängslande historier som fängslar? Det är väl inte slumpen som avgör om jesus dör på korset, eller tror du han lika gärna kunde ha dragit till nazaret och startat silkesimperium?

Jag tror handligar och ställningstaganden påverkar folk. Och relaterar flera till vad en karismatisk janne säger så kanske de tar efter.

De orienterar och organiserar folk.

Vad är ett samhälle?
Citera
2026-05-30, 20:13
Medlem
För våra synder.
Synden var väl i princip själva korsfästelsen som bevis.
Dom gjorde det .
Typ så man ska uppfatta det kanske.
Mvh Törn rosa

Sen kan man väl undra varför , för att bevisa men sen att vi är förlåtna pga av det kan man ju undra varför.

Men det har väl med vänd andra kinden till budskapet att göra

Det är rätt många som fortortfarande tror på det så ja nån kraft är det ju om den fortfarande lever
Remnade inte hela marken nån gång när han var på korset?
Jordbävning

Kanske bara var ett korsord som jag läst

Det var nog lite tidigare i historian.
Senast redigerad av troligengud 2026-05-30 kl. 20:44.
Citera
2026-05-30, 20:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Om inte Jesus dog för våra synder skulle inte kyrkan kunna säga att han dog för våra synder. Det är en del av det gammaltestamentliga offret till Gud, d.v.s en omnipotent Gud är både ond och god. Därav att det ska finnas två offer, ett offer till Guds goda sida och ett offer till Guds onda sida. Fattar inte kristen teologi exakt men som jag fattar det skulle Jesus integrera bägge till ett offer men jag fattar inte detaljerna riktigt.
Citera
2026-05-30, 20:36
Medlem
grungewhores avatar
Har en god vän som alltid säger när han ser ett krucifix: "Jag är glad att nån gjorde det där för mig".

Men är det inte alltid så egentligen. Hade en bekant i barndomen som hängde sig för att han sumpat sina chanser till nåt yrke p g a att han torskat för stöld. Det krävs nåns ultimata offer för att vi ska tänka till vad våra egna liv är värda
Citera
2026-05-30, 20:40
Medlem
puterealbas avatar
Adams synd var att inte lyda Gud och därmed var hela mänskligheten förbannad - och han dog därför att han syndade. Med synden kom döden in i världen. Visst. Sen skickar Gud sin son som är han själv som måste vara perfekt och dö så att vi får evigt liv.

Någonstans där tappar jag tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesus gjorde det Adam inte gjorde, Adam syndade sedan dog han. Jesus syndade inte, sedan dog han.
Satan och hans anhängare menar att människan är skapad för att synda, dom menar att Adams liv visade detta, men Jesus visade tvärtom att en människa visst kan följa Guds lagar och bud, utan att synda.

Så Jesu liv är ett bevis, motpart, ett lösen för vad Adams liv stod för:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. " (1 Kor 15:21-22 Bibel2000)

Så frågan är inte varför Jesus behövde dö, utan varför han var tvungen att vara fullkomligt trogen Gud och hans lagar fram till hans död.

Nej, alla människor, inklusive kristna är människor, som har blivit födda av syndiga människor, som i sin tur inte heller levt fullkomliga liv utan synd. Föräldrar och samhället påverkar det nyfödda barnet på olika sätt, sätt som inte är på det sättet som Gud hade skapat människan för.

Det står ingenstans i bibeln att det handlar om tro allena, det är en förvrängning. Denna förvrängning kommer från det avfallet från sann kristendom som började komma redan på Johannes tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Från detta avfall blandades det in mycket felaktiga uppfattningar, även hedniska läror.

Precist, men det handlar om att man måste ha både tro och gärningar, inte varken eller, jag förklarar i nästa mening.

Som sagt, kristendom handlar inte bara om tro, utan även om gärningar:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: »Gå i frid, håll er varma och ät er mätta«, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:14-17 Bibel2000)

Lagförbundet som Moses och folket slöt med Gud, var inte den slutgiltiga lösningen, utan hade flera syften, t.ex. att det blev en tydlig gräns mellan gott och ont, och att den visade att ofullkomliga människor inte kan följa Guds lagar i en ofullkomlig värld. Det kommer att krävas att människor lever under Guds nya ordning som han kommer att skapa efter Harmageddon, där det är Gud som styr över världen, inte själviska människor och Satan.

Under tusen år kommer människor att slippa Satan och hans anhängare, och slippa mänskliga härskare som för det mesta har sina egna intressen framför ögonen istället för folkets intressen.
Och Gud kommer att ta bort krig, sjukdomar och död, det kommer hjälpa ofullkomliga människor att under tusen år att läkas till fullkomliga människor så som Adam och Eva skapades. Sedan kommer Satan att släppas lös för en sista prövning om människor vill leva under Satans styre eller under Guds styre:

"Och när de tusen åren har gått skall Satan släppas lös ur sitt fängelse. Och han skall gå ut och förföra folken i jordens fyra hörn" (Upp 20:7,8 Bibel2000)
Citera
2026-05-30, 20:40
Medlem
Han dog inte. Hur skulle han kunna dö då han är en gud?
Citera
2026-05-30, 20:50
Medlem
I Bibeln är synd inte i första hand enskilda regelbrott utan ett tillstånd, en brusten relation till Gud, en böjelse bort från livskällan. Adams olydnad är inte bara en dålig handling utan inledningen på ett främlingskap som hela mänskligheten ärver. Därför räcker det inte att bara “sluta vara olydig”, problemet sitter djupare än beteendet.

Vad håller Gud på med? (Ur kristet perspektiv)
Den stora berättelsen som de flesta kristna traditioner skulle skriva under på är att Gud skapade människan för gemenskap med sig. Människan vände sig bort. Lagen, profeterna och Israels historia är Guds försök att möta människan där hon är. Till slut kommer Gud själv in i historien som människa, går genom döden, människans djupaste mörker, och bryter dess makt inifrån. Korset och uppståndelsen är inte en juridisk transaktion utan en räddningsaktion, där Gud gör vad människan inte kunde göra själv, för att sedan dra in henne i sitt eget liv.

Jag är inte kristen själv, men efter flera psykedeliska upplevelser kan jag förstå var de kommer ifrån. Hela universum är egentligen en sak, men mycket hos människor spökar, som girighet, ego, maktbehov, osäkerhet med mera. Denna värld skulle vara en mycket bättre plats för människor, djur och planeten om alla kunde förstå hur denna sammankoppling av allt levande och materia i universum hänger ihop. Det är mest det kristendomen försöker peka på enligt mig, ur en mänsklig lins av traditioner och livserfarenhet.
Senast redigerad av MjShamona 2026-05-30 kl. 20:56.
Citera
2026-05-30, 20:53
Medlem
puterealbas avatar
Jesus sprang omkring och misshandlade folk?
Synden kom in i världen för att Adam och Eva inte lydde Gud. De gjorde inte någon illa. De åt inte ens kött, utan var vegetarianer.

Lidandet Fanns inte i världen innan synden, alltså kunde inte människan vara omedveten om den.

Citat:
Ursprungligen postat av auglon
Kommer inte synden in i vår medvetna verklighet då? Så vi hade en värld innan synden där vi var lyckligt omedvetna om skadan vi orsakades andra, men när synden kom in i världen blev vi medvetna om andras lidande och synden är alltså att orsaka den.

Som att bli vegetarian/vegan. Synden är att medvetet orsaka lidande, och det rätta att göra är att offra bekvämlighet för det som är rätt, i sitt yttersta även livet. Det är väl respekten mot livet (människans då).

Jesus var ju nån ancient antifa analog, han var helt låst på att allas liv måste ges kärlek och uppmärksamhet för att det är därigenom insikten om andras medvetenhet föds. OG rebell.
Citera
2026-05-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Adams synd var att inte lyda Gud och därmed var hela mänskligheten förbannad - och han dog därför att han syndade. Med synden kom döden in i världen. Visst. Sen skickar Gud sin son som är han själv som måste vara perfekt och dö så att vi får evigt liv.

Någonstans där tappar jag tråden.

Det är inte Gud själv som är Jesus, det är inte bibelenligt. Det står tydligt i bibeln att Jesus är Guds son, Inte Gud, Jesus är Guds förstfödde i hela skapelsen:

"Jesus är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Jesus skapades alltså först, före alla andra skapelser, och Gud umgicks med honom en lång tid innan Gud skapade resten av skapelsen, därför kallas han för Guds förstfödde son. Men Gud födde/skapade också andra som även dom kallades för söner. Även Adam kallades för son till Gud:

"Set, son till Adam, son till Gud." (Lukas 3:38 Bibel2000)

Men Jesus var alltså den förstfödde sonen, och därför kallas för "Guds son".

Sedan valde Jesus att stiga ned från himlen och bli människa för att bevisa att Guds skapelse med människan inte är defekt, en människa kan följa Guds lagar trots Adams uppror. Och Jesus valde att bli människa trots att han visste att han skulle få det svårt att följa Guds lagar. Satan frestade t.ex. med att Jesus skulle få kontrollen över hela världen, efter 40 dagar fasta och han var hungrig. Satan frestade med kontrollen som Gud hade överlämnat till honom:

"Djävulen förde Jesus högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.«" (Lukas 4:5-7 Bibel2000)

Senare, påhejad av Satan för att få Jesus att vända sig emot Gud, så blev han torterad och till slut dödad, men Jesus var trogen Gud ända till döden, tvärtemot vad Adam gjorde.

Det hade varit fusk om Gud själv hade underordnat sig hans egna lagar, det är därför enbart en människa kan bevisa om en människa kan följa Guds lagar och bud:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus."(1 Kor 15:21-22 Bibel2000)

Jesus blev alltså en människa, från att ha varit en andlig skapelse, Guds första skapelse, Guds förstfödde son, kallad "Guds son":

"Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son." (Markus 1:1 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2026-05-30 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in