Citat:
Ursprungligen postat av
puterealba
Adams synd var att inte lyda Gud och därmed var hela mänskligheten förbannad - och han dog därför att han syndade. Med synden kom döden in i världen. Visst. Sen skickar Gud sin son som är han själv som måste vara perfekt och dö så att vi får evigt liv.
Någonstans där tappar jag tråden.
Det är inte Gud själv som är Jesus, det är inte bibelenligt. Det står tydligt i bibeln att Jesus är
Guds son,
Inte Gud, Jesus är Guds förstfödde i hela skapelsen:
"
Jesus är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)
Jesus skapades alltså först, före alla andra skapelser, och Gud umgicks med honom en lång tid innan Gud skapade resten av skapelsen, därför kallas han för Guds förstfödde son. Men Gud födde/skapade också andra som även dom kallades för söner. Även Adam kallades för son till Gud:
"
Set, son till Adam, son till Gud." (Lukas 3:38 Bibel2000)
Men Jesus var alltså den förstfödde sonen, och därför kallas för "Guds son".
Sedan valde Jesus att stiga ned från himlen och bli människa för att bevisa att Guds skapelse med människan inte är defekt, en människa kan följa Guds lagar trots Adams uppror. Och Jesus valde att bli människa trots att han visste att han skulle få det svårt att följa Guds lagar. Satan frestade t.ex. med att Jesus skulle få kontrollen över hela världen, efter 40 dagar fasta och han var hungrig. Satan frestade med kontrollen som Gud hade överlämnat till honom:
"
Djävulen förde Jesus högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.«" (Lukas 4:5-7 Bibel2000)
Senare, påhejad av Satan för att få Jesus att vända sig emot Gud, så blev han torterad och till slut dödad, men Jesus var trogen Gud ända till döden, tvärtemot vad Adam gjorde.
Det hade varit fusk om Gud själv hade underordnat sig hans egna lagar, det är därför enbart
en människa kan bevisa om en människa kan följa Guds lagar och bud:
"
Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus."(1 Kor 15:21-22 Bibel2000)
Jesus blev alltså en människa, från att ha varit en andlig skapelse, Guds första skapelse, Guds förstfödde son, kallad "Guds son":
"
Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son." (Markus 1:1 Bibel2000)